Det har ikke manglet på problemer for den nye elferga på Hvaler.
– Hele prosessen har vært kritikkverdig. At man ikke har sett og jobba med infrastrukturen som må på plass for en ny båt som går på strøm, er dårlig planlegging.
Hvalerordfører Mona Vauger mener at å planlegge lading for en elferge, er ganske elementært.
- Ikke bare har den nye ferga plass til flere biler enn den gamle. Hvaler kommune vil ikke ha biler på ferga.
Ordfører Mona Vauger er ikke imponert over planleggingen rundt den nye ferga.
Foto: Stein Ove Korneliussen / NRKFerga Torine skulle vært i drift 1. januar. Men fremdeles ligger den til kai på Skjærhalden.
– Her skulle det vært et ladetårn, men det er ikke plass, sier hun og peker bortover kaia.
Hvaler er med sine 4.300 hytter blant Norges største hyttekommuner. Kommunen anslår at befolkningstallet øker fra 4.400 til over 40.000 i sommerferien.
Tar ikke selvkritikk
Det er Norled som eier ferga, og som drifter fergeforbindelsen. Men det er Østfold kollektivtrafikk (ØKT) som «eier» ruten.
Kjetil Gaulen er kontrakts- og markedssjef i ØKT, og er den som er ansvarlig for anbud. Han tar ingen selvkritikk.
Kontrakts- og markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Kjetil Gaulen, sier at det er vanskelig å planlegge alt i store prosjekter.
Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK– I alle større anbud vi gjennomfører på transport, ser vi at det er vanskelig å planlegge alt og å legge en god framdriftsplan. Men i en så langsiktig avtale som vi snakker om her, er ikke dette noen som helst dramatikk.
Må søke om strøm
I og med at det ikke er plass på kaia, må strømmen hentes fra et annet sted. Men når det kan skje, er ute i det blå.
Det er ikke plass til et ladetårn der hvor ferga ligger. Det er søkt om å få bore gjennom kollen til venstre for å få tilgang til strøm.
Foto: Christian Nygaard Monsen / NRK– Det skal bores gjennom kollen til trafostasjonen på andre siden, hvor det skal settes opp et ladetårn.
Problemet har vært at ingen av partene eier kollen. Østfold kollektivfabrikk har måttet søke Opplysningsvesenets fond, som eier den, om å bore.
– Jeg har i dag fått vite at det er inngått en avtale hvor vi sier gir grønt lys for å legge kabler gjennom kollen. Vederlaget er på 159.000 kroner. Så når avtalen er undertegnet, kan de gå i gang med å bore, sier kommunikasjonsrådgiver Stig Fossum i Opplysningsvesenets fond.
Næringslivet misfornøyd
Mange av anløpene må bestilles på forhånd. Før kunne lokalbefolkningen ringe direkte til ferga. Nå må de ringe et sentralbord, hvor de risikerer å havne i telefonkø.
Linn Elisabeth Nilsen eier og driver Oasen Skjærhalden. Hun er ikke fornøyd med den nye ferga.
Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK– Det er ikke gjennomførbart for oss her ute. Det gjelder jo også de andre som skal levere varer. Det har aldri vært noe problem før, sier Linn Elisabeth Nilsen, som eier Oasen Skjærhalden.
Margaretha Thelle, som har kommet innom butikken, mener at «det har blitt veldig mange problemer».
– Vi har alltid kunne bestille anløp direkte på fergen. Nå må vi ringe til ØKT. Og det kan ta tid.
Margrethe Telle sier at hun var veldig fornøyd med hvordan det fungerte før.
Foto: Stein Ove Korneliussen / NRKKjetil Gaulen sier at de har gjennomført flere tiltak for å få ventetiden på telefon ned, men slår kaldt vann i blodet på de som vil ringe direkte til ferga.
– Den telefonen kommer nok ikke tilbake.
Mistet anløp
Som om ikke det er nok med manglende lader og dårlige bestillingsrutiner, allerede fra start ble det klart at ferga var for stor for flere av anløpene. Dette er nå fikset.
Men anløpet på Lauer er sløyfet. Ferga er ikke godkjent for å dra så «langt til sjøs».
– Så de kundene har jeg jo mistet, sier butikkeieren.
Dagens fergeanløp på Hvaler. Lauer mister fergetilbudet, siden ferga ikke er godkjent for å gå så langt ut.
Den nye fergen, som egentlig er en hybrid, skal være i trafikk i løpet av ett par uker, men da inntil videre på diesel. ØKT håper å ha lading på plass over sommeren.