– Bussveien er ikke et skandaleprosjekt, vi planlegger og bygger fortsatt. Det vi opplever nå, er ting som vil skje når vi omsetter et prosjekt fra strategi til prosjekt
Det sa Samferdselssjef Gottfried Heinzerling i møte med fylkespolitikerne mandag morgen.
Les også:
Bussveien på Nord-Jæren blir ifølge
mellom fire og fem milliarder kroner dyrere enn det som opprinnelig var planlagt. Ifølge avisen er det siste prisanslaget for prosjektet nå på 9,9 milliarder kroner.Kostnadene med bussveien på Nord-Jæren har økt fra 4 til 9,9 milliarder kroner.
Foto: Rogaland fylkeskommune/IllustrasjonDette har utløst kraftige reaksjoner hos lokale politikere, både i kommunene på Nord-Jæren og i Rogaland fylke. Fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal innkalte gruppelederne for partiene i fylkestinget til møtet mandag morgen.
Bussveien ikke dyrere enn bybanen
Samferdselssjefen sa at omfanget av bussveien har økt dramatisk siden startfasen av prosjektplanleggingen. Det er blant annet kommet til flere ruter underveis i prosjektet.
Heinzerling mener det er feil å hevde at bussveien blir dyrere enn bybanen ville blitt.
Les også:
Les også:
– Hadde det blitt vedtatt bybane, ville også den blitt dyrere enn først antatt, mener Heinzerling.
– Hvor går smerteterskelen for at en må øke bompengesatsene?
– Inntil, nå, forutsatt at staten bidrar med det de har sagt de skal, har jeg godt om at ingenting endrer seg, sier Heinzerling til NRK.
Flere nye ruter er kommet til etter at planleggingen av bussvei-prosjektet startet.
Avsløringer
– For meg var det viktig at vi fikk fram realitetene i saken. Realitetene i saken var presentert før sommeren. Det som har blitt presentert som avsløringer, er jo for meg en veldig spesiell beskrivelse. Nå gjorde vi dette for å få det på plass, få fram de spørsmålene som måtte være, sier Ege Tengesdal.
Slik oppsummerer fylkesordføreren møtet om kostnadsutviklingen for bussvei-prosjektet.
Deler av bussveien, blant annet fylkesveg 44 fra Stavanger til Sandnes skal stå klar i 2021.
Riksveg 509 mellom Stavanger og Risavika og strekningen fra Ruten i Sandnes til Vatnekrossen skal stå klar i 2023.