Du skal nok slite med å ikke se de rosa høyballene på jordene i ukene fremover. Bare i Finnmark har Felleskjøpet solgt 165 ruller med rosa plast, som tilsvarer 3300 høyballer.
Skal få mer fokus på brystkreft
Tanken bak å bytte ut de tradisjonelle hvite høyballene med rosa, er å øke oppmerksomheten rundt brystkreft, og ideen stammer opprinnelig fra New Zealand.
– Vi håper at dette blir en «snakkis», både blant norske bønder og folket generelt for å gi brystkreftsaken økt oppmerksomhet. Husk at dette er en god sak for alle parter i landbruket og ikke minst for brystkreftforskning, sier Jan Håvard Kingsrød, produktsjef i Felleskjøpet i en pressemelding.
Bidrar med 120 rosa baller
Tana-bonde Markus Heiberg har selv gått til innkjøp av seks rosa ruller, noe som tilsvarer 120 baller. Han vil være med på å sette fokus på forskning av brystkreft.
– Vi lager bråtevis med disse i Finnmark for å sette fokus på brystkreft.
– Hvorfor er dette så viktig for deg?
– Kvinner har en sentral rolle i landbruket. Selvfølgelig også i hele samfunnet, men spesielt i landbruket. Derfor er jeg med på aksjonen.
Totalt sett har Felleskjøpet solgt 10.000 rosa ruller, noe som tilsvarer 200.000 rosa høyballer.