– Jeg har med meg tre bager med kjoler og andre klær. Det er snakk om et tosifret antall kjoler som jeg skal bruke, men likevel synes jeg at kofte er det fineste antrekket jeg har med meg, sier 22-åringen.
Mandag 18:00 lokal tid skal hun opp på den store scenen. Totalt skal misser fra 94 forskjellige land vise frem sine tradisjonelle klær. For Guttorm fra Karasjok er det koften som skal vises frem.
Hun har tatt frem den fineste koften hun har. Det er ingen vinnere i denne konkurransen, her handler alt om å vise frem sine stolte plagg fra hjemlandet.
- Lest denne?: Miss Norway-vinner: – Ubeskrivelig
- Les også: Reindriftssame og Miss Norway kandidat vil vise unge at samer kan nå langt
– Opptatt av det eksotiske
– Det blir selvfølgelig spennende å entre scenen, men vi har fått god opplæring i forkant. Jeg gleder med veldig til å vise frem koften, sier Guttorm.
Karasjok-jenta er den første personen med samisk bakgrunn som skal representere Norge i «Miss Universe». Hovedkonkurransen hvor årets «Miss Universe» kåres sendes ut til totalt 4,4 millioner seere og den amerikanske TV-kanalen FOX sender finalen i sin helhet.
- NRK er på plass i Bangkok for å følge konkurransen. Du kan følge oss på våre nettsider og Instagram hvor vi heter @nrksapmi.
– De er veldig opptatt av det «eksotiske» og urfolksperspektivet, sier Guttorm.
Hun har allerede vært i Bangkok i underkant av to uker. Tiden frem til nå har gått til forskjellige presseeventer og trening frem til den store finalen.
- Følg Nasjonaldrakt oppvisningen fra Miss Universe hjemmeside her (ekstern lenke, direktesending starter klokken 16:00 norsk tid).
Vokser i sosiale medier
Og på den korte tiden hun har vært her så har hun vokst seg stor på bildedelingstjenesten Instagram.
Siden 30. november, altså for underkant av to uker siden, så har hun fått 1000 nye følgere. Innholdet som hun har delt med sine følgere har vært glamorøse bilder i forbindelse med konkurransen.
– Det var noen få nye følgere i den «vanlige» hverdagen i Norge. I det jeg kom ned til Bangkok og konkurransen så eksploderte det på sosiale medier, sier Guttorm.