Hopp til innhold

Nå får Widerøe konkurranse av et helt nytt flyselskap

Tidligere Widerøe-flyver Ola Giæver og hans nye flyselskap FlyViking tar opp konkurransen med sin forrige arbeidsgiver.

Fly på kortbanenettet

Nylakkert, men fortsatt har flyet til FlyViking kanadisk registreringsnummer. Nå legger Ola Giæver inn anbud på kortbanenettet i Nord-Norge.

Foto: Privat foto

– Etter 33 år som flyver på kortbanenettet registrerer jeg at konkurransen har vært fraværende, og den bør komme. Vi lever i et vestlig land og trenger konkurranse, sier Giæver til NRK.

Stiftet nytt flyselskap

Tidligere flyver og forretningsmann Ola O.K. Giæver jr. fra Lyngen kunngjorde i februar at han hadde stiftet et nytt nordnorsk flyselskap, FlyViking AS. Da ble det også kjent at selskapet hadde leaset sitt første fly. Planen har siden da vært å sette flyet, en Dash 8-103, inn i rute mellom Trondheim, Bodø, Tromsø, Alta, Kirkenes og Murmansk. På denne måten ville han konkurrere på flyvninger i nord.

Men nå stiller han høyere og er klar for å ta opp konkurransen om å fly på de regionale flyrutene i Nord-Norge.

Ola Giæver jr

Ola O.K. Giæver jr. har stiftet nytt flyselskap.

Foto: Trygve Hongset / NRK

– Vi tenker nytt, vi tenker oss en liten administrasjon, nye vilkår og en helt annen måte å operere på, sier han.

I begynnelsen av juni ble anbudsgrunnlaget sendt ut fra Samferdselsdepartementet, og her heter det: «Det regionale flytilbudet er ein viktig del av vårt samferdselstilbod. Dette gjeld spesielt i Nord-Norge, der transportavstandene er store. Gjennom utlysinga av ny konkurranse om drift av regionale flyruter i Nord-Norge vil regjeringa sikre eit godt tilbud til flypassasjerene, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.»

Må anskaffe flere fly

Skulle Giæver og hans selskap bli aktuell, må han ha 12–15 nye fly innen april neste år. Han mener det ikke blir noe problem.

– Vi har verdens største flyeier i ryggen, så det skal vi klare. Dessuten har vi kunnskap og kompetanse på alle nivå i verdensklasse for operasjoner på kortbanenettet, sier han.

Fra Luftfartsseksjonen i Samferdselsdepartementet får NRK følgende uttalelse:

«Vi håper selvfølgelig sterkt at det blir konkurranse på rutene, og har søkt etter beste evne å legge til rette for det samtidig som vi hensyntar sikkerhet og transportstandard på best mulig måte».

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvold, sier at de forventer konkurranse fra flere selskaper.

Omstridt flyver

Ola Giæver har vært flyver i Widerøe i 33 år, men ble etter hvert en omstridt arbeidstaker. Han sluttet i april 2015 etter å ha tapt en rettssak mot sin arbeidsgiver.

Han hadde også vært omstridt fordi han i en avskjedssak mot en kollega vitnet mot ledelsen i Widerøe, og blant annet sa at rettssaken spredde frykt blant de ansatte.

Nå innrømmer han at det å få tilgang til kortbanenettet vil være en lite takk for sist overfor sin tidligere arbeidsgiver.

– Jeg syns det var trist å slutte på den måten, men samtidig vet man at når en dør går igjen så åpner det seg mange nye. Jeg har funnet mange nye dører, sier Giæver.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark