– Etter 33 år som flyver på kortbanenettet registrerer jeg at konkurransen har vært fraværende, og den bør komme. Vi lever i et vestlig land og trenger konkurranse, sier Giæver til NRK.
Stiftet nytt flyselskap
Tidligere flyver og forretningsmann Ola O.K. Giæver jr. fra Lyngen kunngjorde i februar at han hadde stiftet et nytt nordnorsk flyselskap, FlyViking AS. Da ble det også kjent at selskapet hadde leaset sitt første fly. Planen har siden da vært å sette flyet, en Dash 8-103, inn i rute mellom Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta, Kirkenes og Murmansk. På denne måten ville han konkurrere på flyvninger i nord.
Men nå stiller han høyere og er klar for å ta opp konkurransen om å fly på de regionale flyrutene i Nord-Norge.
– Vi tenker nytt, vi tenker oss en liten administrasjon, nye vilkår og en helt annen måte å operere på, sier han.
I begynnelsen av juni ble anbudsgrunnlaget sendt ut fra Samferdselsdepartementet, og her heter det: «Det regionale flytilbudet er ein viktig del av vårt samferdselstilbod. Dette gjeld spesielt i Nord-Norge, der transportavstandene er store. Gjennom utlysinga av ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Nord-Norge vil regjeringa sikre eit godt tilbud til flypassasjerene, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.»
- Les også:
- Les også:
Må anskaffe flere fly
Skulle Giæver og hans selskap bli aktuell, må han ha 12–15 nye fly innen april neste år. Han mener det ikke blir noe problem.
– Vi har verdens største flyeier i ryggen, så det skal vi klare. Dessuten har vi kunnskap og kompetanse på alle nivå i verdensklasse for operasjoner på kortbanenettet, sier han.
Fra Luftfartsseksjonen i Samferdselsdepartementet får NRK følgende uttalelse:
«Vi håper selvfølgelig sterkt at det blir konkurranse på rutene, og har søkt etter beste evne å legge til rette for det samtidig som vi hensyntar sikkerhet og transportstandard på best mulig måte».
Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvold, sier at de forventer konkurranse fra flere selskaper.
Omstridt flyver
Ola Giæver har vært flyver i Widerøe i 33 år, men ble etter hvert en omstridt arbeidstaker. Han sluttet i april 2015 etter å ha tapt en rettssak mot sin arbeidsgiver.
Han hadde også vært omstridt fordi han i en avskjedssak mot en kollega vitnet mot ledelsen i Widerøe, og blant annet sa at rettssaken spredde frykt blant de ansatte.
Nå innrømmer han at det å få tilgang til kortbanenettet vil være en lite takk for sist overfor sin tidligere arbeidsgiver.
– Jeg syns det var trist å slutte på den måten, men samtidig vet man at når en dør går igjen så åpner det seg mange nye. Jeg har funnet mange nye dører, sier Giæver.