Rune Furøy
Foto: Privat

Med en gründer i magen

Som syvåring fikk han en flysimulator til datamaskinen fra faren sin, og det var slik det hele startet.

– Mamma har fortalt meg at som liten var jeg veldig glad i å tegne fly, et av flyselskapene jeg tegnet het «luksus fluksus», ler den unge gründeren.

I dag er Rune Furøy fra Vannøya i Karlsøy kommune 22 år, og har siden 2014 holdt på med å etablere sitt eget flyselskap.

TransWing er navnet på det som skal bli hans egen og forhåpentligvis mange andre sin arbeidsplass.

– Jeg ser for meg å både være på kontoret og i luften.

For han er selv pilot, i februar avsluttet han utdannelsen i Sverige, og kunne da kalle seg for kommersiell flyger. Men å fly var ikke noe nytt for Rune Furøy.

Med det samme han fylte 15 år så startet han å ta flytimer, da han var 16 kunne Furøy sette seg alene bak spakene og fly solo, som det heter på fagspråket.

Under utdannelsen skal man ha ti timer hvor man flyr alene, så kan man ta flysertifikat når man er 17.

– Jeg tok flylappen dagen etter 17-årsdagen, noe som gjorde meg til en av landets yngste piloter, sier 22-åringen.

Å starte et flyselskap er ikke en enkel jobb, til nå har han skrevet 5000 sider i såkalt manualverk. Det inneholder blant annet prosedyrene som kreves for å starte et flyselskap.

Rune Furøy
Foto: Privat

Buss-selskap som 13-åring

Det er ikke første gang at den unge mannen starter opp et selskap, som 13 åring fikk de i oppgave på skolen å starte en elevbedrift. De andre elevene bakte boller og solgte sukkertøy, men unge Furøy organiserte busser for å ta med de eldre fra Karlsøy til Finland på handletur. Dette ble en stor suksess.

– Jeg ble oppringt av andre busselskap som kjeftet meg ut fordi at jeg ble en hard konkurrent.

I dag bor Rune Furøy i Oslo hvor han jobber på bakken på Gardermoen lufthavn. Å få jobb som flyver er ikke enkelt i Norge i dag, det er svært mange utdannede flyvere som ikke har en jobb å gå til.

Hvor mange som får tilbud om jobb i TransWing er enda usikkert.

– Jeg vet ikke enda hvor stort selskapet blir, eller hvor mange fly vi skal ha i trafikk, men jeg ser for meg at vi blir hakket under Widerøe.

22 åringen har også mange tanker om hvilke tjenester selskapet skal levere og her finnes det nesten ingen grenser.

– Vi kan ta oppdrag for tv, foto, syketransport og ikke minst passasjerer. Flyet kommer til å ha rundt ti seter og jeg ser for meg at vi transporterer pengesterke turister som vil slippe flyplasser med kø og venting.

Og selv om det nok blir de mest bemidlede av befolkningen som kan leie eget fly til helgeturen, så har han et mål om at det ikke skal bli svimlende dyrt å være kunde hos han.

Fløy på telttur

Rune Furøy
Foto: Privat

En av de tingene Furøy setter stor pris på ved å fly er frihetsfølelsen, han har mange morsomme turer i luften som han mimrer om.

Han har blant annet tatt med kompiser på telttur med fly til Lofoten.

– En gang fløy jeg og en kompis til Alta for å spise middag, etterpå fløy vi til Hammerfest og spiste dessert, sier Furøy og ler.

Men det har kostet penger.

– Det koster å leie fly hos flyklubben, dessuten er det ikke lite drivstoff som går med når du er på vingene.

Men han angrer ikke noe på pengene som bokstavelig talt har flydd av gårde.

Ikke alle applauderer

Kirsti Mikkelsen
Foto: Tove Jensen / NRK

På flyplassen i Tromsø kjenner piloten de fleste ansatte, han har hatt småjobber på de fleste avdelinger.

I sikkerhetskontrollen møter vi Kirsti Mikkelsen, hun blir glad over å treffe på den tidligere kollegaen og spør med det samme om hva han holder på med nå.

– Jeg skal starte flyselskap, sier Rune.

Selv om sikkerhetskontrolløren blir overrasket, så er hun snar til å kommentere

– Av alle så tror jeg virkelig du er en som får det til, sier hun.

Og så fortsetter hun med å fortelle hvor dyktig Rune er på alle måter, og at han får til alt han vil.

– Moren til Rune må jo være blant verdens stolteste, sier Mikkelsen.

Men det er ikke alle som har applaudert og ønsket flyselskapet som er under etablering velkommen.

– Det er de som ler høyt når de hører om planene mine, da tenker jeg at det blir bare morsommere når selskapet blir en realitet, og enda morsommere blir det for dem som faktisk hadde troen på meg, sier Furøy.

Viker ikke for skjær i sjøen

Rune furøy
Foto: Tove Jensen / NRK

Den siste og største utfordringen som står igjen før Furøy kan ønske kundene velkommen er startkapitalen. For å få lån hos banken til blant annet å kjøpe fly krever de at han har en egenkapital på fem millioner kroner.

– Jeg har vært i kontakt med flere investorer, og samtlige tenner på ideen, de synes det er kult, men så stopper det liksom der.

Rune Furøy er en skikkelig optimist og selv om han møter på noen skjær i sjøen så er han veldig klar på at han ikke skal gi opp.

For å få penger inn bestemte han seg for å selge ut aksjekapital i selskapet, dette startet for en uke siden og det har gått over all forventning.

I løpet av uka har han solgt aksjer for 1 million kroner.

En hyggelig telefon

Kaptein Furøy har aldri opplevd noe skremmende eller ubehagelig når han har vært i luften, og sikkerhet er noe han ser på som svært viktig.

– Jeg bruker ofte å tenke på noe en svært dyktig og klok flyinstruktør sa til meg. Når du starter med å lære å fly så har du to poser, den ene er kunnskap og den andre er flaks. Kunnskapsposen er tom og flaksposen er full. Når du begynner å fly gjelder det å fylle kunnskapsposen før du går tom for flaks.

Mens vi prater ringer mobilen nesten hele tiden, han vil gjerne svare for det kan jo være en som skal investere i selskapet.

– Ja, jeg må fortelle deg at jeg fikk en hyggelig telefon tidligere i dag. Det var et selskap som ville inngå kontrakt for transport til rundt en million i året.

Rune smiler nok en gang og gleder seg over at aksepten fra banken er blitt et steg nærmere.