Schettino, som sitter i husarrest mens forliset etterforskes, har blitt anklaget for å føre skipet på en uansvarlig måte da «Costa Concordia» gikk på grunn utenfor den italienske øya Giglio.
Flere hevdet Schettino førte båten uansvarlig nærme kysten for å vise seg frem og sende en hilsen til noen på land, men Schettino hevder han bare fulgte ordre.
I et lydopptak av en samtale mellom Schettino og en person fra rederiet dagen etter ulykken forteller kapteinen at han ble dirigert rundt.
– Jeg fikk beskjeder av sjefen. De gjorde meg forbannet da de hele tiden ba meg om å styre den veien og den veien. Skjærene var der, men instrumentene jeg hadde viste dem ikke, så jeg seilte gjennom, sier Schettino.
– Så her sitter vi, og det er jeg som får skylda for alt.
Les:
Innrømmer omstridt praksis
Rederiet Costa Crociere innrømmer at kapteinene noen ganger blir oppmuntret til å legge kursen nærmere kysten, og hevder praksisen er populær og «beriker produktet».
Direktør Pier Luigi Foschi nekter imidlertid å ta ansvaret for ulykken, skriver nyhetsbyrået AFP.
– Manøveren var ikke autorisert. Man beveger seg ikke i 16 knop 300 meter fra kysten, sa Foschi da han ble grillet av det italienske senatet i Roma onsdag.
Foschi forteller også at han ikke ante hvor alvorlig ulykken var da Schettino tok kontakt med rederiet.
– Han var veldig rolig, og sa at situasjonen var under kontroll, sier han.
Les:
Stakk av
En samtale som var atskillig mer opphetet den dagen, var da Schettino fikk kystvaktkapteinen Gregorio De Falco på tråden.
Sistnevnte har blitt en kulthelt i Italia, etter å ha skjelt ut kapteinen etter noter.
Les:
Les:
Schettino hevder han falt i en livbåt da «Costa Concordia» grunnstøtte, og fikk så ørene flagret for å ha forlatt skipet før alle var evakuert.
I lydopptaket som nå har kommet ut motsier Schettino sin egen forklaring.
– Da jeg forsto at skipet hadde fått en slagside, reiste jeg meg og stakk, sier han.
Søksmålene hagler
Samtidig som kapteinen venter på en tiltale som omfatter uaktsomt drap og havari, saksøkes det over en lav sko.
Rederiet har allerede varslet at de vil
, og flere av passasjerene som var om bord .Amerikanske og italienske advokater er i full gang med å forberede et massesøksmål mot rederiet, og ifølge AFP vil 180 passasjerer kreve minst 125.000 euro hver i erstatning.
16 mennesker er så langt funnet døde etter forliset, og like mange er savnet.
Redningsmannskapene jobber nå med å forberede seg på å pumpe ut olje fra skipet, samtidig som letingen etter omkomne fortsetter.
Les:
Les: