Hopp til innhold

Her bryter han skjenkereglene

Barmatter, ølbrikker og håndklær med bryggerilogoer har blitt forbudt hos Stavangers vannhull. Kommunen har innført nulltoleranse mot alt som kan oppfattes som alkoholreklame.

Må fjerne «ølreklame».

Pubeier Ståle Mørch har tatt ned Tou-plakettene som hang over baren. Foto: Kaj Hjertenes/NRK - Redigering: Rebecca Bjerga/NRK

– Disse fikk vi beskjed måtte vi ta ned. De har hengt her oppe på veggen i 40 år. Det står Tou bryggeri, som er nedlagt, men det var ikke noe bønn. Vi måtte bare få dem ned, sier Ståle Mørch.

I flere tiår har Mørch drevet flere utesteder i Stavanger, men han har aldri fått reaksjoner på interiøret på pubene sine. Da skjenkekontrollen var innom utestedet Dickens før helga fikk han beskjed om å fjerne de to Tou-bryggeri-dekorasjonene, samt ølbrikker, barmatter, håndklær og alt annet som kan oppfattes som reklame.

Guinness alkoholreklame på Bar Backe i Stavanger

Slik har Bar Bache i Stavanger valgt å løse forbudet.

Foto: André Kvilhaug / NRK

– Det blir for dumt

Stavanger kommune har innført nye, strengere regler, og utelivsbransjen stiller seg uforstående til logoforbudet.

– Dette forbudet gjelder jo når du er inne på en pub. En pub er som kjent en plass der folk kjøper øl, så når du går inn på en pub vet du hva det dreier seg om, sier Mørch.

For å få slutt på fyll og vold i Stavanger sentrum i helgene, har kommunen, utelivsbransjen og politiet gått inn i et tettere samarbeid. Men Mørch forstår ikke hvordan reklamereglene skal bidra til å redusere helgefyll.

– Vi er strengere i døra og har et godt samarbeid med politiet og skjenkekontrollen. Vi jobber veldig godt sammen på alle måter og det har vi tro på. Men dette her: Når vi ikke forstår hvorfor de pålegger oss restriksjoner blir det litt for dumt. Det kommer ikke til å hjelpe på alkokonsumet i det hele tatt, sier han.

Irishman i Stavanger

Ulovlig alkoholreklame, ifølge skjenkekontrollen.

Foto: Kaj Hjertenes/NRK

Irsk pub uten Guinness-reklame

På den irske puben Irishman i samme sentrum er det også misnøye for forvirring som råder. Daglig leder Torhild Bertelsen har fått beskjed om å ta ned alt det står Tou og Guinness på.

Torhild Bertelsen

Torhild Bertelsen, daglig leder ved Irishman i Stavanger.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Hvis vi skal ta vekk alt dette blir det strippet. Det har hengt her siden vi åpnet i 1991. Det er litt av konseptet irsk pub. Det begynner å bli litt galt, sier Bertelsen.

Hun mener den irske puben taper seg uten den tradisjonelle bryggerireklamen.

– Det blir ikke det samme uten. Jeg vet ikke hva vi skal henge opp i stedet. Det må kanskje bli bilder fra Irland. Jeg skjønner et forbud mot reklame for billige drinker, men dette synes jeg blir litt feil, sier Bertelsen.

Vurderer å dele ut prikker

Irishman i Stavanger

Guinness-reklame som må fjernes.

Foto: Kaj Hjertenes/NRK

Bente Mellegård, jurist i bevillingsseksjonen til Stavanger kommune, sier at skjenkestedene må forholde seg til alkoholloven og alkoholforskriften som regulerer hva som er å anse som ulovlig alkoholreklame.

– Skjenkekontrollen har også tidligere kontrollert ulovlig alkoholreklame, og rapportert om denne type overtredelser. Bevillingsseksjonen vil nå følge opp rapportene, og vurdere om de innrapporterte sakene er ulovlig alkoholreklame og eventuelt opprette prikksak, sier hun.

– Kommunen ønsker et godt samarbeid med politiet og utelivsbransjen, og vi jobber med å få nye tiltak på plass. Bevillingsseksjonen har en lovpålagt plikt til å påse at skjenking av alkohol følger lovverket, herunder å påse at det ikke skjer ulovlig alkoholreklame, legger hun til.

Vil ha med bransjen i diskusjonen

– Dette er nok en forståelse av loven om alkoholreklame, at dette er med på å reklamere for alkohol, sier John Peter Hernes (H), leder for skjenkeutvalget i Stavanger.

Han mener skjenkekontrollen og utelivsbransjen bør sette seg ned og komme fram til en løsning som virker fornuftig for begge parter.

John Peter Hernes

John Peter Hernes (H).

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– Vi skal følge loven, bruke sunn fornuft og finne en måte og gjøre dette på slik at bransjen og publikum skjønner poenget med det. Det skal ikke være så strengt at det virker som pirk og mot sin hensikt. Jeg kan tenke meg at vi tar en skikkelig gjennomgang og tar med folk i bransjen for å se på hvordan dette kan gjøres på en fornuftig måte, sier Hernes.

Men fram til det skjer må Dickens-eier Mørch holde skilter, dekorasjoner og andre alkoholrelaterte effekter skjult for gjestene sine.

– Vi har en bevilling og et ris bak speilet. Vi kan få prikker hvis vi ikke fjerner det de sier vi skal fjerne. Så vi etterkommer det selvsagt, selv om vi synes det er meningsløst. Men slik er jo verden mange ganger, sier Mørch.

Ståle Mørch

På disken ligger barmatter med Guinness-logo.

Foto: Kaj Hjertenes/NRK