Hopp til innhold

Flere norske arbeidplasser kan bli reddet

Nordland fylkeskommune skulle flytte flere arbeidsplasser til Sverige på grunn av 5.000 kroner. Saken er fortsatt ikke avgjort, men nå har fylkeskommunen snudd.

177 Nordland

Ruteopplysningen 177 Nordland drives i dag av HT Safe AS.

Foto: Simon Piera Paulsen / NRK

Bjørnar Klausen

– Saken er enda ikke avgjort, sier rådgiver i Nordland fylkeskommune, Bjørnar Klausen.

Foto: Privat

Nordland fylkeskommune opplyste i juni at noen få tusenlapper i forskjell i anbudene førte at en nordlandsbedrift ville mistet driften av ruteopplysningen 177 i Nordland, til fordel for det svenske selskapet Samres AB.

Konsekvensen av dette er at opptil fem arbeidplasser kan bli flyttet til Sverige.

Men nå har fylkeskommunen snudd i saken.

– Vi har på grunnlag av en klage vurdert saken på nytt og valgte for to uker siden å tildele anbudet til nordlandsbedriften HT Safe AS, opplyser rådgiver i Nordland fylkeskommune, Bjørnar Klausen.

Mottatt ny klage

Men saken stopper ikke her.

– Det svenske selskapet Samres AB har klaget på denne tildelingen og vi vurderer nå dette. Jeg kan ikke si noe om hvem som til slutt får anbudet, sier Klausen.

Nordland fylkeskommune opplyser at saken forhåpentligvis blir behandlet i løpet av kommende uke.

– Oppfyller kriteriene

Nina Sandlund, Samres

Oppdragsansvarlig i Samres AB, Nina Sandlund mener at de oppfyller alle kravene.

Foto: Samres AB

Det svenske selskapet Samres AB mener at de har oppfylt alle kriteriene.

– Nordland fylkeskommune sier at vi har levert inn for lite dokumentasjon på tilstrekkelig gjennomføringsevne. I forhold til kvalifikasjonskravene som er etterspurt så er ikke dette et kriterie for tildeling, sier oppdragsansvarlig Nina Sandlund.

Hun hevder at selskapet både har tilstrekkelig kompetanse og kapasitet til å gjennomføre jobben.

– Jeg er ikke enig i at vi ikke har tilstrekkelig gjennomføringsevne. Kompetansen har vi fordi vi jobber mye med ruteopplysning i Sverige. Vi har også tilstrekkelig kapasitet, fordi vi har 20 personer som allerede i dag jobber på oppdrag for Oslo kommunes tjeneste for tilrettelagt transport.

Sandlund mener at Samres AB nå burde få oppdraget.

Otto Einar Johansen

Daglig leder i hamarøybedriften HT Safe AS, Otto Einar Johansen har tro på at bedriften fra Hamarøy til slutt får jobben.

Foto: Privat

– Aktøren med laveste pris skulle i utgangspunktet få anbudet. Vi hadde laveste pris og gledet oss til å ta imot jobben. Slik det er nå så er det bare trist for alle parter. Jeg håper at vi vinner til slutt fordi vi veldig gjerne vil ha dette oppdraget, avslutter hun.

– Bør vektlegge erfaring

Daglig leder i hamarøybedriften HT Safe AS både tror og håper at de nå får oppdraget etter at saken har blitt vurdert av to advokater.

– Dette er en viktig kontrakt og jeg mener at det ikke har blitt gjort en god nok jobb i utarbeidelse av anbudsgrunnlaget. At vi har levert tjenesten i 30 år burde vektlegges mer enn 5.000 kroner, sier Otto Einar Johansen.

Dersom arbeidsplassene flyttes til Sverige vil lokalsamfunnet i Hamarøy miste flere arbeidsplasser.

– Når man mister 2,4 millioner i omsetning kan man enkelt regne ut konsekvensen av dette. I verste fall kan det være snakk om fem arbeidsplasser, sier Johansen.

Korte nyheter

  • Čiekčá vuosttas geardde Sámi ovddas

    Guhtta joavkku servet dán gease Conifa nissončiekčamiidda Bodåddjos.

    Sámi nissonriikkajoavku lea okta favorihtain vuoitit dán gease CONIFA čiekčamiid. Sii oainnat vuite 2022 CONIFA nissončiekčamiid Indias mat ledje vuosttaš stuorát gilvvut.

    Jenny Marie Mannsverk lea okta dan 18 čiekčis váldon mielde ovddastit sámi nissonriikkajoavkku dán gease.

    Son ii leat ovdal čiekčan Sámi ovddas, ja lohká šaddat hui somá ja illuda dasa. – Mun lean maid hui giitevaš go dán vejolašvuođa dál oažžu, lohká Mannsverk.

    Jenny Marie Mannsverk, FA Sápmi
    Foto: Privat
  • Buljo joatká Juoigiid Searvvi jođiheaddjin

    Karen Anne Buljo váldá ođđa áigodaga Juoigiid Searvvi jođiheaddjin. Dát searvi lea ásahuvvon 1988;is ja lea árbevirolaš juigiid várás. Sin doaibma lea ovddidit ja seailluhit árbevirolaš juoigama juoigama.

    Karen Anne Buljo
    Foto: Marie Louise Somby
  • Seminára sámi mánáidgirjjálašvuođa birra: – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide

    Sámedikki girjerájus, Juoigiid searvi ja Norgga mánáidgirjeinstituhtta lágidedje odne rabas seminára sámi mánáid girjjálašvuođa birra Oslos.

    Girječálli Inga Ravna Eira, sámi girječálliid searvvis, lei okta dain gii čuovui seminára.

    – Dát mearkkaša hui olu sámi girjjálašvuhtii ja sámi girječálliide, danin go mii leat guhká váillahan girjjiid mánáide erenomážit ja maiddai nuoraide.

    Su mielas lea buorre go dákkár seminára dollo, ja muitala ahte sis lea ihttin gis bargobádji mas galget digaštallat mo galget bargat sámi mánáid girjjálašvuođain ovddasguvlui.

    Son čilge ahte Sámis eai leat doarvái mánáidgirječállit, ja jus galget eambbo mánáidgirjjit de adnojit eambbo girječállit maiddái mánáid ja nuoraide.

    – Jus mis galgá boahtteáiggis gávdnot sámegiella, de fertet mii álgit mánáiguin ja mánáide. Erenomážit dál galggašii dahkkot hui stuorra bargu oažžut olu sámegiel mánáidgirjji.

    Son dadjá ahte mánát galggašedje álgit beassat gullat girjjiid dalán go riegádit ja gitta 13-14 jagi rádjái, muhto ahte Sámis eai leat girjjit buot daid ahkásaččaid.

    – Min oainnu mielde lea hui dehálaš sámegielat mánáide oažžut dan vásáhusa, girjjit han ovddidit sámegiela ja go mánát gullet iežaset gillii girjji, dain leat máŋggalágan vásáhusa.

    Ihttá bargobádjái lohká vuordit ahte dat geat galget doppe hállat doppe buktet árvalusaid muhto maid ahte sii ovttas galggašit gávnnahit juoidá.

    – Dá lea álgu sámi mánáid girjjiide, ja dás rájes de álget várra dahpahuvvot áššit, sávvamis.

    Inga Ravna Eira
    Foto: Iŋgá Káre Márjá I. Utsi / NRK