Det slo ned som et sjokk i oljebyen (og landet for øvrig), da den daværende posisjonen med Kari Nessa Nordtun i spissen satte av 200 millioner kroner for å gjøre kollektivtilbudet gratis.
Sissel Knutsen Hegdal kalte vedtaket uansvarlig, et åpenbart valgkamputspill og et hastverksarbeid.
– I mine 20 år i politikken kan jeg ikke huske en sak som har vært så dårlig forberedt, tordnet Hegdal.
– Jeg er sikker på at det blir en suksess, svarte Nessa Nordtun, da kommunestyret vedtok å gjøre kollektivtransporten gratis fra 3. juli i sommer.
Så begynte folk å reise gratis, og kommunen opplevde en historisk folkevekst.
I tillegg begynte flere å ta buss i hele fylket.
Faktisk så økte bussbruken med 33 prosent i juli, august og september, sammenlignet med 2019.
Og spesielt stor var økningen i Stavanger.
Ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) har fjernet ordningen med gratis buss i Stavanger.
Foto: Erik Waage / NRKVedtok skroting i dag
150.000 gratis månedskort ble hentet ut de samme tre månedene. Det var tre ganger så mange som året før. Men Kolumbus så ingen forskjell på før og etter bussen ble gratis.
Valget gikk ikke Arbeiderpartiets eller Nordtuns vei, og den nye posisjonen varslet at ordningen vil skrotes.
Og nå er det bestemt.
DET VOTERES: Og der (!) valgte det nye bystyret i Stavanger å skrote ordningen med gratis buss, som deres forgjengere innførte.
Foto: Thomas Ystrøm / NRKDet blir ikke gratis buss for Stavangers innbyggere neste år.
Det ble bestemt under dagens bystyremøte i Stavanger, og skjer allerede før de 200 millionene, som Arbeiderpartiet satt av til ordningen, er brukt opp.
SE DEBATTEN: Stavanger ble tema på debatten, da kommunen gjorde kollektivtransporten kostnadsfri.
– Ekstremt imponerende
Aps Dag Mossige viste til den store veksten i innbyggertallet fra talerstolen.
– Selvsagt er gratis buss en del av det, Det har også gitt et årlig innbygger-tilskudd på 77 millioner kroner, sa Mossige på talerstolen om bussordningen.
RESULTATER: Dag Mossige fra Arbeiderpartiet i Stavanger brukte taletiden sin i bystyret til å skryte opp ordningen.
Foto: Øystein Otterdal / NRKNå skal posisjonen bruke de neste ukene på å finne ut hvor de resterende pengene fra bussprosjektet skal brukes.
– Vi ønsker å finne løsninger for den gruppen i Stavanger med minst penger, sier ordfører Sissel Knutsen Hegdal.
Hun forteller at de ønsker å prioritere studenter, pensjonister, skoler, barnehager og eldreomsorg.
Men Stavangers flertall holder fortsatt dørene åpne for rabatterte billetter for kollektivtransport, sier ordføreren.
Skal se på effekten av gratis buss
Transportøkonomisk institutt (TØI) forsker på gratis bussprosjektet i Stavanger.
At prosjektet nå blir stoppet tidligere enn planlagt, vil ikke ha så mye å si for resultatet på forskningen, ifølge TØI.
– Man vil på generelt grunnlag se en større effekt hvis et forskningsprosjekt varer over lengre tid, for på kort sikt har omgivelsene mindre tid å tilpasse seg, sier forsker Knut Hartveit.
Men det kan også ha en nå eller aldri-effekt.
– Det kan også virke motsatt. At bussen er gratis nå gjør at folk tenker de må bruke tilbudet nå, sier forskeren.
Tidligere har TØI uttalt at de ikke tror prøveprosjektet vil ha den store effekten på biltrafikken.