Google har siden mars i år omdirigert kinesiske brukere automatisk til Hong Kong-utgaven av søkemotoren, som er usensurert. Dette blir det nå slutt på.
– Det er tydelig ut fra samtaler vi har hatt med kinesiske myndigheter at de mener omdirigeringen er uakseptabel, skriver Google i sin offisielle blogg.
Google vil stoppe nå den automatiske omdirigeringen til Hong Kong-siden, og i stedet lansere en ny «landingsside» for kinesiske brukere.
Her kan brukerne gå til Hong Kong-siden, i tillegg til å bruke tjenester Google kan tilby lokalt uten filtrering, som musikk og oversetting.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Trenger lisens
Selskapet håper endringene kan gi dem lisensen de trenger for å drive i Kina, og har på nytt sendt inn en søknad til kinesiske myndigheter.
Alle selskaper som skal drive nettsteder i Kina må ha en såkalt ICP-lisens.
– Uten en ICP-lisens kan vi ikke drifte et kommersielt nettsted som Google.cn, slik at Google i praksis vil gå ned i Kina, skriver Google.
– Denne nye tilnærmingen er i samsvar med vårt løfte om å ikke drive med selvsensur, og tror vi, med lokal lovgivning, skriver Google i bloggen.
– Google flytter ansvaret
Google stengte sin kinesiske utgave av søkemotoren i mars. Årsaken var at det amerikanske selskapet ikke lenger ville drive med selvsensur av søkeresultatene. Etter dette begynte Google å omdirigere brukerne automatisk til Hong Kong-utgaven av søkemotoren.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Søkemotorgiganten får allerede kritikk for at de stopper omdirigeringen.
– Makten lå i omdirigeringen. Det var et stort «dra til helvete» til Kina, skriver journalisten MC Siegler i en kommentar på teknologinettstedet Techcrunch.
Siegler er skuffet over at Google endrer praksisen, og mener lenken til Hong Kong-utgaven fra den nye «landingssiden» er et svakt opplegg.
– Den flytter ansvaret for usensurerte søk fra Google og over til kinesiske brukere. «Nei, jeg sverger, de kom seg til siden selv».
Det blir interessant å følge med på om Kina krever at Google fjerner lenken, mener kommentatoren.
(Saken fortsetter under bildet)
Har tapt markedsandeler
Kanskje kan Google nå unngå å sakke akterut i kampen om de kinesiske søkerne.
Da selskapet stengte sin Kina-side i mars, tapte selskapet markedsandeler i Kina. Det viser data fra analyseselskapet Analysys International, skriver Business Week. Rivalen Baudi Inc. økte sin markedsandel etter Googles endringer.
Googles avgjørelse om å trekke seg ut fra det kinesiske fastlandet tidligere i år, ble sett på som drastisk.
Kinesiske myndigheter har anslått at det allerede er 384 millioner kinesere på nett. Analyseselskapet Emarketer mener tallet vil passere 840 millioner innen 2013.