De siste dagene har det samiske musikkmiljøet debattert Mats Borch Bugge i P3 sitt utspill om at den samiske musikken han har fått tilsendt er upassende og lite relevant.
Kort tid etter sendte Max Mackhé spillelisten sin på Spotify til musikksjefen, noe som endte med at den samiske artisten Ágy ble listet på P3 samme dag.
Petter Tretnes Hansen i Felgen Orkester sier at de kan og burde bli flinkere til å markedsføre seg. Ifølge bandmedlemmet har de mest fokus på promotering innad i samiske miljøet.
– Det er det publikummet vi i hovedsak pleier å sikte oss inn på, sier han.
– Hvilke midler tar dere i bruk for markedsføring?
Vi pleier å forme presseskriv når vi akkurat har gitt ut album, som vi sender ut. Men når det gjelder konserter og andre type markedsføringer er vi nok ikke så gode.
Her kan du lese den opprinnelige artikkelen som førte til debatt tidligere i uken.
Inger sender, ingen spiller
Tretnes Hansen tror samiske artiser vegrer seg for å sende inn forslag til låter fordi den type musikk ikke blir spilt i utgangspunktet på kanalen.
– Og det blir en ond sirkel. Når ingen sender inn forslag blir det heller ikke spilt.
Han synes det er for lite at P3 kun har fått inn fire forslag til samiske låter det siste året. Når det gjelder Felgen Orkesters egen målgruppe sier han dette:
– Vi synger utelukkende på nordsamisk. Språket kan være en barriere for P3, men jeg føler ikke det skal ha så mye å si så lenge musikken er bra og fengende.
– Satser dere på P3?
– Vi driver med folkrock og folkpop. Jeg vet ikke om det faller under P3s profil. Vi har heller ikke satset stort for å bli spilt på akkurat P3, avslutter Tretnes Hansen.
Se Árdna-innslaget med blant andre Mats Borch Bugge og Elin Kåven.