– Jeg har lagt merke til at det skrives mye om reinkjøtt for tiden og det går også reklamekampanjer om kjøttet på TV og andre steder, derfor håper jeg det blir en større etterspørsel etter reinkjøtt, sier leder for markedsutvalget for reinkjøtt, John Anders Lifjell.
- LES OGSÅ:
Norges eldste fastfood
Markedssjef Even Nordahl i Matprat, Opplysningskontoret for egg og kjøtt, mener finnbiff er Norges urkjøtt, som er svært populær og den tradisjonelle samiske middagsretten en av de mest søkte oppskriftene på matprat.no.
Han mener finnbiff er Norges eldste fastfood, med en 6000-årig historie.
– Det har vært god tilgang på reinsdyrkjøtt i høst og det kjøpes mye reinsdyrskav, sier Nordahl til matprat.no.
Merker økt salg
Leder for markedsutvalget for reinkjøtt, John Anders Lifjell, merker at markedet tar seg opp, etter et dårlig år i 2010.
– Det meldes om at etterspørselen er større en tilbudet i markedet, men det skal være nok reinkjøtt å sende ut på markedet, sier Lifjell.
Han kjenner til at enkelte slakterier nå kjøper fra Norturas reguleringslager for reinkjøtt, for å ha nok kjøtt til å sende ut på markedet.
– Jeg tør ikke å si om alle som vil får slaktet, men det skal ha blitt bedre den siste tiden, mener Lifjell.
- LES OGSÅ:
– Ikke bare reklamen som påvirker
John Anders Lifjell er ikke enig i at det bare er de siste ukenes reklame for reinkjøtt som har påvirket etterspørselen etter reinkjøtt, men det er en større sammenheng for salget.
– Både reinslakterier og salgsbedrifter, Opplysningskontoret for egg og kjøtt samt Norske Reindriftsamers Landsforbund har jobbet hardt for å få folk til å kjøpe og spise reinkjøtt, så det er en sammenheng her.
Lifjell er også glad for den oppmerksomheten som reinkjøtt får i media, som også bidrar til etterspørsel.
Vil spise mer
Opplysningskontoret for egg og kjøtt har gjennom en analyse funnet ut at 44 prosent av alle nordmenn sier at gjerne vil spise mer reinsdyrkjøtt enn de gjør i dag, bare fisk kan vise til mer positive resultater.
Finnbiff er det mest populære produktet av reinsdyr, fulgt av stek.
Eksklusive biffer og fileter er en slager på landets restauranter, men er også å få i enkelte dagligvareforretninger, skriver matprat.no.