NRK Meny
Normal

Dette skaper hodebry for ekspertene

– Kan et utested reklamere med Bratwurst & Dunkel i sosiale medier? Og er det greit å tilby «en fargerik drink»? – Nei, mener kontrollørene.

Alkoholreklame på Facebook

Reklame på Facebook-sidene til to utesteder.

Foto: Skjermdump

Eksemplene over er hentet fra utesteder i Grimstad og Kristiansand.

Mange barer og restauranter bruker sosiale medier til å promotere arrangementer, og de legger ut bilder av alkoholholdige drikker.

Ofte beveger de seg i et grenseland for hva som er lov eller ulovlig. Situasjonen for dem som skal kontrollere, er vanskelig.

– Krevende å kontrollere

Alkoholreklame

Fra facebook-siden til en nattklubb.

Foto: Skjermdump

Det er ikke lov å reklamere for alkoholholdig drikk i Norge, det vil si drikk med alkoholinnhold over 2,5 volumprosent.

Tidligere holdt det å kontrollere det som var avbildet utenfor eller inne i lokalene til utestedene. Nå må også hjemmesider og sosiale nettsteder kontrolleres.

– Rent umiddelbart ser det ut som eksemplene over er ulovlige, sier førstekonsulent Aud Helen Moe i Grimstad kommune.

Daglig leder for nattklubben som reklamerer for nytt barkart og viser bilde av en drink, mener at dette ikke er ulovlig fordi annonsen ikke inneholder noen produktnavn.

– Innholdet i glasset kan være brus, men hvis annonsen likevel er ulovlig, får vi vel en prikk, og må forholde oss til det.

– Alkoholpositive bilder ikke tillatt

Aud Helen Moe viser til Helsedirektoratet som skriver at alkoholpositive bilder ikke tillatt.

Det er heller ikke tillatt med salgsfremmende ord, uttrykk og bilder, og det skal heller ikke gis en positiv fremstilling av alkohol.

Alkohol og drinker på Facebookside

Fra facebook-siden til et utested i Grimstad.

Foto: Skjermdump

Hun sier at kommunen er helt avhengig av tips fra publikum for å rydde opp.

– Når vi blir gjort oppmerksom på saker i grenseland, tar vi kontakt med utestedene det gjelder, og ber dem rette opp. Vi kommer som regel til enighet, sier Moe.

Omfattende forbud

Helsedirektoratet har laget merknader til alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame.

Der går det fram at forbudet mot reklame omfatter alt som fremstår som reklame for alkoholholdig drikk.

Reklamen trenger ikke å fremstå som direkte reklame for en bestemt alkoholholdig vare. Den kan også være mer generell.

Det betyr at reklamen, for å rammes av forbudet, ikke trenger å inneholde verken navn eller bilde på en bestemt drikk, og heller ikke ordet alkohol.

– Etterlyser klarere retningslinjer

Kim Henrik Gronert

Kim Henrik Gronert er rådgiver i Kristiansand kommune.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

Kim Henrik Gronert er fagansvarlig for skjenkebevillinger i Kristiansand kommune. Han etterlyser klarere retningslinjer for alkoholreklame.

– Det skjer en gradvis utvikling i bruk av alkoholreklame på internett. Det er utfordrende at ikke all reklamen ligger på hjemmesidene til de forskjellige utestedene. Vi må lete også andre steder.

Gronert sier at flertallet av utestedene har bilder av alkohol på hjemmesidene.

– Dette er ikke lov. Men samtidig sier loven at nøktern informasjon er tillatt. Vi sliter med et definisjonsspørsmål her.

– Det er også vanskelig å definere hva slags bilder det er lov å ha inne i en restaurant eller på et utested. Et maleri med bilder av alkohol kan være lovlig fordi det er definert som kunst. Men et fotografi med samme motiv er forbudt.

– Et foto av Obama som drikker øl, er antagelig ikke lov, men en fem meter lang opplyst vegg med lyssatt alkohol er i orden, for det er arbeidsredskapet til de som jobber der.

– Hva hvis det ser ut som utestedet har bestilt kunst med tidsaktuelle logoer? Regler er viktige. Men vi må ha klarere retningslinjer for hvordan de skal håndheves.

Ordbruk

Ifølge Helsedirektoratet omfattes alle uttrykk som språklig eller på annen måte forbindes med alkoholholdig drikk, av reklameforbudet. Som eksempel nevnes uttrykkene «happy hour», «en halvliter» og «en kald en».

I en kjennelse i Høyesterett ble uttrykket «duggfrisk drikke» definert som ulovlig reklame.

Høyesterett la til grunn at «duggfrisk drikke» rent språklig omfatter både alkoholholdige og alkoholfrie drikker og konstaterte at uttrykket, slik det var brukt i dette tilfellet, var i strid med reklameforbudet.

– Dersom det er tvil om reklamen er reklame for alkohol, dvs. har til formål å fremme salg av produktet alkohol, eller reklame for andre varer og tjenester, vil det også være av betydning hvordan reklamen oppfattes av publikum, heter det i kjennelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Ute-is eller utepils på Aker Brygge

IS ELLER ØL? Aker Brygge ønsket i 2014 å åpne sommeren med disse plakatene. Helsedirektoratet mente den gule 'ute-isen' gir assosiasjoner til utepils, og dermed er ulovlig.

Foto: Gøril Furu / NRK

Flere overtredelser

Gronert holdt nylig et innlegg om prikktildelingssystemet og Kristiansand kommunes erfaringer med dette, hvor alkoholreklame er den del av dette. På seminaret i regi av fylkesmennene i Agder og Telemark ble reklame på sosiale medier et tema. Der viste han flere eksempler som bryter med loven.

Kim Henrik Gronert holder foredrag om alkoholreklame

Kim Henrik Gronert holder innlegg om alkoholreklame på sosiale medier på et seminar i regi av fylkesmennene i Agder og Telemark.

Foto: Privat

– Det er ikke lov å bruke alkohol for å trekke kunder. Veldig enkelt sagt: – Hvis jeg blir tørst av å se en reklame, er det nok ikke lov.

– Facebook-annonsen om Bratwurst & Dunkel er et grovt overtramp, sier Gronert.

– Her er det bilde av øl, og prisen er også angitt. Å antyde trivelige priser er heller ikke lov. Det er problematisk når slik annonsering dukker opp. Samfunnskontrakten brytes.

Innehaveren av utestedet er ikke enig:

- Vi annonserte med 0,5 liter Dunkel til kr 150,- og dette er ikke er ulovlig. Dunkel er en øltype som finnes både med og uten alkohol. Jeg ser at reklamen kan være på grensen, men den ble ikke utformet slik for å selge alkohol.

Utfordrende for både utesteder og kontrollører

I Norge har vi vedtatt at vi ikke bruker alkohol for å trekke kunder, sier Kim Henrik Gronert.

– Problemet er å følge med i det som skjer på nettet og i sosiale medier. Vi er avhengig av at noen tipser oss. Vi gjør noen googlesøk, men har ikke mye tid og ressurser, sier Kim Henrik Gronert.

Claus Oliver Høgdal Pedersen

Claus Oliver Høgdal Pedersen er kontaktperson for Kristiansand hotell- og restauranteierforbund.

Foto: Hans Erik Weiby / NRK

For utelivsbransjen er det en utfordring å holde seg innenfor lovens grenser.

– Det er vanskelig når selv et interiørbilde lagt ut på Facebook kan kvalifisere som alkoholreklame, sier Claus Oliver Høgdal Pedersen. Han er kontaktperson for Kristiansand hotell- og restauranteierforening.

– Hvis vi ikke kan vise bilder av baren, hva kan da vises fram? I Bakgården Bar & Restaurant har vi 1100 flasker brennevin som dekker veggen. Det blir vanskelig å ta bilder som ikke viser alkohol.

– Gronert sier man ikke skal bruke alkohol for å trekke kunder?

– Poenget med loven er at ingen skal utsettes for ufrivillig alkoholreklame. Vi spør oss hvor mye det har å si at vi legger ut bilder av alkohol. De som søker oss opp på Facebook eller på hjemmesider, er jo interessert i å se hva vi har.

– Alkoholreklame i sosiale medier er ikke noe stort samtaleemne i bransjen. Men det har vært tilfeller hvor noen har fått anmerkninger eller prikkbelastninger på grunn av annonser på sosiale medier. Vi får bare forholde oss til loven, sier Pedersen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TOPSHOTS-BRITAIN-OFFBEAT-CARLSBERG

Folk i kø ved en plakat med en innebygget tappekran som gir gratis øl i London i 2015. Den 12 meter lange installasjonen var skapt av Carlsberg som en del av bryggeriets 'Probably the best beer in the world'-kampanje.

Foto: JUSTIN TALLIS / Afp

– Ord som gir assosiasjoner

Gronert sier at det også er en problematikk omkring ulik ordbruk.

– Under fotball-EM i Frankrike dukket plutselig annonsen "Probably" opp. Det var en omgåelse av reklame for Carlsberg, for også i Frankrike er alkoholreklame ulovlig.

De annonserer med "Probably the best beer in the world". Alle visste at reklamen dreide seg om Carlsberg. Men det sto ikke Carlsberg. Da Liverpool spilte mot Vålerenga hadde de drakter med ordet "Probably" på. De var på den tiden sponset av Carlsberg.

Poenget er at det ikke må bli en trend å konkurrere med alkohol. Det er viktig å sette foten ned, sier Gronert.