Fylkesveg 885 er på ca. hundre kilometer og går fra Hesseng til Nyrud i Sør-Varanger.
– Pasvikvegen er en av vegene som er prioritert av fylkeskommunen. Å oppgradere hele vegen er omfattende prosjekt, både fordi det er langt helt til Nyrud og fordi grunnforholdene på deler av vegen er vanskelige. Vi har derfor en strategi på først å utbedre den delen av vegen som er mest trafikkert, sier hovedutvalgsleder for kultur og samferdsel i Finnmark, Geir Ove Bakken i en pressemelding.
I år har fylkeskommunen bevilget 10,2 millioner kroner mens det i de neste tre årene er planlagt å bruke 54 millioner kroner på utbedring av vegen.
Total oppgradering
Strekningen som skal utbedres i år er på 1,6 kilometer fra Langvasseidkrysset til Angelmyra. Det skal gjennomføres en total oppgradering, med forsterkning, breddeutvidelse og asfaltering. I tillegg skal det gjøres noen mindre tiltak på strekningen mellom Bjørnevatn og Ørnevassbekken.
Fristen for å komme med tilbud på jobben er satt til 29. juli. Etter planen skal arbeidet fullføres i løpet av høsten.
Strekningen mellom Ørnevassbekken til Langvasseidkrysset planlegges utbedret neste år. Her er det behov for å foreta utvidede grunnundersøkelser før arbeidet med utbedring av vegen kan starte.
Norges dårligste veg
Fylkesveg 885 i Sør-Varanger har uoffisielt vært
.I 2014 avduket rundt hundre aksjonister et turistattraksjonsskilt med tekst på norsk og tysk om at de neste 100 kilometerne er Norges dårligste veg.
I fjor ble det
av den beryktede fylkesvegen.