Hopp til innhold

Google endrer sensur-taktikk i Kina

Bare måneder etter at Google trakk seg ut av fastlands-Kina, oppretter selskapet en kinesisk startside og dropper automatisk omdirigering til Hong Kong.

Googlekontor Kina

Google har siden mars i år omdirigert brukere automatisk til Hong Kong-utgaven av søkemotoren, som er usensurert. Dette har ikke kinesiske myndigheter likt, og selskapet slutter nå med praksisen.

Foto: Andy Wong / Scanpix/AP

Google har siden mars i år omdirigert kinesiske brukere automatisk til Hong Kong-utgaven av søkemotoren, som er usensurert. Dette blir det nå slutt på.

– Det er tydelig ut fra samtaler vi har hatt med kinesiske myndigheter at de mener omdirigeringen er uakseptabel, skriver Google i sin offisielle blogg.

Googles Hong Kong-side

Det er denne siden - den usensurerte Hong Kong-utgaven av søkemotoren - Googles kinesiske brukere har blitt omdirigert til siden mars i år. Nå vil de i stedet møte en ny «landingsside», hvor Hong Kong-versjonen er et alternativ de kan klikke seg videre til.

Foto: Skjermdump

Google vil stoppe nå den automatiske omdirigeringen til Hong Kong-siden, og i stedet lansere en ny «landingsside» for kinesiske brukere.

Her kan brukerne gå til Hong Kong-siden, i tillegg til å bruke tjenester Google kan tilby lokalt uten filtrering, som musikk og oversetting.

LES OGSÅ: Google opphever søke-sensur
LES OGSÅ: - Google ute av Kina 10. april

Trenger lisens

Selskapet håper endringene kan gi dem lisensen de trenger for å drive i Kina, og har på nytt sendt inn en søknad til kinesiske myndigheter.

Alle selskaper som skal drive nettsteder i Kina må ha en såkalt ICP-lisens.

– Uten en ICP-lisens kan vi ikke drifte et kommersielt nettsted som Google.cn, slik at Google i praksis vil gå ned i Kina, skriver Google.

– Denne nye tilnærmingen er i samsvar med vårt løfte om å ikke drive med selvsensur, og tror vi, med lokal lovgivning, skriver Google i bloggen.

– Google flytter ansvaret

Skjermdump fra Techcrunch

Teknologinettstedet Techcrunch er kritisk til endringen Google nå gjør. Hvis kinesiske brukere vil ha det usensurerte Google-søket på Hong Kong-utgaven av søkemotoren, må de nå selv klikke seg videre via en ny «landingsside». Dermed flyttes ansvaret over på dem, skriver en kommantator på nettstedet.

Foto: Skjermdump fra Techcrunch

Google stengte sin kinesiske utgave av søkemotoren i mars. Årsaken var at det amerikanske selskapet ikke lenger ville drive med selvsensur av søkeresultatene. Etter dette begynte Google å omdirigere brukerne automatisk til Hong Kong-utgaven av søkemotoren.

LES OGSÅ: - Kina er den sterke parten
LES OGSÅ: Usensurert kinesisk Google

Søkemotorgiganten får allerede kritikk for at de stopper omdirigeringen.

– Makten lå i omdirigeringen. Det var et stort «dra til helvete» til Kina, skriver journalisten MC Siegler i en kommentar på teknologinettstedet Techcrunch.

Siegler er skuffet over at Google endrer praksisen, og mener lenken til Hong Kong-utgaven fra den nye «landingssiden» er et svakt opplegg.

– Den flytter ansvaret for usensurerte søk fra Google og over til kinesiske brukere. «Nei, jeg sverger, de kom seg til siden selv».

Det blir interessant å følge med på om Kina krever at Google fjerner lenken, mener kommentatoren.

(Saken fortsetter under bildet)

Google i Kina

Flere la ned blomster på Googles logo utenfor selskapets hovedkvarter i Beijing, etter at det ble klart at Google trakk seg ut fra det kinesiske fastlandet.

Foto: Li Xin / Scanpix/AFP

Har tapt markedsandeler

Kanskje kan Google nå unngå å sakke akterut i kampen om de kinesiske søkerne.

Da selskapet stengte sin Kina-side i mars, tapte selskapet markedsandeler i Kina. Det viser data fra analyseselskapet Analysys International, skriver Business Week. Rivalen Baudi Inc. økte sin markedsandel etter Googles endringer.

Googles avgjørelse om å trekke seg ut fra det kinesiske fastlandet tidligere i år, ble sett på som drastisk.

Kinesiske myndigheter har anslått at det allerede er 384 millioner kinesere på nett. Analyseselskapet Emarketer mener tallet vil passere 840 millioner innen 2013.

Google og konkurenten Baidu

Google har tapt mange kinesiske søkere til konkurrenten Baidu etter at de omdirigerte trafikken til Hong Kong-utgaven av søkemotoren.

Foto: BOBBY YIP / Reuters

SISTE NYTT

Siste nytt