Kunstneren fikk frie tøyler – da dukka dette opp

En plankehaug eller en hyllest til trelastbyen? Meningene er mange om kunsten som har blitt en skikkelig snakkis.

Regimentsboligen, kunstutstilling

OMFANGSRIK UTSTILLING: Installasjonen "Benning" starter inne i utstillingslokalet, går gjennom døra, over terrassen og ut i hagen.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

– De som ikke får en opplevelse av denne kunsten, har bestemt seg på forhånd for å ikke få en opplevelse, sier Robert Øfsti.

Han er leder av Steinkjer kunstforening og dessuten involvert i utdelingen av det årlige minnestipendet etter kunstneren Jakob Weidemann. Kunstmaleren som vokste opp i Steinkjer, bare et steinkast fra utstillingslokalet Regimentsboligen.

Fikk frie tøyer

Kunstneren Helene Førde fra Bergen fikk stipendet for 2020. I høst holder hun sin stipendiat-utstilling i Steinkjer. Hun fikk frie tøyler av stipendiatstyret og valgte å lage blant annet trelastinstallasjonen Benning.

– Verket Benning tar utgangspunkt i tømmerfløtingen og det fenomenet som kunne oppstå under fløting når tømmerstokkene satte seg fast i hverandre, forteller Helene Førde.

– Ofte skjedde dette etter et lite fossefall. Tømmeret bare ballet seg sammen, uten at det slapp løs igjen, sier hun.

Skogsvesen

UTENDØRS: Robert Øfsti er leder av Steinkjer kunstforening og rigger ned deler av utstillingen for å få lukket døra om natta.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

Lukt gir utstillingen en ekstra dimensjon

Utstillingen "Skogsvesen" åpnet sist helg, og er en tolkning av hvor viktig trelastbransjen er for Steinkjer. Kunstneren har bodd i byen mens hun har jobbet med installasjonen Benning og resten av utstillingen.

Foruten hovedverket, består utstillingen blant annet av tegninger av tømmerfløtere. Motivene er tegnet direkte på en bakgrunn av treplater.

Dessuten er et rom inne i kunstlokalet fylt med store mengder bark og sagmugg.

Skogsvesen

LUKT AV TRELAST: Utstillingen får en ekstra dimensjon av at den også lukter bark og sagflis.

Foto: Eivind Aabakken / NRK

– Hun har tatt inn hele sagbruksprosessen i utstillingen, sier Robert Øfsti.

Publikum som besøker utstillingen får i tillegg til en visuell opplevelse også kjenne lukten av sagbruk. Et rom er nemlig fylt med bark og sagflis.

Snakkis på sosiale medier

Men ikke alle i trelastbyen Steinkjer er like begeistret for utstillingen. Etter at Trønder-Avisa omtalte saken, er det mange som har kommentert under artikkelen på Facebook.

Flere innrømmer at de sannsynligvis ikke har nok kunnskap om kunst. Håvar Feragen er en av dem.

– Har tidligere hatt en mistanke om at jeg ikke skjønte meg på kunst, men nå er ikke det en mistanke lenger. Det er konstatert, skriver Feragen.

Andre spør om de kan få kjøpe de totoms lektene som utgjør Benning, for å bruke dem til bygging.

Skjermdump Facebook

DEBATT: Utstillingen diskuteres heftig på sosiale medier, blant annet under en artikkel fra Trønder-Avisa på Facebook.

Foto: Skjermdump Facebook

Kunst som berører

– Man må møte dette med et åpent sinn, sier Robert Øfsti. Om man kaller det kunst eller ikke, spiller kanskje ikke så stor rolle, mener han.

Det er foreløpig ikke bestemt hva som er fremtiden til Benning og resten av utstillingen, men installasjonen kan være til salgs.

– I utgangspunktet vil den demonteres.

Kan Benning selges?

– Ja, men det må i tilfelle bli til en pris etter avtale, sier Øfsti.

Helene Førde

KUNSTNEREN: Helene Førde liker å jobbe med store formater. Hun er blant annet kjent for å ha jobbet med kunstinstallasjoner om livet i havet som tema.

Foto: Tor Martin Årseth