– Det er kjempe bra at endringen i motorferdsel loven kommer. For turistnæringen i Nesseby betyr det veldig mye, sier en fornøyd Knut-Inge Store, ordfører i Nesseby.
Da tenker Store spesielt på turistbedriften Arctic Trail, som har gitt ordføreren tilbakemeldinger om at de har mistet turister på grunn av at det ikke er løype mellom Tana og Nesseby. Turistselskapet tilbyr blant annet båtturer fra Nesseby i tilknytning til skutersafarier.
– For oss betyr løypa mellom Tana og Nesseby veldig mye. Det betyr at skuterturistene kan komme seg helt til Nesseby uten å måtte bruke drosje eller buss, forteller Store.
- Les:
Fylkesmannen har så langt satt en stopp for å knytte sammen løypa mellom Tana og Nesseby.
– Skritt i riktig retning
En som har en mer nøktern optimisme til ny motorferdsellov er Tana-ordfører Frank Martin Ingilæ.
– Jeg vil kalle dette et lite skritt i riktig retning. Det at man kan koble sammen løyper burde være en selvfølge, mener Ingilæ.
Han forteller at kommunene har jobbet i seks år med å få koblet sammen skuterløypene mellom Tana og Nesseby.
– Hver gang har Fylkesmannen stoppet saken, ved å trenere saksbehandlingen, forteller ordføreren i Tana.
Han ser på den sannsynlige lovendringen som bra for næringslivet, men at den nye lovendringen ikke gir nok selvstyre til kommunene når det gjelder motorisert ferdsel i utmark.
Ingilæ presiserer at det er viktig alle interesser tas hensyn til, som reindrifta og rovvilt.
NRL liker ikke utviklingen
Nettopp reindriftsnæringa, ved leder i Norske reindriftsamers landsforbund (NRL), Nils Henrik Sara, er ikke positiv til lovendringsinnstillingen til stortingskomiteen.
- Les også:
- Les også:
– I de kommunene der det er reindrift er det langt ifra ideelt at de nå kan lage kjøreløyper der de selv synes det er best, mener Sara.
NRL-lederen forteller at sist gang motorferdselloven var oppe til behandling, så ble reindriftsnæringa hørt. Han mener at i kommunene der de har kunnskap om reindrifta vil det ikke være et problem med økt selvstyre, men i kommuner der de ikke har den samme kunnskapen er det verre.
– De kommunene vil dermed ikke kunne vurdere hvor det ikke passer med skuterløyper, altså der reinen er. Ikke tror jeg de bryr seg spesielt om reindrifta heller i de aktuelle kommunene, sier Sara.
I Kautokeino kommune var prøveordningen med selvstyre i motorferdsel en suksess. Det mener NRL-lederen skyldes at kommunen har god kompetanse innen reindrift.
Om innstillingen
For sju år siden ble en prøveordning der åtte kommuner, inkludert Kautokeino kommune i Finnmark, selv kunne bestemme motorferdsel i utmark, avsluttet. Siden den gang har ikke regjering tatt stilling til loven om motorferdsel i utmark og vassdrag.
Nå har energi- og miljøkomiteen i Stortinget kommet med en innstilling, der de mener at alle kommuner gjennom plan- og bygningsloven bør få retten til å forvalte motorisert ferdsel i utmark. I innstillingen skriver komiteen at de anser det som uheldig at at dagens regjering, på tross av løfter og 7 år etter at forsøksprosjektet var avsluttet, ennå ikke har lagt frem sak om motorferdsel for Stortinget.
Innstillingen ble avgitt på onsdag, mens foreløpig dato for behandling i Stortinget er satt til 21.03.2013.