"Det vil i første del av planperioden bli foretatt utdyping i Røsvikrenna i innseilingen til Borg havn.
Det vil i første del av planperioden bli foretatt utdyping i Røsvikrenna i innseilingen til Borg havn.
Hensikten med utbedring av seilingsleden er å øke sikkerheten for skipstrafikken til og fra Fredrikstad.
Farleden skal gjøres bredere og dypere og på denne måten øke fartøyenes manøvreringsrom og dermed sikkerhetsmarginene.
Tiltaket vil også bidra til økt framkommelighet og regularitet for fartøyene, og vil dermed kunne bidra til å gjøre sjøtransporten mer attraktiv. Prosjektet er kostnadsberegnet til vel 247 mill. kr og gjennomføres i første fire års periode.
Leden skal utdypes til 13 meters dybde og 150 meters bredde.
Annen del av arbeidet med forbedring av innseilingen til Borg havn – utdypingstiltak Videgrunnen-Røsvikrenna – planlegges startet opp i andre del av planperioden.
Tiltaket vil ytterligere bedre sikkerheten og framkommeligheten i innseilingen. Virkningsberegninger som Kystverket har gjort for begge prosjektene under ett viser betydelig bedre resultater med hensyn til samfunnsøkonomisk nettonytte og reduksjon i samfunnets transportkostnader enn første del isolert sett.
I andre del av planperioden (2014-2019) er det planlagt tiltak i Gåsøyrenna ved innseilingen til Oslo havn. Prosjektet vil gi mulighet for separering mellom inn og utgående trafikk i landets mest trafikkerte farled.
Innseilingen til Halden gjennom Ringdalsfjorden er ønsket utdypet av lokalt næringsliv. Det aktuelle farvannet er både i svensk og norsk territorialfarvann, og det er tatt kontakt med svenske myndigheter om mulig utbedring av innseilingen."
Nøkkeltall og virkningsberegninger Innseiling Borg havn
- Kostnadsanslag 247 mill. kr
- Statlig finansiering 2010-2013 247 mill. kr
- Samfunnsøkonomisk nettonytte -194 mill. kr
- Reduksjon i samfunnets transportkostnader 4 mill. kr
- Reduksjon i næringslivets transportkostnader 4 mill. kr