Artikkelen er skrevet av VG-journalistene Maria Mikkelsen og Synnøve Åsebø.
Den høytidelige prisseremonien 28. mai var avslutningen på det årlige heldagsarrangementet i Oslo, tettpakket med høyst relevant stoff til ettertanke, innsikt og inspirasjon for journalister i mediehusene til Schibsted Media Group.
Temaet for årets konferanse var «Moving Storytelling».
Journalister og redaktører var til stede for å hedre eksemplarisk journalistikk i tekst, foto, lyd eller levende bilder som er produsert i Schibsted Media Groups mediehus i Norge, Sverige og Spania.
I hver av de tre kategoriene «Best Storytelling», «Best Innovative Entry» og «Best Scoop» ble vinnerne hedret med 200.000 kroner.
VG vant prisen for «Best Storytelling» for
opplyser«VG fortalte historien om en ung gutt ved navn Odin og om hva som drev ham til å ta sitt eget liv. VGs behandling av denne meget personlige historien viser stor følsomhet, respekt og imponerende grundighet. Historien engasjerte enkeltlesere og samfunnet generelt, ga støtet til en offentlig debatt og fikk folk til å marsjere gjennom gatene for å få slutt på mobbing.
Vinneren tilpasset historien til det nye medielandskapet og fortalte den på en måte som ikke bare beveget publikum, men også tente et håp.»
- Les også:
- Les også: