Hopp til innhold

New Delhi skal «bli ny»

India er i ferd med å bli en internasjonal stormakt. Økt innflytelse ute fører til flere politiske besøk og flere turister. I den anledning må storstua - Khan Market i New Delhi - pusses opp. For skal inderne spise kirsebær med de store, må de ha et sted der de kan invitere gjestene på kirsebær.

Khan Market i New Delhi

Khan Market i New Delhi har vært byens sentrale handlegate i tiår, men uttrykket minner lite om byene den indiske hovedstaden ønsker å sammenligne seg med.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Joar Hoel Larsen
Foto: NRK

Indias nye posisjon som kommende supermakt, symboliseres ved den ansiktsløftingen som nå skjer i hovedstaden.

Indisk økonomi er i ferd med å bli verdens hurtigst voksende, og de politiske ambisjonene er på samme nivå. Disse endringene har gått fortere enn forandringene på hjemmebane og på gateplan.

Men den globalt orienterte delen av lokalbefolkningen, har allerede tatt Indias nye rolle inn over seg. De spiller ikke lenger statistenes rolle på den internasjonale scene, og dermed øker den nasjonale selvtilliten.

New Delhis borgermester Sheila Dikshit brukte ordet «verdensklasse» da hun omtalte byens målsetting da hovedstadens budsjett ble lagt frem denne uken.

Ifølge en nylig utkommet bok står ikke den indiske hovedstaden tilbake for verken Roma eller Athen hva museer og fornminner angår, og i avisartikler og turistbrosjyrer sammenligner de seg gjerne med Paris og New York på underholdnings- og shoppingfronten.

Her er Khan Market selve spydspissen:« Posh» og «classy» er begreper som brukes, «upscale» og «chic» er andre.

Men hvis det er så «fancy» og «upmarket»: Hvorfor er det da nødvendig med den omfattende opprydningen som myndighetene nå iverksetter?

Kjøpesenter i New Delhi

Dette er mer hva indiske myndigheter tenker seg, et skinnende moderne kjøpepalass. Dette er ett av mange nye kjøpesentre i den indiske hovedstaden.

Foto: VIJAY MATHUR / REUTERS

Khan Market

«Alle» shopper på Khan Market - som på ingen som helst måte er noe marked.

Det er to husrekker i hesteskoformasjon utenpå hverandre. Fasadene er på yttersiden, mellom bygningene går en smal og skitten «gågate» som fungerer som bakgate for begge hesteskoene.

Som handlegate er den på ingen måte i verdensklasse. Men Khan Market har allikevel hatt en slags markedssjarm.

Siden alle - les de som har penger til å kjøpe importvarer og betale overpris - kommer til Khan Market, har stedet tiltrukket seg alle typer kremmere og småkjøpmenn. Hverdagsentreprenører som selger imitasjonssolbriller og fake armbåndsur, billige smykker og indiske souvenirer fra medbragte hyller og brett.

Men de var i veien! Fortauskokker som falbød tvilsomme frityrprodukter, sperret passasjer og var til hinder for fotgjengere. Avisselgerne som åpenbart skygget for butikkenes utstillingsvinduer. De har alle irritert kunder med målrettet gange.

På den annen side. De har også vært fargeklatter. Men nå er de borte.

Khan Market i New Delhi

Også fortauene skal bli nye, i hvit brostein.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK
Ramish Kumar i Khan Market

Ramish Kumar selger indiskproduserte oppvaskhåndklær fra sin plass på gata.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Det er bare skopusseren Sanjay Yadav og oppvaskhåndkledeselgeren Ramish Kumar tilbake. De er også «fjernet» men fordufter lett med «forretningen» i en bag, hvis det er kontroll, for så å dukke opp igjen noen minutter senere.

Veldig små, men alt for store

Det er totalt 150 «etablissementer» i Khan Market.

Det er flest småforretninger på gateplan. Alle er «Brustad-buer», likevel foregår det nå en kamp mellom innehavere og myndigheter.

Butikkeierne har nemlig tatt seg til rette og utvidet.

Siden andreetasjen opprinnelig var noe større enn førsteetasjen, så var fortauet overbygd fra gammelt av. Men alle har bygd inn de to meterne, samtidig som mange har utnyttet både andre, tredje - og fjerde etasje - til forretningsvirksomhet.

I strid med teksten i skjøter og løyver, sier myndighetene. I overensstemmelse med reguleringsplanen og bruksendringsloven, sier butikkeierne.

De fikk pålegg om å begynne den arkitektoniske «tilbakeføringen» denne uken, mens restauranteiere med serveringslokaler i tredje etasje og på taket skulle starte rivingen.

Nå har hovedstadens høyesterett gitt handelsmennene én måneds utsettelse. De vinner litt tid, men har allerede tapt saken.

De svært så ujevne og direkte farlige fortauene er nå flate og glatte som curlingbaner; parkeringskaoset vil bli en saga blott når det innføres parkeringsavgift, selv det spektakulære elektriske opplegget er truet av moderniseringen.

De utadvendte og offensive selgerne av juks og fanteri kunne riktignok være pågående og plagsomme, men dette er India, og alt dette bidro til å gi markedet sjel og sjarm.

Og det er der mye av problemet ligger.

Misforstått modernisering

New Delhi har et uttalt ønske om å bli en internasjonal storby.

Da de arrangerte Commonwealth Games i fjor kom dette klart til uttrykk. Kuer og tiggere ble diskret fjernet, gatebarn og husløse ble gjort usynlige.

New Delhi tillater ikke lenger sykkelrickshaws i byens mest sentrale strøk. Disse miljøvennlige trehjulsdrosjene er ikke «fine nok» for en verdensby, samtidig som de kanskje ikke tilfredsstiller alle krav til arbeidsmiljø og sikkerhet.

Men de er bare forbudt i det politiske og diplomatiske sentrum. På grunn av fleksibel dobbeltmoral er de tillatt i gamlebyen - Old Delhi.

Samtidig kjemper myndighetene en ubegripelig kamp mot sykkelrickshawenes motoriserte fetter, autorickshawene. Det er i prinsippet den samme trehjuleren men altså med motor. Den kan derfor kjøre fortere og har bedre komfort, men er ikke fullt så miljøvennlig.

Dette smidige, billige og populære fremkomstmiddelet vil de ha bort. Dette er noe de har i fattige land i den tredje verden.

Man ser ikke slike «tuk-tuk'er» i New York eller London. Derfor skal man - åpenbart - også slippe å se dem i New Delhi.

Selv om det er nettopp dét turistene vil - oppleve noe annet i New Delhi enn i New York og London.

Sykkelliv i New Delhi

Sykkelrickshaw'ene er nå forbud i deler av New Delhi. Det hjelper lite at det er en billig og miljøvennlig transportmetode.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Rent og pent

En av skredderne hos Grover sier kommunen har gjort mye bra de siste årene; nå ryddes for eksempel markedet for søppel flere ganger om dagen.

- Det er til beste for alle, sier han, ikke minst for business. Men han er bekymret for den strømlinjeforming som nå skjer.

De ufattelig mange lausbikkjene og de ufattelige få tiggerne, vil etter alt å dømme også måtte finne seg nye jaktmarker. Markedet risikerer å miste noe av sin indiske identitet, frykter enkelte.

I utkanten av New Delhi ligger det er lang rekke «shopping malls» av internasjonal standard, til forveksling lik tilsvarende kjøpesentra i resten av verden med de dertil hørende Zara og Dior.

Men det litt rotete og rufsete Khan Market - i virkeligheten alt annet enn «chich» og «classy »- har til nå vært ekte vare og midt i sentrum av byen.

Selv da India var et forholdsvis lukket land, kunne eliten få kjøpt importerte varer på Khan Market.

Med skrekkblandet fryd skryter Khan Market av å ligge på 21. plass på listen over verdens høyeste husleier pr butikk-kvadratmeter, men de har mye å gå på før de oppnår samme plassering hva stil og trivsel angår.

Noen avfallskurver og muligens en benk, et lite grøntareal og kanskje en fontene, et NEMKO-lignende påbud om at elektriske kabler må godkjennes - det er mange muligheter i det små - før myndighetene sprer angst og uro med sovende lover og kontroversielle regler.

Khan Market i New Delhi

Velkjente internasjonale merker som Samsonite, Nike, Reebok og Benetton er å finne i Khan Market, men i litt mindre prangende fasader enn vanlig.

Foto: Joar Hoel Larsen / NRK

Khan Abdul Ghaffar Khan

På en måte er det riktig at når India nå får en ny posisjon i verden, så får Khan Market nye oppgaver som det indiske utstillingsvinduet.

For Khan Market er en del av indisk politikk og uavhengighet.

New Delhi var en adskillig mindre by da de britiske koloniherrene trakk seg ut for snart 64 år siden.

Det britiske subkontinentet ble delt i to stater, India og Pakistan. Delingen førte til en enorm tragedie der millioner av mennesker flyktet begge veier - hinduer fra det nye Pakistan og østover, muslimer fra India og vestover til Pakistan.

Et område i utkanten av kolonihovedstaden New Delhi ble satt av til et marked der flyktninger fra Pakistan kunne få seg arbeid. Markedet ble oppkalte etter Khan Abdul Ghaffar Khan, en muslim fra den delen av subkontinentet som ble Pakistan.

Han var en ikke-voldsaktivist og venn av Mahatma Gandhi. De kjempet sammen for uavhengighet, og var begge innbitte motstandere av delingen. Noe begge fikk lide for - Gandhi ble myrdet, Khan ble belønnet med en rekke fengselsopphold for sine meninger.

Han ble både Årets fange for Amnesty International og nominert til Nobels fredspris. Han ble - som pakistaner - hedret med Indias høyeste utmerkelse.

Sånn sett er Khan Market et ektefødt barn av Indias historie, og det er derfor en slags parallellsymbolikk i at når India fornyer seg politisk, så må Khan Market gjøre det samme.

SISTE NYTT

Siste nytt