Hopp til innhold

Kutter reinkjøtt-prisen til beinet

Rema 1000 avviser at de dumper viddas delikatesser. Samtidig sliter dagligvarekjedene med å få fart på reinkjøttsalget.

Reinkjøtt i frysedisken

Slik selges reinkjøtt i dag i en del butikker.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

Indrefilet på Coop

Coop Prix-pris.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK
Rema 1000-pris

Rema 1000-pris.

Foto: Eilif Aslaksen / NRK

– For oss er det viktig å tjene penger på totalbutikken, og ikke nødvendigvis hva hvert enkelt produkt bidrar med av inntjening. Hvilke produkter vi tjener penger på og hvilke vi ikke tjener på; det har jeg egentlig ikke lyst å kommentere, sier innkjøpsdirektør Tor Erik Aag i Rema 1000 til NRK.

58 prosent billigere

Priskuttet er saftig. Den absolutt dyreste delen av reinskrotten; indrefilet, selges nå for 299 kr pr. kilo. Ifølge kalkyler NRK har fått tilgang til, er dette bare noen få kroner mer enn det Norges største reinslakteri, Aage Pedersen AS i Tana, selger ut varen for.

Nøyaktig samme vare koster 475 kr pr. kilo ved Coop Prix. Før kuttet lå Rema 1000 noen tiere under dette. Nå er forskjellen på 176 kroner eller 58 prosent.

Aag avviser at de dumper reinkjøttet som de har på lager, ut til kundene i hele landet. Han vil heller ikke kommentere om kjeden nå selger reinkjøttet med tap.

– Vi er opptatt av å ha de laveste prisene, og samtidig tiltrekke oss nye kunder. Reinkjøtt er et kvalitetsprodukt som vi ønsker å gjøre mer tilgjengelig for våre kunder til en lavere pris. Vi priser varene til det vi mener kundene er villig til å betale, sier innkjøpsdirektøren i Rema 1000.

Coop Norge ønsker ikke å si om de følger Rema 1000 i priskuttet.

– Vi vurderer hele tiden bildet mot vår tre andre konkurrenter. Hva vi kommer med kampanjer og priskutt holder vi tettere til brystet enn det Rema har gjort her, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad til NRK.

Mini-kjøttberg til 200 millioner kr

Ikke på 25 år har det vært så mye reinkjøtt på lager i Norge. Totalt er 1,4 millioner kilo nedfrosset . Dette tilsvarer et års forbruk.

Sett i forhold til annet kjøtt er reinkjøttberget bittelite. Hver innbygger spiser 50,3 kilo kjøtt i året, og bare 0,3 kilo av dette er reinkjøtt. Ingen i næringen og bransjen har løsninger på hvordan lagrene skal tømmes.

Kilder i bransjen mener prisen til forbrukerne (etter dagens utsalgspris) er på nærmere 200 millioner kroner på hele «berget» på 1.400 tonn.

Mens Rema 1000 hevder at de selger bra, er inntrykket annerledes hos Coop Norge.

– Dessverre er ikke salget stort, og det har heller ikke hatt noen betydelig utvikling. Vi er ikke fornøyd med det, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad.

– Velger konkurrerende produkter

Han mener prisen på produktene er en vesentlig årsak til dette. Kløvstad sier Coop Norge har samme avanse på reinprodukter som på andre kjøttvarer.

– Problemet med reinkjøtt er at det ligger mange knepp over produkter man konkurrerer med i den norske husholdningen. Både i hverdagen og til fest velger folk oftere og oftere konkurrerende produkter, sier han til NRK.

Informasjonsdirektøren retter en henstilling til næringen og bransjen til å se nærmere på forholdene og strukturen som er med på å fastsette prisen.

– Forbrukernes «dom»

– Forbrukernes «dom» er den eneste som betyr noe. Når folk ikke kjøper dette fordi det er for dyrt, da må man se på om organiseringen bak oss i verdikjeden er optimal. Spørsmålet er om man er nok markedsorientert, sier Kløvstad.

Samtidig er marginene små for bedriftene som slakter og videreforedler kjøttet. Årsresultatene for de seks største bedriftene er ikke «gullkantet». Bare Aage Pedersen AS vise til et resultat som er sjusifret.

I neste uke arrangerer markedsutvalget for reinkjøtt et stort møte i Oslo. Her skal det blant annet diskuteres hvordan lagrene skal tømmes før neste slaktesesong.

John Anders Lifjell som er leder i utvalget, ønsker ikke å kommentere dagligvarekjedenes prissetting.

– Dette er svært komplisert. Vi får se hva man kommer fram til på møtet, sier han til NRK.

Selger med tap

Rema 1000 kommenterer ikke om de selger med tap.

Beregninger som kilder innen næringen og bransjen har foretatt for NRK, viser imidlertid at dagligvarekjeden taper for hvert kilo de selger av indré- og ytrefilé og steiker. Finnbiffen gir imidlertid pluss.

Men ettersom det er snakk et lite volum, betyr ikke tapet på disse enkeltproduktene så mye, mener kilder i bransjen.

Innkjøpsdirektør Tor Erik Aag vil ikke si noe om hvor lenge Rema 1000 vil holde priser som er mellom 25 og 66 prosent lavere enn konkurrentenes.

– Vi har ikke lyst til å gi bort våre tanker til konkurrentene om fremtidig prising.

Vil la flere få smaken

Aag mener at det største problemet i dag er at produksjonen er for høy til dagens etterspørsel.

– Vårt mål er å tiltrekke oss nye kunder som tidligere har gått andre steder for å finne disse produktene til andre priser. Når kundene får smaken på reinkjøtt til lave priser, så vil dette også på sikt øke etterspørselen, sier han.

– Vi skal satse videre på reinkjøtt, og har en langsiktig avtale med Aage Pedersen AS i Tana.

Ifølge Aag selger Rema 1000 mer enn ved samme periode i fjor.

Norgesgruppen selger også noe mer enn i fjor, men kjeden har ikke eksakte tall.

– Totalt sett har vi en økning, men volumet er lite, sier informasjonsdirektør Kine Søyland.

Korte nyheter