NRK Meny
Normal

Palmesus brøt trolig alkoholloven

Strandfesten Palmesus i Kristiansand vedgår at de kan ha brutt alkoholloven.

Palmesus

Palmesus fristet med drikkebonger på kjøpet. Det fikk kommunen til å reagere.

Kristiansand kommune har bedt om en skriftlig redegjørelse fra festivalen. Det meldte KRS24/7 fredag.

Nå vedgår festivalen at de har gjort et overtramp, men hevder at det ikke ble gjort med vilje.

Palmesus arrangeres hver sommer på Bystranda i Kristiansand sentrum.

Drikke med på kjøpet

Leif Fosselie

Leif Fosselie i Palmesus sier de ikke vil annonsere slik igjen.

Foto: Håkon Eliassen / NRK

Bakgrunnen er et tilbud der folk ble fristet med drikkebonger for 400 kroner inkludert i prisen ved kjøp av billett innen en gitt tidsfrist. Dette ble annonsert på deres side på Facebook i romjula.

– Dette er et klart brudd på alkohollovens forbud mot alkoholreklame, heter det i brevet fra kommunen til Palmesus.

– Vi tenkte å lage et ekstra godt tilbud, men det var nok ikke gjennomtenkt nok. Hvis vi har gjort noe galt vil vi rette oss etter det, sier styreleder for Palmesus Leif Fosselie til NRK.no lørdag.

Bildegalleri fra Palmesus 2013:

(Artikkelen fortsetter under.)

Endrer annonseringen

Festivallederen understreker at de ennå ikke har fått sett på saken, men at det skal gjøres til uken.

– Jeg ser på dette som en gråsone, men det er ikke et problem for oss å følge reglene. Vi skal heller ikke gjenta slik annonseringen, sier Fosselie

– Jeg oppfatter dette som sløvhet fra festivalen og at man ikke har tenkt over følgene, sier fagansvarlig for bevilling, Kim Henrik Gronert til Radio Sør og nettavisen KRS24/7.

Festivalen har fått frist til 13. februar til å komme med en redegjørelse.

Alkoholreklame i sosiale medier har vært en mye omtalt utfordring. Mange utesteder og restauranter beveger seg i grenseland med indirekte reklame for alkohol.

– Dagens regelverk er ikke tilpasset dagens virkelighet, sa Gronert til NRK i fjor høst.

Nett-TV:

Mange utesteder og restauranter beveger seg i grenseland når de reklamerer for alkohol. De som skal kontrollere alkoholloven sier sosiale medier har skapt en virkelighet som er vanskelig å håndtere.