Hopp til innhold

Får ikke samme muligheter til utdanning som andre

En FN-rapport viser at diskriminering av urfolk i forhold til utdanning er et globalt problem. Også Norge bryter sine forpliktelser.

Diego og hans familie har bodd to år under bølgeblikk.
Foto: Mette Ballovara / NRK

HØR: Laila Susanne Vars om utfordringene innen utdanning

– Ikke særlig overraskende, sier sier visepresidenten i Sametinget, Laila Susanne Vars.

Laila Susanne Vars

Laila Susanne Vars, visepresident i Sametinget

Foto: Nils Henrik Måsø / NRK

– Dette er kjent stoff for oss alle som har jobbet med urfolksspørsmål.

FN-rapporten " State of the World's Indigenous Peoples" ble utgitt i januar i år, og presenterer situasjonen for urfolk internasjonalt i forhold til retten til utdanning.

Den viser store utfordringer i alle land med urfolk, og at det fremdeles er et stort utdanningsgap mellom urfolk og ikke-urfolk.

Urfolk har færre år med utdanning og dårligere kvalitet på utdanningstilbudet. Det mangler satsing på utdanning i og på sitt eget språk, og urfolk får i liten grad delta i utformingen av utdanningen.

Statenes manglende bevilgning til relevant og tilpasset utdanning, er med på å opprettholde fattigdom og diskriminering.

Samtidig er hjerneflukt et hinder for utvikling av urfolkssamfunn. Urfolk med høgere utdanning har nemlig ofte problemer med å finne seg relevant arbeid i sitt eget samfunn, og må derfor flytte til et annet område etter endt utdanning.

– Også Norge diskriminerer

Heller ikke Norge kan slå seg på brystet.

– Nasjonal forskning viser at de nordiske landene har store problemer for å tilrettelegge læreplanene i forhold til samisk kultur, språk og samfunnsliv, mener visepresident Laila Susanne Vars.

Forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter, Haidi Lile, har påvist at . Mangelfull undervisning fører til diskriminering og bryter med FNs barnekonvensjon, mener Lile.

- Det er behov for at barn i Norge, Sverige og Finland lærer at det bor også andre folk enn bare nordmenn, svensker og finlendere i disse landene. Men også i forhold til læremidler blir samiske barn diskriminert, sier Vars.

Stort informasjonsbehov

Hun mener det er stort behov for informasjonskampanje i forhold til samisk utdanning.

– En slik kampanje bør også inneholde informasjon om hvorfor det er nødvendig å beholde grendeskolene i samiske bygdesamfunn.

FN-rapporten " State of the World's Indigenous Peoples" viser at utfordringene er de samme i ulike deler av verden. Men det er også samtidig blitt gjort store framskritt i mange områder.

– Dette kan skyldes at det er blitt økt oppmerksomhet rundt urfolk sin rett til utdanning, både nasjonalt og internasjonalt.

Mangler strategiplan

Laila Susanne Vars mener at både Sametinget og Norge har en stor forpliktelse for å holde fokus på disse utfordringene.

– Jeg er overrasket over at Sametinget ennå ikke har utarbeidet et helhetlig strategidokument for utdanning. Dette vil bli prioritert av nåværende sametingsråd, og arbeidet er allerede satt i gang.

Hun roser Gáldu , kompetansesenteret for urfolks rettigheter. Gáldu er etablert av den norske regjering, og senteret er lokalisert til Kautokeino.

– Deres informasjonsarbeid er med på å øki kunnskapen om og forståelsen om urfolksrettigheter og samiske rettigheter, mener Vars.

Korte nyheter

  • Legger Digermulen vindkraftverk på is

    Finnmark Kraft og Fred. Olsen Renewables har besluttet å prioritere Laksefjorden vindkraftverk, mens arbeidet med Digermulen vindkraftverk stilles i bero.

    Det melder Finnmark Kraft i en pressemelding.

    – Vi retter nå fokus mot å videreutvikle Laksefjorden vindkraftverk, og dette inkluderer en tett dialog med grunneier, lokalsamfunn og andre rettighetshavere.

    Prosjektet er tenkt lokalisert på halvøya mellom Eidsfjorden og Mårøyfjorden i Lebesby kommune, og har et potensial på cirka 60–65 turbiner og en total installert kapasitet på inntil 450 Megawatt.

    – Vi har stor tro på at Laksefjorden vindkraftverk kan bli et verdifullt prosjekt for regionen. Prosjektet vil, ved å utnytte et areal som i stor grad allerede er regulert til vindkraftformål, gi store inntekter til Lebesby kommune, og en forbedret forsyningssikkerhet Nordkinnhalvøya.

  • Čiekčá vuosttas geardde Sámi ovddas

    Guhtta joavkku servet dán gease Conifa nissončiekčamiidda Bodåddjos.

    Sámi nissonriikkajoavku lea okta favorihtain vuoitit dán gease CONIFA čiekčamiid. Sii oainnat vuite 2022 CONIFA nissončiekčamiid Indias mat ledje vuosttaš stuorát gilvvut.

    Jenny Marie Mannsverk lea okta dan 18 čiekčis váldon mielde ovddastit sámi nissonriikkajoavkku dán gease.

    Son ii leat ovdal čiekčan Sámi ovddas, ja lohká šaddat hui somá ja illuda dasa. – Mun lean maid hui giitevaš go dán vejolašvuođa dál oažžu, lohká Mannsverk.

    Jenny Marie Mannsverk, FA Sápmi
    Foto: Privat
  • Buljo joatká Juoigiid searvvi jođiheaddjin

    Karen Anne Buljo vuolgá ođđasit jođihit Juoigiid Searvvi. Dát searvi lea ásahuvvon 1988;is ja lea árbevirolaš juigiid várás. Sin doaibma lea ovddidit ja seailluhit árbevirolaš juoigama juoigama.

    Buljo lohká leamaš miellagiddevaš jođihit searvvi ja son lea bidjan olu návccaid dasa. Kontinuitehta lei okta sivva manin son válljii joatkit.

    – Álggus mun ledjen jurddašan ahte in mun joatkke, muhto fuomášedjen ahte gal mun veajan. Ulla Pirttijärvi lei nubbijođiheaddji, ja moai smiehtaime ahte moai jotke.

    Ulla Pirttijärvi Länsman maiddái válljii joatkit doaimmas ja lea searvvi nubbijođiheaddji.

    Karen Anne Buljo
    Foto: Marie Louise Somby