– Vi har hatt stor pågang av folk som bestiller turer med færre overnattinger, sier salgs- og markedssjef i Color Line Nina Moland Andersen.
De har hatt en femdobling i antall henvendelser siden det ble kjent at kravet om seks netter i Danmark faller bort fra og med lørdag.
Hos fergeselskapet DFDS forteller pressekontakt Gert Jakobsen om 75 prosent økning i bestillinger siden utgangen av juni på ruten mellom Oslo og Frederikshavn.
– Det har nok mye med regelendringen å gjøre, sier han.
Salget til Fjord Lines' rute mellom Kristiansand og Hirtshals har økt med 20 prosent de siste dagene.
Glade naboer
– Vi har savnet kundene fra Norge, sier Rene Larsen hos det populære kjøttutsalget «Slagter Winther» i havnebyen Hirtshals.
Han forteller at grensestengningen førte til massivt kundetap, men at salget nå har begynt å ta seg opp igjen. Nå gleder han seg til lørdag.
– Hadde vært der to uker uansett
På kaia i Kristiansand er det derimot ingen av de NRK snakker med som spretter sjampanjen for de nye reisereglene.
– Vi reiser til Danmark hver ferie. Da pleier vi å være én uke eller mer hver gang, sier Line Sviggum.
– Vi skal ned og besøke familie. Vi hadde vært der to uker uansett, sier Lena Gravdal.
– Betenkeligheter
Flere i helsevesenet er kritiske til at de danske reisereglene endres. Smittevernlegen i Grimstad frykter konsekvensene.
– Det er betenkeligheter med tanke på smittefaren og at den kan øke, sier smittevernlege i Grimstad, Jan Ståle Holst.
Han mener at økt reiseaktivitet krever at hver enkelt må ta mer ansvar.
– Man må passe på om man får hoste, tung pust eller feber. Da må man vurdere å trekke seg tilbake og oppsøke lege.
Han understreker at pandemien ennå ikke er over og at det fortsatt er smitte både her hjemme og i utlandet. Han ber folk huske på regelen om én meters avstand.
– Kundene skal føle seg trygge
Color Line har av hensyn til smittevern droppet deler av underholdningen for barna. Kaptein Kid har dratt på ferie og lekerom er stengt. De viser likevel barneshow om bord.
Buffeen er åpen, med begrenset kapasitet.
Markedssjefen sier smittevernet står i fokus på skipene.
– Det blir tatt på alvor. Det er satt flere begrensninger og gjort endringer i kapasiteten. Kunder skal føle seg trygge når de reiser med oss, sier hun.