Her berges mann fra fjellhylle med Norges nye redningshelikopter

Mannskap mener nye redningshelikoptre er bedre, men innrømmer at kraftig rotorvind gir utfordringer.

Video fra Luftforsvaret.

REDNINGSMANN SKAL FIRES NED: Langt der nede klamrer en mann seg fast til ei fjellhylle. Han skal snart få hjelp fra mannskap på SAR Queen.

Dette er de første bildene fra redningsaksjoner med de nye redningshelikoptrene SAR Queen.

De to første av 16 nye helikoptre har vært i gang fra basen på Sola i Stavanger i tre måneder. Til nå er 50 redningsaksjoner gjennomført både i fjellet, i sjøen og på land.

Det viser at Norges nye redningshelikoptre til 14 milliarder kroner fungerer godt i felt, men ennå ikke kan lande på mange sykehus.

Et av oppdragene var å berge en jeger som satt fast på ei stupbratt fjellhylle i Vindafjord i Rogaland. Redningsmannen måtte fire seg ned.

Mer rotorvind

Mannskapet er trent for å takle mer rotorvind enn de gamle Sea King redningshelikoptrene.

– Helikoptret er fem tonn tyngre så det er klart at det blåser mere under helikoptret. Men med raskere redningsheiser og mulighet til å stå høyere over den som er i nød, så løser vi dette på en fin måte, sier sjef for 330 skvadronen på Sola, Pål Kullerud.

Jegeren ble reddet fra fjellhylla og heist opp. Det samme ble fire fjellklatrer som satt fast i fjellveggen. De ble funnet og berget.

Piloten har større kontroll med hvor nært helikoptret er fjellveggen på grunn av et nytt lasersystem. som kan sammenlignes med en parkeringssensor. SAR Queen er mer robust og tåler vind fra alle kanter.

Pål Kullerud, major 330 skvadronen

FÅTT NYTT HELIKOPTER: Sjef for 330 skvadronen på Sola, Pål Kullerud, sier erfaringen med SAR Queen er meget positiv etter de 50 første redningsoppdragene.

Foto: Erik Waage

Håper landingsplasser utbedres på sykehus

NRK har fortalt at SAR Queen foreløpig ikke kan lande på 15 av 21 sykehus i Norge. En ny analyse viser at det blåste opp i sterk storm da helikoptret testlandet på St. Olavs hospital i Trondheim.

– Der fløy de på den måten at de ville fremprovosere verste mulig situasjon med helikoptret. Det er klart at det vil blåse en del, og vi håper også at de som har ansvaret for å utbedre dette på sykehusene vil gjøre det så snart som mulig, sier sjef for 330 skvadronen på Sola, Pål Kullerud.

SAR Queen på Sola kan lande på Haukeland sykehus i Bergen. Men helikoptret kan ikke lande på sykehusene i Stavanger eller Oslo på grunn av voldsomme lufttrykk. Her må det bygges nye landingsplattformer først.

Har berget liv

Det er Hovedredningssentralen i Sør–Norge og Nord–Norge som samarbeider med mannskapet på redningshelikoptrene. Meldinger fra loggen viser at liv er berget.

  • En mann ble meldt savnet i Agder en kveld i november. Det var mørkt og tett vegetasjon i området. SAR Queen startet søkt med sitt avanserte IR/FLIR kamera. Ganske fort ble det funnet varmesignatur. Ved hjelp av lyskaster fra helikoptret klarte hundefører å ta seg til den savnede som hadde falt og slått seg.
  • Det var dramatisk da en ung mann på en fiskebåt fikk lungekollaps med mulig hodeskade i havet vest for Haugesund. Båten hadde ikke motorkraft. Lufttrykket fra helikoptret bidro til at båten snurret konstant og beveget seg mye i bølgene. Det hjalp at SAR Queen har et nytt system der helikoptret kan styres fra cargodøra. Redningsmannen klarte å ta seg på båten og mannen ble heist opp.

– Det har gått fint. Vi er spent på å se den økte rekkevidden i praksis. Helikoptret går fortere og kommer lenger ut, sier operativ redningsinspektør Ståle Jamtli på Hovedredningssentralen Sør-Norge.

Fjellklatrere berges

FIRE FJELLKLATRERE BERGES: SAR QUEEN flyr fortere og har utstyr som gjør at folk kan oppdages fortere. Disse fjellklatrerne ble heist opp fra fjellveggen av mannskap på SAR Queen i høst.

Foto: Luftforsvaret/SAR Queen

Måneder med utdanning

Mannskap fra helikopterbasen på Ørland i Trøndelag får nå opplæring i bruken av Norges nye redningshelikopter. Helikoptret tas i bruk på Ørlandet i mai neste år. Foreløpig kan det ikke lande på noen av sykehusene i Trøndelag.

Hver sjette måned vil det bli utdannet mannskap de to neste årene. De neste som kurses er crew fra helikopterbasene på Banak, Bodø, Rygge og Florø.

Redningsmann på SAR Queen, Sveinung Tjessheim, sier de er mer bevisst på rotorvinden nå enn før. Også om folk må reddes opp fra havet. Det verste lufttrykket er rett under helikoptret og på dager da det er lite vind.

– Vi kan løse det ved å få tak i pasienten på utsiden av det verste området. Det har man også gjort med Sea King. Vi er nok i større grad mer bevisst på rotorvinden enn vi var før, Det er rett det er mer og det er en faktor vi må forholde oss til i større grad, sier Tjessheim og sier dette om de første månedene:

– Erfaringene er veldig positive.

Sveinung Tjessheim, redningsmann

REDNINGSMANN PÅ SAR QUEEN: Sveinung Tjessheim har jobbet i tre måneder på nytt redningshelikopter. Han er meget fornøyd. Det er lysere om bord og mindre vibrasjoner. Det er en større kabin og de har plass til over 20 personer.

Foto: Erik Waage