Salget av frossent reinkjøtt økte med 8,5 prosent fra august i fjor til august i år, viser tall fra Nielsen Norge.
– Kjøttet forsvinner ut fra lageret i høyt tempo, og et par av de største butikk-kjedene har økt omsetningen med rundt 20 prosent det siste året, sier Thor Aage Pedersen, som eier landets største reinslakteri i Tana, i en pressemelding.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Forventer ytterligere økning
Ifølge Pedersen fortsetter økningen i høst.
– Lavere pris på kjøttet er den viktigste årsaken til at folk kjøper mer, i tillegg til at kjøttet er å finne i flere butikker over hele landet.
Slakteriet i Tana har over halvparten av markedet for reinkjøtt i Norge og har så langt i høst slaktet 8000 rein. I fjor foredlet slakteriet 44 000 rein, og målet er det samme i år.
Mer kjøtt
– I gjennomsnitt spiser hver nordmann 300 gram reinkjøtt i året, og det utgjør ikke mer enn et par middager. Så dette er ikke akkurat hverdagskost, sier Even Nordahl i MatPrat.
Reinkjøtt utgjør årlig en prosent av den totale produksjonen av rødt kjøtt i Norge.
Fileter og biffer er gjerne festmat, mens finnbiffen øker i popularitet.
Mesteparten av reinkjøttet som selges i Norge er frossent, og det sikrer bedre tilgjengelighet.
Høyere nivå
Gjennomsnittlig uttak av rein er på drøyt 80 000 kalver på rundt 20 kilo hver i året.
Målet er å holde produksjonen på et høyere nivå de neste årene. Tilgangen på reinkjøtt er begrenset, men myndighetene har vedtatt at det skal tas ut flere dyr de tre neste årene. På den måten skal det sikres bedre beite, som igjen gjør at det fødes flere kalver.
For fire år siden var det underdekning av rein, og kjøttet var vanskelig å få tak i.