– Her blir det snuhavn i 2015

Kan bety enorme inntekter for hele regionen.

Per Arve Amundsen

Styreleder Per Arve Amundsen i Northcape Turnaround Port står foran det som skal bli til ankomst- og avgangshall for cruiseturistene. Det første skipet skal etter planen ankomme med 1800 turister 6. juni 2015.

Foto: Dragan Čubrilo / NRK

– Prosjektet som Northcape Turaround Port har satt i gang går ut på å få en snuhavn hit til Porsanger. Store cruiseskip skal kunne komme hit og snu. Så skal vi kunne frakte både folk og gods via Banak flyplass i Lakselv. Det er kjempeviktig for Porsanger kommune og de omliggende kommunene, blant annet Karasjok, Lebesby og Nordkapp, sier styreleder Per Arve Amundsen i Northcape Turnaround Port.

Allerede i juni 2015 skal snuhavna i Hamnbukt i Porsanger etter planene være på plass og klar til å ta imot de første 1800 cruiseturistene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Snuhavn i Porsanger

En spesiell innretning som er kalt SeaWalk skal brukes for å fortøye cruiseskipene. Den vil også gjøre det mulig å få passasjerene sikkert til/fra land. SeaWalken er både billig og enkel å frakte.

Foto: Pressebilde / Northcape Turnaround Port

Snuhavn brukes i kombinasjon med flyplass. Passasjerer som er ferdig cruiset går i land via snuhavna, besøker turistanlegg i regionen og flys deretter hjem med charterfly.

– Vi skal legge forholdene tilrette og vi skal tjene penger, men også næringslivet i Porsanger skal tjene penger. Forsåvidt også de omliggende kommunene skal kunne gjøre seg nytte av anlegget. Jeg tror at det skal gi store ringvirkninger for hele regionen, og ikke bare Porsanger, tror Amundsen.

Relaterte saker:

Initiativ fra cuisenæringen

Det er cruisenæringen selv som har tatt initiativ til at det etableres en snuhavn i nord, og hvis planene realiseres så vil dette bety en cruise-boom i Finnmark.

Den spanske rederigiganten Pullmantur planlegger å bruke Honningsvåg i Nordkapp som hjemmehavn og Hamnbukt i Porsanger som snuhavn fra 2015.

Forenklet forklart vil en hjemmehavn vil spille den same rollen som Hurtigrutens base i Bergen, mens en snuhavn vil være sammenlignbar med det Hurtigruten har i Kirkenes.

Rederiet har fire skip. To med plass til 2800 passasjerer hver, ett med plass til 2200, og ett med plass til 1.800 passasjerer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MS Empress

6. juni 2015 skal MS Empress ankomme snuhavna i Hamnbukt med 1800 passasjerer.

Foto: Pressebilde / pullmantur.es

Dersom bare ett av rederiets skip bruker havna i Nordkapp som hjemmehavn, betyr dette 5000 ekstra mennesker i uka som trenger vann, mat og andre varer.

Det betyr også 5000 ekstra passasjerer som flys inn med selskapets egne fly til Banak i uka fra mai til august.

Karasjok-ordføreren har tro på ringvirkninger

Ordføreren i Karasjok, Anne Toril Eriksen Balto (Sp) er positiv til snuhavnprosjektet og hun har stor tro på at dette vil gi positive ringvirkninger også for hennes kommune.

Anne Toril Eriksen Balto

Ordfører Anne Toril Eriksen Balto.

Foto: Dragan Čubrilo / NRK

– Dette er et veldig spennende prosjekt. Vi har store forventninger om at dette skal være med på å løfte opp hele Nord-Norge, «Sameland» og hele Finnmark. Vi har store forventninger om at dette skal bringe mange flere turister hit til «Sameland», sier ordfører Anne Toril Eriksen Balto.

Hun tror at en god del av disse turistene vil komme til Karasjok.

– Flere turistbedrifter i kommunen har allerede begynt å lage pakketilbud til cruiseturistene. Derfor er det gode håp om at turistene skal få smak av samisk kultur under oppholdet her i Karasjok, tror Balto.

Ordføreren opplyser at Karasjok kommune har hatt og har fortsatt en god dialog med Porsanger kommune og utviklingsselskapet Porsanger i utvikling om snuhavnprosjektet.

– Dette prosjektet vil gi samisk kultur et løft. Det vil bety mye å få vist den samiske kulturen på denne måten for hele verden, mener Balto.

Skjær i sjøen

Nå er det bare et drøyt år igjen til MS Empress skal ankomme snuhavna i Hamnbukt med 1800 passasjerer, men per i dag er ikke alt på plass ennå.

– De første to skipene kommer inn Porsangerfjorden i juni 2015. Det er det vi jobber ut i fra. Det betyr at vi skal ha infrastrukturen klar for å ta imot båtene. Dette innebærer at vi har en veldig stram tidsplan. Vi må jobbe veldig hardt og målbevisst for å klare det, forklarer Per Arve Amundsen.

Snuhavnprosjektet i Porsanger er kostnadsberegnet til 50 millioner kroner.

Det er imidlertid noen skjær i sjøen. Northcape Turnaround Port har nemlig ennå ikke lykkes å komme i land med hele denne summen.

– Jeg skulle ønske at jeg kunne si at vi er i mål, men der er vi ennå ikke. Vi er på vei. Hvor langt vi er kommet kan jeg ikke kommentere akkurat nå, men vi har flere modeller vi ser på. Vi jobber ut i fra at SeaWalken er på plass i juni 2015, opplyser Amundsen.

Hvor stor sum er det dere mangler?

– Jeg skal ikke kommentere tall, men det er klart at det er flere økonomiske modeller vi ser på, svarer Amundsen.

Hamnbukt i Porsanger

Idylliske Hamnbukt ligger rundt ti kilometer fra flyplassen i Lakselv.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK