Den britiske statsborgeren Sandra Rodgers er en av flere passasjerer som nå vil saksøke rederiet Costa Cruises, etter forliset med skipet «Costa Concordia». Det skriver den britiske avisen The Guardian på sine nettsider.
Sammen med en rekke andre passasjerer har de nå leid inn det britiske advokatfirmaet Irwin Mitchell til å føre sak mot rederiet.
- Les også:
- Les også:
– Traumatisk
– De har vært igjennom en skremmende og traumatisk opplevelse. Med tusenvis av mennesker om bord bør sikkerheten til passasjerene ha vært den første og eneste prioriteten, sier Clive Garner i advokatfirmaet.
Advokaten bekrefter at de har fått mange henvendelser de siste dagene fra passasjerer som ønsker å ta del i søksmålet mot rederiet.
Rodgers var på båtferie sammen med sin datter og to barnebarn.
Hun sier til avisen at hun er rystet over behandlingen passasjerene fikk da ulykken var et faktum utenfor den italienske øyen Giglio.
- Grafikk: Slik kan båten reddes.
– Det var grusomt og et kaos, forteller Rodgers.
Med på turen var også en urne med asken av hennes avdøde mann. Mens familien kom seg i trygghet, forsvant asken.
– Rystet
– Vi har mistet noen av våre kjæreste eiendeler, forteller kvinnen.
Asken skulle kvinnen etter planen spre utover i Monte Carlo. Mannen hennes var en Formel 1-entusiast, og han hadde aldri fått besøkt byen mens han levde.
– Det er forferdelig at vi mistet han på veien, sier hun.
Hardiskfunn kan gi svar
Så langt er 13 personer funnet døde. 19 personer er fortsatt savnet etter ulykken.
Søndag fant dykkere en harddisk fra det forliste cruiseskipet. Det kan gi svar på hva som egentlig hendte etter at skipet gikk på grunn.
Costa Cruises har bekreftet at de arbeider med å kontakte alle de overlevende gjestene, og sørger for at de har kommet vel hjem.
Rederiet har også tilbudt å refundere cruisebillett og kostnader knyttet til reisen for de som var om bord skipet.