Hopp til innhold

Avviser at bussveien er et skandaleprosjekt

Samferdselssjef Gottfried Heinzerling måtte mandag morgen forklare for fylkespolitikerne hvorfor bussveien på Nord-Jæren kan bli dobbelt så dyr som de første anslagene sa den skulle bli.

Solveig Ege Tengesdal, Gottfried Heinzerling

Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal (til venstre) innkalte partilederne i fylkestinget til møte mandag morgen. Her måtte Samferdselssjef Gottfried Heinzerling (til høyre for fylkesordføreren) måtte mandag morgen forklare for fylkespolitikerne hvorfor bussveien på Nord-Jæren kan bli dobbelt så dyr som de første anslagene sa den skulle bli.

Foto: Kjersti Hetland / NRK

– Bussveien er ikke et skandaleprosjekt, vi planlegger og bygger fortsatt. Det vi opplever nå, er ting som vil skje når vi omsetter et prosjekt fra strategi til prosjekt

Det sa Samferdselssjef Gottfried Heinzerling i møte med fylkespolitikerne mandag morgen.

Les også: Bussvegen vert to år forseinka

Bussveien på Nord-Jæren blir ifølge Stavanger Aftenblad mellom fire og fem milliarder kroner dyrere enn det som opprinnelig var planlagt. Ifølge avisen er det siste prisanslaget for prosjektet nå på 9,9 milliarder kroner.

Trolleybuss i Hillevåg

Kostnadene med bussveien på Nord-Jæren har økt fra 4 til 9,9 milliarder kroner.

Foto: Rogaland fylkeskommune/Illustrasjon

Dette har utløst kraftige reaksjoner hos lokale politikere, både i kommunene på Nord-Jæren og i Rogaland fylke. Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal innkalte gruppelederne for partiene i fylkestinget til møtet mandag morgen.

Bussveien ikke dyrere enn bybanen

Samferdselssjefen sa at omfanget av bussveien har økt dramatisk siden startfasen av prosjektplanleggingen. Det er blant annet kommet til flere ruter underveis i prosjektet.

Heinzerling mener det er feil å hevde at bussveien blir dyrere enn bybanen ville blitt.

Les også: Forsker: – Trolleybuss er umoderne

Les også: Uenighet om denne broa forsinker milliardprosjekt

– Hadde det blitt vedtatt bybane, ville også den blitt dyrere enn først antatt, mener Heinzerling.

– Hvor går smerteterskelen for at en må øke bompengesatsene?

– Inntil, nå, forutsatt at staten bidrar med det de har sagt de skal, har jeg godt om at ingenting endrer seg, sier Heinzerling til NRK.

Bussveien på Nord-Jæren

Flere nye ruter er kommet til etter at planleggingen av bussvei-prosjektet startet.

Avsløringer

– For meg var det viktig at vi fikk fram realitetene i saken. Realitetene i saken var presentert før sommeren. Det som har blitt presentert som avsløringer, er jo for meg en veldig spesiell beskrivelse. Nå gjorde vi dette for å få det på plass, få fram de spørsmålene som måtte være, sier Ege Tengesdal.

Slik oppsummerer fylkesordføreren møtet om kostnadsutviklingen for bussvei-prosjektet.

Deler av bussveien, blant annet fylkesveg 44 fra Stavanger til Sandnes skal stå klar i 2021.

Riksveg 509 mellom Stavanger og Risavika og strekningen fra Ruten i Sandnes til Vatnekrossen skal stå klar i 2023.