Hopp til innhold

Kapteinen og rederiet skylder på hverandre etter cruiseskiphavariet

«Costa Concordia»-kaptein Francesco Schettino hevder han fikk beskjed av rederiet om å føre skipet inn mot land for å vise det frem.

Francesco Schettino

Francesco Schettino er en upopulær mann etter forliset.

Foto: STRINGER/ITALY / Reuters

Schettino, som sitter i husarrest mens forliset etterforskes, har blitt anklaget for å føre skipet på en uansvarlig måte da «Costa Concordia» gikk på grunn utenfor den italienske øya Giglio.

Flere hevdet Schettino førte båten uansvarlig nærme kysten for å vise seg frem og sende en hilsen til noen på land, men Schettino hevder han bare fulgte ordre.

I et lydopptak av en samtale mellom Schettino og en person fra rederiet dagen etter ulykken forteller kapteinen at han ble dirigert rundt.

– Jeg fikk beskjeder av sjefen. De gjorde meg forbannet da de hele tiden ba meg om å styre den veien og den veien. Skjærene var der, men instrumentene jeg hadde viste dem ikke, så jeg seilte gjennom, sier Schettino.

– Så her sitter vi, og det er jeg som får skylda for alt.

Les: Leter fortsatt etter døde

Innrømmer omstridt praksis

Rederiet Costa Crociere innrømmer at kapteinene noen ganger blir oppmuntret til å legge kursen nærmere kysten, og hevder praksisen er populær og «beriker produktet».

Direktør Pier Luigi Foschi nekter imidlertid å ta ansvaret for ulykken, skriver nyhetsbyrået AFP.

– Manøveren var ikke autorisert. Man beveger seg ikke i 16 knop 300 meter fra kysten, sa Foschi da han ble grillet av det italienske senatet i Roma onsdag.

Foschi forteller også at han ikke ante hvor alvorlig ulykken var da Schettino tok kontakt med rederiet.

– Han var veldig rolig, og sa at situasjonen var under kontroll, sier han.

Les: Passasjer: Vi filmer «Titanic» nå

Costa Concordia

Dette bildet er tatt på kvelden fredag 13. januar. Flere passasjerer beskrev situasjonen som tatt ut av «Titanic».

Foto: Giuseppe Modesti / Ap

Stakk av

T-skjorte med teksten "vada a bordo, casso!"

T-skjorter som hyller utskjellingen av Schettino har blitt populære i Italia.

Foto: STRINGER/ITALY / Reuters

En samtale som var atskillig mer opphetet den dagen, var da Schettino fikk kystvaktkapteinen Gregorio De Falco på tråden.

Sistnevnte har blitt en kulthelt i Italia, etter å ha skjelt ut kapteinen etter noter.

Les: Italias nye slagord: Kom deg om bord!
Les:
Kystvaktkaptein blir folkehelt etter utskjelling

Schettino hevder han falt i en livbåt da «Costa Concordia» grunnstøtte, og fikk så ørene flagret for å ha forlatt skipet før alle var evakuert.

I lydopptaket som nå har kommet ut motsier Schettino sin egen forklaring.

– Da jeg forsto at skipet hadde fått en slagside, reiste jeg meg og stakk, sier han.

Søksmålene hagler

Samtidig som kapteinen venter på en tiltale som omfatter uaktsomt drap og havari, saksøkes det over en lav sko.

Rederiet har allerede varslet at de vil saksøke Schettino , og flere av passasjerene som var om bord vil saksøke rederiet .

Amerikanske og italienske advokater er i full gang med å forberede et massesøksmål mot rederiet, og ifølge AFP vil 180 passasjerer kreve minst 125.000 euro hver i erstatning.

16 mennesker er så langt funnet døde etter forliset, og like mange er savnet.

Redningsmannskapene jobber nå med å forberede seg på å pumpe ut olje fra skipet, samtidig som letingen etter omkomne fortsetter.

Les: Frykter det var flere passasjerer på cruiseskipet
Les: Grottedykkarar inne i skipet

Costa Concordia

Myndighetene gjør seg klare til å tømme «Costa Concordia» for drivstoff.

Foto: Gregorio Borgia / Ap

SISTE NYTT

Siste nytt