Miljøvennleg bilkøyring

  • Mer biodrivstoff enn påkrevd

    Det ble blandet inn 16 prosent biodrivstoff i diesel og bensin i fjor. Det er dobbelt så mye som kravet regjeringen satte, viser tall SSB har hentet inn fra skatteetaten. I år er kravet 10 prosent, mens andelen i 2020 skal være 20 prosent.

  • Tungtrafikken kan få kjemperegning

    Store lastebiler skal betale 50.000 kroner i året for å kjøre i Oslo, foreslår Oslo kommune. I desember ga regjeringen kommunen lov til å innføre såkalte lavutslippssoner, der forurensende biler betaler en ekstra avgift. Nå skal Bymiljøetatens forslag ut på høring.

  • Taper ni milliarder på miljøbiler

    Norske bilister til neste år vil betale over ni milliarder kroner mindre i bil- og drivstoffutgifter enn før regjeringen Solberg tiltrådte. Grunnen er at stadig flere kjøper miljøvennlige biler. Det viser utregninger som Aftenposten har foretatt.

  • Ønsker miljø-vrakpant

    Finansdepartementet vurdere å øke vrakpanten dersom du bytter til et mindre forurensende kjøretøy. Aftenposten får bekreftet at departementet jobber med å utrede kostnadene og klimaeffekten. Målet er miljødifferensiert vrakpant senest i 2018.

  • Ingen dieselbilar miljøgodkjente

    Alle dei store dieselbilmerkene slepp ut langt meir NOx enn det som er tillate, viser ein ny rapport skriv Teknisk Ukeblad. Studien viser at ingen av dei 230 modellane som vart testa, var innanfor Euro 6-grensene under verkelege køyreforhold.

Audun Lysbakken (SV) er ikke enig med SU-leder Nicholas Wilkinson om «rikmannsfradrag» på Tesla
SU-leder Nicholas Wilkinson om «rikmannsfradrag» for Tesla

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no