NRK Meny
Normal

Nekter å ta ansvar for fremtidig milliard-kø rundt Oslo

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) i Oslo mener miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) ikke vet hva han snakker om når han kritiserer kollektivsatsingen i hovedstaden.

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen (V) sier Oslo har gjort alt for å satse kollektivt, men at de stanger hodet i staten.

Foto: Olav Juven / NRK

Bård Vegar Solhjell

Bård Vegar Solhjell

Foto: Nina Kristiin Vraa / NRK

Både regjeringen, opposisjonspartiene på Stortinget og Statens vegvesen sier folk på Østlandet bare kan glemme et køfritt Oslo de neste 10, 20 og 30 årene.

Samtidig kommer de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å stå i kø inn og ut av Oslo til å øke dramatisk i årene som kommer. Som NRK.no meldte mandag, har NAF regnet ut av kø daglig vil koste samfunnet 76 millioner kroner innen 2030. Og da er ikke engang miljøkostnadene og helsemessige ulemper regnet med.

Legger all skyld på Oslo

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) mener Oslo må skylde seg selv.

– Med dagens politikk i Oslo og Akershus vil køene øke med 50 prosent frem mot 2030. Så hvis du står og stanger i kø i en halv time i dag, vil du stå og stange i tre kvarter om 17 år. Her må Oslo og Akershus selv ta skylden for at de ikke har hatt god nok politikk, sier Solhjell.

Han peker på at man ikke har innført rushtidstrafikk, en mer restriktiv parkeringspolitikk og at hovedstadspolitikerne fra Høyre, Frp, Venstre og Kristelig Folkeparti ikke har påbegynt ny t-banetunnel i Oslo, Fornebubane og Akershusbane.

Det får byråd for samferdsel og miljø i Oslo, Ola Elvestuen (V), til å blekne.

Oslo: – Vi stanger hodet i staten

Elvestuen mener Solhjell ikke vet hva han snakker om.

– Vi reduserte prisene på kollektivtrafikken i 2008 med 20 prosent. I vinter økte vi prisene i bompengeringen med 30 prosent. Samtidig innføres det restriktive tiltak når det gjelder parkering hele tiden. Senest i sommer la jeg frem en pakke med fremkommelighetstiltak for buss og trikk som innebærer at man fjerner gateparkering i mange gater i sentrum, sier Elvestuen.

Han peker også på at Ruter, kollektivselskapet i Oslo, har innført såkalt rullende fortau der buss og trikk går med en frekvens på fem minutter på de mest trafikkerte rutene.

– Problemet i Oslo i dag er ikke å lokke flere over på kollektiv, men å få opp kapasiteten for å ta unna de som allerede ønsker å reise kollektivt. Da nytter det ikke med køprising, sier Elvestuen.

Solhjell og regjeringen peker på Oslo kommune og du og Oslo kommune peker på Solhjell og regjeringen ...

– Nei, nei, nei. Vi i Oslo tar virkelig ansvar. Vi har tatt tak i kollektivtrafikken og snudd den fra noe som ble ansett som dårlig for 12 år siden til noe befolkningen generelt sett er stolt av. Vi får besøk fra hele Europa som ønsker å se hvordan vi har fått det til. Vi har tatt, og ønsker å ta, ansvar men stanger hodet i staten. Solhjell tar feil, og han må se hva vi faktisk får til, sier Elvestuen.

Tunnel til mellom 10 og 15 milliarder

Han gjør det også helt klart at Oslo kommune ikke klarer de store investeringene som er nødvendige i kollektivnettet.

Selv om Solhjell lover 26 milliarder over ti år til kollektivprosjekter i byene.

– Staten har vært helt fraværende til nå. Det holder ikke med den bymiljøpakken som de har lagt frem. 26 milliarder er mye penger, men det skal deles på 12 byområder. Så store infrastrukturprosjekter som T-bane til fornebu, t-banetunnel og Akershusbane krever mye mer av staten enn å legge dette inn som en konkurranse for de ulike byregionene, sier Elvestuen.

Bare t-banetunnelen under Oslo har en estimert kostnad på mellom 10 og 15 milliarder kroner. Legger man ytterligere milliarder kroner i potten for å realisere Fornebubanen og Akershusbanen betyr det at disse satsingene alene spiser opp hele byutviklingspakken og mer til de neste ti årene.

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Valgresultat banner» i nytt vindu

Les mer om stortingsvalget