Om ikke Bane Nor kommer i mål innen 22. desember, blir det ny togstans mellom Skien og Larvik til jul.
Det sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn.
Årsaken er at det fortsatt mangler godkjenning av såkalte akseltellere i sporet.
Dette kunne enkelt ha blitt gjort for fem år siden, noe Bane Nor selv bekrefter overfor NRK.
Mangler fortsatt ferdig dokumentasjon
4. desember stanset tilsynet all togtrafikk på Vestfoldbanen mellom Larvik og Skien.
Årsaken er at Bane Nor ikke hadde levert dokumentasjon på ferdig signalanlegg, som ble satt i drift i 2018.
Togtrafikken på den aktuelle strekningen fikk likevel åpne igjen torsdag, etter at Bane Nor i all hast fikk en ny midlertidig tillatelse fra tilsynet.
Den nye fristen er satt til 22. desember.
Dette blir den niende utsettelsen Bane Nor har fått siden åpningen for fem år siden.
Om de ikke kommer i mål innen den nye fristen, risikerer de reisende nye runder med buss for tog, forsinkelser og ekstra ventetid i minusgrader.
Utbyggingsdirektør i Bane Nor, Bettina Sandvin, kan ikke gi noen garantier, men føler seg temmelig sikker på at dette skal gå i orden.
– Alt tyder på at juletrafikken skal gå som den skal, sier hun til NRK fredag.
Kunne vært gjort i 2018
Akseltellerne fungerer som de skal, men selve verifiseringen er ikke ferdig.
– Har godkjenning av disse akseltellerne vært problemet helt siden 2018?
– Ja, det har det vært, bekrefter Sandvin.
– Hvorfor har man ikke har klart å sende inn denne dokumentasjonen tidligere, om det kan løses på noen få dager i desember 2023?
– Det har jeg ikke et særlig godt svar på akkurat nå. Vi har satt i gang undersøkelser for å finne ut av hvordan den situasjonen kunne oppstå.
– Hovedfokuset vårt er å få på plass dokumentasjonen til tilsynet. Så må vi finne ut av hvordan vi havnet her. Dette er mitt ansvar, understreker Sundvin.
Fredag ble det omsider gjennomført befaringer langs togstrekningen, der akseltellerne ble grundig kontrollert.
Denne jobben er det selskapene Sintef AS og Certifier Nordic AS som står for.
Ingen av dem ønsker å kommentere arbeidet overfor NRK, og henviser til oppdragsgiverne.
– Tatt på alvor
Jernbanetilsynet mener den nye planen fra Bane Nor er troverdig, og har tillit til at man kommer i mål innen fristen.
Det sier Erik Ø. Reiersøl-Johnsen til NRK.
– Det som skjedde da de ikke fikk fornyet tillatelsen den 1. desember, er at vi har etterspurt og krevd å få denne dokumentasjonen for å bli ferdig med prosjektet og kunne gi en varig tillatelse, sier direktøren.
Reiersøl-Johnsen sier de har etterspurt dette med «stigende og kraftige virkemidler» i fem år. Sist med tvangsmulkt fra 1. oktober, og ikke minst da de besluttet full stans i togtrafikken tidligere denne uka.
– Det vi oppnådde var at dette fikk så mye oppmerksomhet at det ble tatt på alvor. At de gjør ferdig det de skal.
Tilsynet har satt av dager til å behandle søknaden om endelig godkjenning når den etter planen kommer neste uke.
– Hva skjer om den nye søknaden ikke er tilfredsstillende?
– Da vil banen bli stengt igjen.
Trodde ikke sine egne øyne
Fylkesordfører i Vestfold og Telemark fylkeskommune, Terje Riis Johansen, synes saken er helt vill.
– Da jeg så det første gang, trodde jeg ikke mine egne øyne. Først og fremst er det ille for de reisende, men også med tanke på hvordan vi som nasjon styrer og administrerer vår infrastruktur.
– Føler du deg trygg på at de klarer å nå fristen?
– Nei, jeg tror ikke jeg skal være den som sier det. Vi må bare forvente og kreve at man kommer i posisjon til å gi en endelig tillatelse.