«Østfoldbanen spiller en betydelig rolle i nærtrafikken fra Moss og inn mot Oslo, i forhold til regiontrafikken mot Fredrikstad, Sarpsborg og Halden, samt for godstrafikken.
Kapasiteten på strekningen er fullt utnyttet.
Målet for planperioden gjenomføre en jernbaneutbygging som gir sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Såstad, herunder utbygging til fire spor mellom Oslo og Ski (Follobanen) for å øke kapasiteten, redusere reisetiden, bedre punktligheten og øke regulariteten i trafikken.
Follobanen inngår som del av Oslopakke 3 og er en nødvendig forutsetning for å få på plass et kapasitetssterkt og framtidsrettet kollektivsystem i Osloregionen.
Sammen med opprustningen som regjeringen foreslår på strekningen Etterstad – Skøyen, vil utbyggingen til fire spor på strekningen Oslo – Ski bidra til en vesentlig forbedring av togtilbudet for de reisende på Østfoldbanen.
Utbyggingen av Follobanen er også viktig for utviklingen av Østfoldbanens østre linje. Som ledd i arbeidet med å modernisere Østfoldbanen legges det også opp til å bygge nytt dobbeltspor gjennom Moss på strekningen Sandbukta – Moss – Kleberget – Såstad.
Samlet sett vil denne utbyggingen muliggjøre et langt mer omfattende og robust togtilbud.
Framtidig hastighetsstandard sør for Råde/Rygge vil bli vurdert nærmere fram mot neste rullering av Nasjonal transportplan, bl.a. i lys av diskusjonen om evt. utbygging til høyhastighetsbanestandard på utvalgte fjernstrekninger, jf. nærmere omtale i kapittel 10.1.2.
Samferdselsdepartementet har i tillegg bedt Jernbaneverket om en vurdering av både økt hastighetsstandard til 250 km/t på Follobanen og mulighetene for oppgradering av de delene av eksisterende dobbeltspor mellom Ski og Sandbukta som har hastighetsbegrensninger.
Utbygging av Follobanen er også viktig for at en større del av godstransporten i korridoren skal kunne tas på bane.
For godstrafikken vil det bli bygget ut økt kryssingssporkapasitet på banen for på sikt å kunne trafikkere med 750 m lange tog. Målet er å legge til rette for en tilnærmet dobling av godskapasiteten på Østfoldbanen i planperioden.
Mange av signalanleggene i det norske jernbanenettet begynner å nå kritisk alder. på bakgrunn av dette har jernbaneverket utarbeidet en strategi for fornyelse og oppgradering av signalanleggene, basert på en ny felles europeisk standard for fjernstyrings-, signal- og sikringsanlegg (ERTMS). Østfoldbanens østre linje er valgt ut som erfaringsstrekning jf. nærmere omtale i 10.1.2.4.
Det legges opp til å bygge til sammen 33 km nytt dobbeltspor på Østfoldbanen i planperioden. 2-3 nye kryssingspor vil være bygget eller forlenget. Oppetiden i nettet er forventet å øke fra 98,7 pst i 2008 til 99,4 pst i 2019.
Regulariteten er forventet å øke fra 98,9 pst i 2008 til 99,0 pst i 2019. Reisetiden for raskeste til Oslo-Halden er beregnet å bli redusert med 18 minutter. Utslipp av CO2 er beregnet å bli redusert med ca. 6 600 tonn. Andre miljøvirkninger og omdisponering av dyrket mark er omtalt i kapittel 12.»