«Prosjektet er det største i NTP 2010-2019, og omfatter bygging av et nytt dobbeltspor på strekningen fra Oslo S til og med Ski stasjon.
Strekningen har i dag en kapasitetsbelastning på mer enn 100 pst i rushtid. For å kunne tilby både dagens reisende og et framtidig voksende marked i Follo og Østfold et markedsrettet og moderne togtilbud, er det nødvendig å bygge Follobanen.
Planarbeidet ble startet opp med utgangspunkt i at strekningen dimensjoneres for en hastighet på 200 km/t. I statsbudsjettet for 2009 er det satt av om lag 50 mill. kr til detaljplanlegging. Gjennom den videre prosjekteringen skal det bl.a. avklares hvilke gevinster og konsekvenser en hastighetsstandard på 250 km/t eller mer vil gi og hvilke kostnader og konsekvenser dette vil medføre, jf. også kapittel 10.1.2.
En ny banestrekning gir mulighet for å utnytte også den eksisterende banen på en bedre måte. Det vil gi mindre forsinkelser både for region- og lokaltogene, og potensial for noe redusert reisetid også på dagens bane mellom Ski og Oslo.
Dette gir en effektiv avvikling av togtrafikken, og det kan etableres et skreddersydd og markedstilpasset transporttilbud både lokalt og regionalt. Kjøretiden for de raskeste persontogene reduseres fra 22 til 11 minutter, og sårbarheten for forsinkelser reduseres. Kapasitetsøkningen vil gi nytte for all person- og godstrafikk i korridoren og ha positive ringvirkninger for utenlandstrafikken.»
Nøkkeltall og virkningsberegninger nytt dobbeltspor Oslo – Ski
- Kostnadsanslag 11 660 mill. kr
- Statlig finansiering 2010-2013 2 500 mill. kr
- Statlig finansiering 2014-2019 9 160 mill. kr
- Samfunnsøkonomisk nettonytte -5 485 mill. kr
- Reduksjon i samfunnets transportkostnader 4 910 mill. kr
- Reduksjon i næringslivets transportkostnader 1 575 mill. kr
- Reduksjon i antall skadde og drepte pr år 4-5 personer
- Endring i CO2 -utslipp (sml. med forventet situasjon uten tiltaket) - 5 950 tonn
Prosjektet skal gjennom en prosess med utarbeidelse og vedtak av henholdsvis planprogram, kommunedelplaner, konsekvensutredninger og reguleringsplaner før konkurransegrunnlag kan sendes ut. Tidligst antatt byggestart for dobbeltsporet vil være 2013, med mulig ferdigstillelse i 2018. Arbeidet med Ski stasjon kan igangsettes i 2011.