– Årsaken til økningen er at alle butikkene våre har tilgjengelige varer, sier Dag Arne Wilberg som er daglig leder for salg i Rema 1000.
Tidligere denne uka kom nyheten om at «reinkjøttberget» hadde forsvunnet.
- Les også:
Øker mest
Rema 1000 har i løpet av det siste året økt salget av dypfryst reinkjøtt med 20,2 prosent. I samme periode økte også Norgesgruppen reinkjøttsalget med 16,7 prosent.
Dette viser ferske tall fra ACNielsen som NRK har fått tilgang til. Det totale salget av reinkjøtt økte med 4,9 prosent fra august 2011 til august 2012. Veksten for norsk dagligvare er på 3,8 prosent.
For et år siden (august) var det solgt reinkjøtt for 138,9 millioner kroner. Ved samme tid i år var det solgt for 145,7 millioner kroner.
Trenden er imidlertid ikke like positiv for hele dagligvarebransjen. COOP har en nedgang på 6,3 prosent, mens Ica Norge gikk ned med 12,9 prosent.
– Betaler for kvalitet
Dag Arne Wilberg i Rema 1000 sier kundene i dag har oppdaget at reinkjøtt ikke er så dyrt likevel.
– Mitt inntrykk er at folk flest i dag aksepterer en noen høyere pris for kvalitetskjøtt som reinkjøtt er. Sammenlignet med kjøtt med samme kvalitet, er ikke reinkjøtt dyrere, sier Wilberg til NRK.
- Les også:
Allerede i fjor vinter varslet daværende innkjøpsdirektør Tor Erik Aag i Rema 1000 at prisen ville bli en viktig faktor.
– Vårt mål er å tiltrekke oss nye kunder som tidligere har gått andre steder for å finne disse produktene til andre priser. Når kundene får smaken på reinkjøtt til lave priser, så vil dette også på sikt øke etterspørselen, sa Aag til NRK i mars i fjor.
Tallene viser at det desidert største segmentet er dypfryst rein. Her var veksten på 8,5 prosent; fra 103,7 millioner kr til 112,5 millioner kroner.
Bakgrunnstallene fra ACNielsen viser at det er finnbiff (renskåret kjøtt) og skavet kjøtt som selger best.
Tror utviklingen vil fortsette
For halvannet år siden rådet en usikker stemning i hele reinkjøttbransjen og ikke minst næringen. Årsaken var blant annet at det totalt var 1400 tonn kjøtt på lager. Men allerede i mai i fjor kom meldingene om bedre tider.
- Les også:
Lavere priser har også bidratt til fart i salget. Allerede i mars i fjor sa direktør Hans Thorn Wittussen i Totalmarked Kjøtt og Egg i Nortura at prisen er et virkemiddel for å tømme lageret deres.
- Les også:
- Les også:
Aage Pedersen AS i Tana fikk for noen år siden til en avtale med Rema 1000. Styreleder Thor Aage Pedersen legger ikke skjul på at et svært aktivt og intensivt samarbeid har gitt resultater.
– Jeg tror denne utviklingen vil fortsette. Vi er på rett vei, sier han til NRK.
Pedersen sier økningen av salget til storkjøkken og industrien også er markant.