Hopp til innhold
Ladestasjoner
Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Elbil

Oppsummert

Over 70 prosent av nybilsalget i Norge er nå elektrisk. Parallelt øker uroen over at politikerne kutter i elbil-fordelene. Mange elbileiere er også frustrert over mangel på ladeplasser.

  • 1 million elvarebiler i bomringen

    I juni kjørte for første gang over 1 million elektriske varebiler gjennom bomstasjonene i og rundt Oslo.

    Det er 19 prosent flere enn i juni i fjor. Målt mot juni 2022 er økningen på hele 60 prosent, opplyser Fjellinjen.

    – Dette er gode tall. Endelig ser det ut til å bli fart på salget av elektriske varebiler. Det er viktig siden fossile varebiler bidrar til store klimagassutslipp, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea.

    Ifølge miljøorganisasjonen Zero er dette en milepæl for elvarebilene og utslippskutt i hovedstaden.

    – Det viser også hvor viktig bompengene er som et klimavirkemiddel, sier fagansvarlig for transport, Ingvild Kolen Rørholt.

    Elvarebiler kjører nemlig gratis gjennom bomringen, og i den nye avtalen om Oslopakke 3 er fritaket videreført.

    Se alle takstene her.

    Elbilforeningen har tatt til orde for at elvarebiler også bør ha unntak for elbilforbudet i kollektivfeltene, men har ikke fått gjennomslag.

    En elvarebil kjører gjennom bomringen på rv.4 Trondheimsveien i Oslo
    Foto: Hallgeir Braastad / NRK
  • Elbilprodusent i Follo konkurs

    Den amerikanske elbilprodusenten Fisker sitt norske datterselskap, med hovedkontor i Vestby i Akershus, er konkurs.

    Det viser en kjennelse fra Follo og Nordre Østfold tingrett, skriver Vestby avis.

    Selskapet har begjært seg selv konkurs. Det har en gjeld på 283 millioner kroner.

    Ifølge kjennelsen har selskapet ikke mulighet til å betale gjelden.

    Alle ansatte i selskapet er allerede sagt opp. Lokalene deres i Vestby ble stengt i midten av mai.

    Moderselskapet Fisker er også i store økonomiske problemer, med gjeld på 850 millioner amerikanske dollar (ca. 9 milliarder norske kroner).

  • Misfornøyde med elbilforbud – svarte ikke selv innen fristen

    Etter at elbilene 6. mai ble kastet ut av kollektivfeltene rundt Oslo har kritikken haglet mot Statens vegvesen, blant annet fra Askers ordfører, Lene Conradi.

    Men da vegvesenet hadde tiltaket ute på høring fra 10.-30. april klarte ikke Asker kommune å sende inn sin kritikk av forslaget før fristen, skriver Budstikka.

    Ordføreren og kommunedirektør Lars Bjerke sendte Askers høringssvar først 2. mai. Derfor ble de heller ikke hørt i prosessen.

    Bjerke kritiserer likevel vegvesenet for å ha satt en kort høringsfrist.

    – 20 dager er ikke i henhold til god forvaltningsskikk for offentlige høringer. Forvaltningsloven sier normalt et minimum på seks uker eller lenger, sier Bjerke til Budstikka.

  • Vedum: Ikke aktuelt med toll på kinesiske biler i Norge

    – Innføring av toll på kinesiske biler er verken aktuelt eller ønskelig for denne regjeringen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til NRK.

    Tidligere i dag ble det kjent at EU vil innføre ytterligere en toll på kinesiske elbiler som kommer på toppen av dagens toll på 10 prosent.

    Norge er ikke en del av EUs tollunion. Som en liten og åpen økonomi har ikke Norge tradisjon for bruk av slike handelstiltak. Norge har kun toll på landbruksvarer og enkelte klær og tekstilprodukter.

  • EU vil innføre ny toll på kinesiske elbilar

    EU vil innføre ein ytterlegare toll på kinesiske elbilar. Det kjem fram av ei pressemelding onsdag.

    Den nye tollen kjem på toppen av dagens toll på 10 prosent.

    Det skjer etter at EU i fjor sette i gang undersøkingar, då fleire og fleire kinesiske elbilar no ruller rundt på europeiske vegar.

    Bilprodusentar som ikkje har samarbeida i undersøkingane, blant dei SAIC – som står bak merket MG – vil få ein toll på 38,1 prosent.

    Dei andre to store produsentane BYD og Volvo-eigar Geely vil få toll på høvesvis 17,4 og 20 prosent.

    Årsaka er at EU-kommisjonen meiner at dei kinesiske produsentane nyt godt av «urettferdige subsidiar», noko som utgjer ein økonomisk trussel for europeiske elbilprodusentar.

    Dei nye tollsatsane trer i kraft frå 4. juli, med mindre kommisjonen blir samde med kinesiske styresmakter.

    Dei nye tollsatsane kan ende opp å råke også vestlege bilprodusentar. Blant anna Tesla, som har produksjon i Kina, kan ende opp med «ein individuelt avgrensa tollsats».

    Dei ferske tollsatsane er førebels langt unna USA sin toll på 100 prosent, som vart annonsert tidlegare i år.

    Bilen er en elektrisk SUV, en MG ZS EV.
    Foto: Gorm Kallestad / NTB

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no