– Dette er veldig trist

Festivalforsker Mats Aronsen synes det er veldig trist at Hovefestivalen i Arendal legges ned, selv om han ikke ble overrasket da han fikk nyheten.

Hove motlys

Det har vært mange spektakulære show og artister på Hovefestivalen, men nå er det foreløpig satt en sluttstrek for festivalen.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

Mats Aronsen har fulgt Hovefestivalen tett siden starten i 2007.

Han er også leder for festivalen Canal Street i Arendal og synes det er trist at byen nå mister en stor festival og et trekkplaster.

Mats Aronsen

Festivalforsker og festivalleder for Canal Street, Mats Aronsen, ser tilbake på mange fine år med Hovefestivalen.

Foto: Pål Tegnander / NRK

– Ja, dette er først og fremst veldig trist. Det er veldig leit for alle de fine folka som har jobbet med den. Og det er trist for publikum selvfølgelig, og for folk i hele Arendals-området. Dette er et stort tap rett og slett, sier Aronsen til NRK.

Ikke overraskende

Festival Republic, som eier Hovefestivalen, skriver i en pressemelding at man ikke utelukker at Hovefestivalen kan vende tilbake i ny drakt, men de fremhever at hard festivalkonkurranse i Skandinavia er en av årsakene til nedleggelsen.

Mats Aronsen sier han ser tilbake på mange fine år med Hovefestivalen, men at han ikke er overrasket over at festivalen nå må legge ned.

Det er en ganske marginal virksomhet som er utsatt for markedssvingninger, konkurranse og vær.

Mats Aronsen - festivalforsker

– De har gjort mye bra, synes jeg. De har gjort mye innovativt og riktig, men har slitt med økende underskudd og tapt mye penger. Så det er jo ikke så veldig overraskende heller at de legger ned, sier han.

– Du har selv forsket på festivaler, blant annet Quartfestivalen, og er selv festivalleder for Canal Street. Er det nærmest umulig å drive musikkfestivaler i distriktene her i landet?

– Nei da, det er jo ikke umulig, men det er vanskelig. Det er en ganske marginal virksomhet som er utsatt for markedssvingninger, konkurranse og vær. Også er det artister som blir stadig dyrere og dyrere og langt dyrere enn det som følger av normal prisutvikling. Så det er svært utfordrende å drive. Noen klarer det, men ganske mange går ned etter hvert dessverre. Og det har vært en del slike de siste årene. I sommer først og fremst Odderøya Live og nå Hovefestivalen, sier Aronsen.

En overetablering

Festivalforskeren er også av den oppfatning at det har vært en overetablering av musikkfestivaler og at det er det vi nå ser resultatet av.

– Det har kanskje vært en overetablering kan man si. Og mange vil vel si det nå at det er tegn på det. Det er jo sånn i umodne økonomier, som festivaløkonomier, at det er en del som går ned. Også kommer det andre opp igjen, selvfølgelig, sier han.

– Ja, kan det nå komme nye ting i kjølvannet av dette?

Det er jo sånn i umodne økonomier, som festivaløkonomier, at det er en del som går ned. Også kommer det andre opp igjen.

Mats Aronsen - festivalforsker

– Ja, det er for tidlig å si. Det er klart at det er gründere som Toffen (red.anm. Toffen Gunnufsen har vært bookingsjef for Hove og Quart) og andre som står bak de festivalene, og som kan komme med noe nytt. Men det er et helt system som nå kollapser på sett og vis. Mye kompetanse og mange strukturer legges dødt for en stund i alle fall. Og det er ikke gitt at det kommer opp noe som helst egentlig, i alle fall ikke her i regionen.

Aronsen peker på flere eksempler på dette.

– Vi så det når Norwegian Grand Prix gikk ned. Det var ikke slik at det kom opp noe nytt. De prøvde seg også i Kristiansand etter Quartfestivalen med Odderøya Live. Men det er en vanskelig business og sjansen for å gå på trynet er ganske stor, sier han.

(Fædrelandsvennen skriver torsdag ettermiddag at bookingsjef i Hovefestivalen, Toffen Gunnufsen, starter ny festival på Sørlandet.)