På Norske Reindriftssamers Landsforbunds landsmøte på Røros i helga presenterte markedsutvalget for reinkjøtt hvordan salget på reinkjøtt på fem år har blitt redusert fra 2000 tonn til 1200 tonn.
- Les også:
Velg rein på menyen
Leder for markedsutvalget for reinkjøtt, John Anders Lifjell, sier at det skal prøve å snu trenden. Men han oppfordrer også den enkelte reindriftsutøver til å være med på å bedre omdømmet:
– Når jeg er ute bestiller jeg selv reinkjøtt, og det er for å smake nye smaker. Det vanlige er at reindriftsutøverne spiser andre produkter, og sier nei, reinkjøtt spiser jeg nok av hjemme.
Vær stolt
Dermed skal man ikke nødvendigvis benytte restaurantbesøkene til å innta storfe, kylling eller fisk.
– Man bør også være stolt av reinkjøttet når man er ute i sammenhenger og få andre til å spise det.
Selvkritikk
Nils Mathis M. Sara i Kautokeino reidriftssamers lokallag mener at reindrifta må ta på seg en del av skylden for at salget av reinkjøtt har gått ned.
Han trekker fram at markedsarbeidet ble lagt til Boalvvir, det høye reintallet i Finnmark og mediarapporter om døde reinsdyr i Kautokeino og Karasjok.
- Se også:
- Se også:
- Les også:
– Neste dag kommer Mattilsynet og kritiserer oss. Det er etter min mening feil, at det skal gå etter oss og styre. Det skulle være omvendt, at vi kunne sagt hvordan det skal gjøres.
Snarlig avklaring
Leder for markedsutvalget for reinkjøtt, John Anders Lifjell, foreslår at reindriftsutøvere avklarer problematiske tilfeller som de døde reinsdyrene før de framkommer i media. Det kan bidra til å bedre etterspørselen etter reinkjøtt, mener han.