Selv om Finnmark har betydelig færre veier enn andre fylker i Norge, så har Miljøverndepartementet satt i gang arbeidet med å se hvordan man skal redusere motorferdselen i fylket.
– Vi er bekymret for hvordan økt motorferdsel kan ødelegge naturen i Finnmark, sier statssekretær i Miljøverndepartementet, Heidi Sørensen.
Få veier
Sametingsråd Marianne Balto sier at behovet for å kjøre med barmarkskjøretøy er strekt knyttet til det faktum at Finnmark har få veier og løyper i forhold til andre fylker.
– Jeg tror at i denne saken har argumentene til naturromantikerene vunnet fram, mens lokalbefolkningen, som skal bo og høste av naturen her, ikke blir hørt, sier Balto.
Hun mener også at det er blitt skapt et feilaktig bilde av at det i Finnmark er så mye motorisert ferdsel.
– Sannheten er jo at det knapt finnes veier i Finnmark, og derfor oppstår også behovet for å gi dispensasjoner til motorferdsel i naturen, sier Balto.
– Finnmarkinger får gå
Inkludert alle barmarksløyper er veinettet i Norges største fylke bare 490 mil. I nabofylket Troms, som er halvparten så stor i utstrekning som Finnmark, er det 540 mil med vei og løyper.
Hvis det blir slik at finnmarkinger ikke lenger skal få dispensasjoner til å kjøre utenfor eksisterende vei og løypenett, så blir de tvunget til å gå langt lenger enn folk i andre fylker. Men dette bryr ikke statssekretær Heidi Sørensen seg om.
– Det er ingen som kjører så mye barmark som finnmarkinger, og jeg tenker at hvis finnmarkinger skal gå like mye som andre, så er det helt fair å kreve det, sier Sørensen.