Bussveien i Hillevåg er topp for bussen, men ikke for andre trafikanter, vedgår Vegvesenet. Nå skal resten bygges på en annen måte, og eksisterende bussvei kan bli endret.
Lange køer i Hillevåg irriterer flere bilister, og det siste året har Statens vegvesen jobbet med utvikling av nye kryss som vil gi bedre trafikkflyt. Samferdselsministeren fløy helikopter for å se hvordan bussveien fungerer.
Ekspertane vågar ikkje å satse på batteriteknologien for den nye bussvegen på Nord-Jæren. – Først skal me køyre 10 år på biodiesel, seier prosjektsjefen.
Staten vil ikkje betale driftsutgiftene til den nye bussvegen på Nord-Jæren. Det opnar opp for at det er bompengar som skal gjera det. Og då kan det bety bompengeinnkrevjing til evig tid på Nord-Jæren.
Statens vegvesen vil ikkje ha eigen bussveg-tunnel under Tjensvollkrysset. Hovudgrunnen er at krysset ligg oppå ei gamal søppelfylling.
Samferdselssjef Gottfried Heinzerling måtte mandag morgen forklare for fylkespolitikerne hvorfor bussveien på Nord-Jæren kan bli dobbelt så dyr som de første anslagene sa den skulle bli.
Statens vegvesen har mottatt svært sprikende anbud på planleggingen av bussvei-traseen mellom Kvadrat og Sandnes sentrum.
En kommune vil ha bro, den andre vil vurdere undergang, nå må vegvesenet finne en løsning både Stavanger og Sandnes kan bli enige om før bussveien blir en realitet.
Både konsernsjefen i Lyse og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tro på at bussar med batteri på sikt er best for Stavanger-området.