Hopp til innhold

– Liker du ikke å være på Street View? Flytt da vel!

Google-sjef Eric Schmidt har liten sympati med personer som ikke vil være på nettet.

GERMANY-ELECTRONICS-TRADE-FAIR-IFA-GOOGLE-SCHMIDT

Eric Schmidt har ved flere anledninger vist seg å være en meget frittalende herremann.

Foto: ODD ANDERSEN / Afp

Google Street View er en bildetjeneste som viser panoramabilder fra gatenivå i store deler av verden. Nyttig verktøy for noen, morsomt leketøy for andre, men det finnes også de som betrakter det som en trussel mot privatlivets fred.

Skylder på forsnakkelse

I et intervju med CNN viste Google-sjef Eric Schmidt at han ikke har noen planer om å legge seg flat for kritikken som har kommet mot Street View.

– Vi kjører forbi hver plass nøyaktig én gang... Så du kan jo bare flytte, ikke sant?

Replikken ble kutta bort fra den versjonen av intervjuet som ble sendt, men All Things Digital har fått tilgang til råmaterialet.

Riktignok har han gått ut i ettertid og sagt at han forsnakka seg, og at Google vil fjerne husene til personer som ber om det, men da hadde nok skaden allerede skjedd.

– Vi vet hva du tenker på

Det er nemlig ikke første gang Schmidt lirer ut av seg kommentarer som viser at Schmidt ikke er av typen som synes at kunden alltid har rett.

Eric Schmidt

Å si 'vi vet hva dere tenker på', var kanskje ikke det lureste Schmidt kunne gjøre.

Foto: John Raoux / AP

I 2006 svarte han på kritikk mot Googles personvernspolitikk med følgende gullkorn:

– Hvis du har gjort noe du ikke vil at folk skal få vite burde du kanskje ikke ha gjort det i utgangspunktet.

I tillegg har han foreslått at folk bare kan forandre navn hvis de vil fri seg fra ungdomstidens nettblundere.

I de siste årene har Google måtte forsvare seg mot flere angrep når det gjelder firmaets holdning til personvern. Det gjør nok ikke saken bedre for søkegiganten at de har en sjef som kan finne på å skryte til Washington Ideas Forum av firmaets allestedsnærvær.

– Vi vet hvor du er, vi vet hvor du har vært, vi vet mer eller mindre hva du tenker på. Googles politikk er å komme så nært linja for å være uhyggelig som mulig uten å krysse den.

Nekter for lovbrudd

Det virker riktignok ikke som om de har klart å holde seg på riktig side av denne linja. Forrige uke innrømte Google at de samla langt mere informasjon med Street View-bilen enn det de tidligere hadde fortalt.

FILES-GERMANY-US-IT-TELECOM-PRIVACY-GOOGLE STREET-VIEW

En Street View-bil på utstilling i Hannover. På denne messa sa Schmidt at han skjønte at tyskerne var skeptiske til konseptet på grunn av historien sin.

Foto: DANIEL MIHAILESCU / Afp

I mai ble det kjent at bilen Google har brukt til å fotografere med i tillegg hadde samla inn data gjennom trådløse nettverk på sin ferd gjennom verden.

Google sa først at dette kun dreide seg om fragmenter av folks nettaktivitet, men nå viser det seg altså at firmaet har lagra e-poster, passord og nettadresser.

Google har på bloggen sin bedt om unnskyldning for at de har oppført seg ufint, men nekter for å ha brutt noen lover.

– Vi er skrekkslagne over det som har skjedd. Men vi er også trygge på at forandringene vi gjør vil forbedre det interne personvernet og sikkerhetsrutinene på en måte som kommer brukerne til gode.

Ikke bare Street View

Kontroversene knytta til Street View er ikke de eneste Google har vært innblanda i i det siste. Tidligere i år lanserte de det sosiale nettverket Buzz som automatisk knytta folk sammen basert på hvem de sender flest e-poster til.

Problemet var bare at Buzz ble starta uten at brukerne fikk beskjed, noe som førte til at mange brukere ble knytta til personer de ikke hadde noe lyst til å være "venner" med.

Dette førte til at Google måtte forandre hele Buzz-konseptet, i tillegg til å betale 8,5 millioner dollar til brukere som følte at de hadde fått sitt privatliv invadert.

Klager på regjeringsnivå

Googles feilskjær har ført til reaksjoner fra høyeste hold. Regjeringene i land som England, Tyskland, Frankrike og Canada har skrevet brev til firmaet der de har klaget på personvernspolitikken.

Google har på sin side ansatt ny personverndirektør, Alma Whitten. De har lovt at alle selskapets ansatte skal få opplæring i Googles personvernprinsipper.

I tillegg vil enkelte grupper få spesiell opplæring i bruk og håndtering av innsamla data, mens prosjektledere må vedlikeholde et dokument om personverndesign for hvert enkelt prosjekt.

Det som er sikkert er at et firma som har «Don't be evil» som en sentral statutt i retningslinjene for kundebehandling må begrense antallet feilskjær framover.