Et utested har lagt ut dette bildet av en drink på Facebook.
Foto: Hans Erik Weiby / NRKKim Henrik Gronert i Kristiansand kommune sier regelverket ikke passer til dagens virkelighet.
Foto: Hans Erik Weiby / NRKPå en event på nettstedet Facebook skriver utestedet følgende: 'Kan jo dessverre ikke skrive prisen her for da ryker skjenkebevillingen vår, og det vil vi jo ikke. Men vi skal gi dere en oppgave, TØM TANKEN vår'. I tillegg er det et bildet av tallet 37.
Foto: Hans Erik Weiby / NRKLederen for Kristiansand hotell- og restauranteierforening Claus Oliver Høgdal Pedersen etterlyser klare regler på hva som er lov på sosiale medier.
Foto: Hans Erik Weiby / NRKFlere utesteder reklamer for drinkutvalget sitt inne på utestedene.
Foto: Hans Erik Weiby / NRKKim Henrik Gronert er fagansvarlig for skjenkebevilling i Kristiansand kommune. Han vil vise NRK hvor lett det er å finne ulovlig reklame for alkohol på internett.
Det tar ikke lang tid før han finner både brudd på loven og eksempler som er i grenseland på det sosiale nettstedet Facebook.
– Liker dere tallet 37, står det her med en hilsen fra utestedet, sier Gronert og peker på en Facebook-side fra et utested i Kristiansand.
– Er 37 prisen da eller?
– Jeg vet ikke. Jeg bare konstaterer at det blir skrevet det her, svarer Gronert.
- Les mer: Spør om alkoholreklame
- Les mer: Nulltoleranse for alkoholreklame
Vage grenser
De som kontrollerer har fått en ny utfordring. Regelen er enkel: det er ikke lov å reklamere for alkohol i Norge, heller ikke på sosiale medier.
Men grensene er vage, og bruddene på loven kan være både bevisste og ubevisste.
– Før kunne vi forholde oss til det som sto på utsiden eller på innsiden av utestedene. Nå må vi sjekke hjemmesider og sosiale nettsider. Det er mye mer krevende oppgave for oss, sier Gronert.
Bransjen etterlyser klare regler
De som driver i utelivsbransjen synes også det er vanskelig å vite hva de har lov å legge ut på sosiale medier, som også brukes av gjestene.
Claus Oliver Høgdal Pedersen er leder for Kristiansand hotell- og restauranteierforening sier mange ikke vet hva som er lov.
– Det er veldig vanskelig for mange å vite om det er lov eller ikke. Dermed legger man det ut med mindre man har fått vite om at det ikke er lov, sier Claus Oliver Høgdal Pedersen
Nå etterlyser de helt klare regler på hva som er ok.
– Vi ønsker at alle barer og restauranter skal få et skriv hvor det kommer fram hva som er lov og hva som ikke er lov på sosiale medier.
– Regelverket er ikke tilpasset virkeligheten
Det er kommunens bevillingsmann enig i.
– Jeg synes vi kunne fått noen presiseringer. Dagens regelverk er ikke tilpasset dagens virkelighet. Vi har helt andre ting å forholde oss til i dag enn hva som var da regelverket ble laget.