– Trolleybuss er et system som ikke akkurat er på moten. Derimot er systemet med hel eller delvis batteridrift, ofte i kombinasjon med hybriddrift, mer i skuddet for tiden.
Forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk Institutt mener at å bygge opp ledninger og master for et trolleybuss-system raskt blir umoderne.
De viktigste politikerne i fylkespolitikken møtes i dag for å stemme over hvilken kollektiv-teknologi Nord-Jæren skal satse på fra 2021. Da skal bussveien mellom Stavanger og Sandnes være i drift.
– Tvilsomt og kostbart
Samferdselssjefen vil ha trolleybuss-drift på hovedlinjene. Det betyr master og ledninger over bussvei-traseen.
Les også:
Les også:
Transportforsker Hagman synes ikke dette er noen god ide.
– Man må bygge opp et system med kjøreledninger gjennom byen. Det å bygge dette fra bunnen av i Stavanger er tvilsomt og spesielt kostbart, sier han.
Vanlig i Øst-Europa
Trolleybuss er utslippsfritt for CO₂ og Nox. Det er en elektrisk drevet buss som henter strøm fra kontaktledninger i luften via en strømavtaker. Topphastigheten er 80 km/t
Drammen fikk trolleybuss allerede i 1909, Oslo i 1940, Stavanger i 1947 og
Landslinjen i Bergen er nå den eneste gjenværende trolleybusslinjen i Norge
Trolleybusser både var, og er fortsatt, svært utbredt i Øst-Europa.
Koster 700 millioner mer
Et klart flertall av fylkespolitikerne har signalisert at de går inn for trolleybuss-teknologien. Blant dem er Andreas Bjelland Eriksen fra Arbeiderpartiet.
Les også:
Les også:
– Trolleybussen vil passe veldig godt til den bussveistrukturen vi skal bygge, med egne busser som går i egne felt og kjører helt spesielle egne ruter, sier han.
Samferdselssjefen har regnet ut at trolleybussopplegget vil koste rundt 700 millioner kroner mer enn diesel eller hybridbusser. Den regningen er ikke Bjelland Eriksen bekymret for.
– Vi forventer jo at det kommer finansiering fra statlig hold, for eksempel. Vi forventer for eksempel at Enova er med å finansiere dette. Så er det og sånn at det ligger penger innenfor rammen av bypakken til for eksempel det å prioritere denne typen tiltak. Disse midlene er på plass, sier Bjelland Eriksen.
Umoderne
Det er bare Fremskrittspartiet som vil ha et bussbasert opplegg.
– Trolleybuss er fra 60-tallet. Det kjører en rundt med i Øst- Europa i dag, og en kan sikkert få billige busser fra Vilnius hvis en går inn for det, men å ha den teknologien nå, med disse strengene, det er rett og slett for umoderne, sier Frps Einar Endresen.
Fremskrittspartiet går inn for diesel og hybridbusser i en overgangsperiode.
– Vi går for dieselbusser i påvente av ny teknologi som gjør at en med tid og stunder vil få batteridrevne busser, sier Endresen.
Forsker Rolf Hagman deler synet til Endresen og Fremskrittspartiet.
– Det er vanskelig å spå om fremtiden, men min tro er at batterier vil bli vel så konkurransedyktige som trolleybuss-systemer.