Hopp til innhold
Ladestasjoner
Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Elbil

Oppsummert

Over 70 prosent av nybilsalget i Norge er nå elektrisk. Parallelt øker uroen over at politikerne kutter i elbil-fordelene. Mange elbileiere er også frustrert over mangel på ladeplasser.

  • SSB: Fire av fem nye biler i fjor var elbiler

    79 prosent av bilene som ble førstegangsregistrert i 2022 var elbiler. Det er en økning fra 71 prosent i 2021.

    Av alle personbiler på norske veier går nå 21 prosent kun på strøm. 12 prosent er hybrid, mens to tredeler av bilparken er fossildrevne kjøretøy.

    Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) ble det førstegangsregistrert 174.000 personbiler i Norge i fjor. 79 prosent av disse var elbiler. En større andel av elbilene enn før blir solgt utenfor de største byene. Andelen kan i realiteten være høyere, siden leasede biler kan være registrert i større byer, men brukt i distriktene. (NTB)

  • NAF-undersøkelse: En av tre frykter kraftkrise for elbilen

    En undersøkelse utført av Norstat for NAF i januar i år viser at hver tredje nordmann mener Norge ikke har nok strøm til at folk kan skaffe seg elbil, skriver NAF i en pressemelding.

    Blant dem som ikke har elbil svarer 37 prosent at de ikke tror på at Norge har nok strøm til elbilene.

    Blant dem som har elbil er det 18 prosent som frykter det samme.

    Statnett mener frykten er overdrevet.

    – Elbilene trenger mer strøm i takt med veksten i elbiler, men strømbehovet deres er en veldig liten del av det norske strømforbruket, sier kommunikasjonsdirektør i Statnett Henrik Glette.

  • Elbiler kjørte mer enn bensinbiler

    Norske kjøretøy tilbakela i alt 45,4 milliarder kilometer på veiene i fjor. Tall fra SSB viser at elbiler nå for første gang kjører mer enn bensindrevne biler. Selv om elbiler nå kjører mer enn bensinbiler, kjøres fortsatt dieseldrevne personbiler mer enn bensin- og elbiler sammenlagt, ifølge tallene fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Den samlede kjøringen med diesel- og bensindrevne personbiler falt med henholdsvis 8,5 og 10,3 prosent fra 2021 til 2022. Dieseldrevne biler sto likevel for over 40 prosent av den samlede kjøringen med norske personbiler i fjor, mens elbiler for første gang passerte bensindrevne personbiler i antall kilometer.

    Bilkø
    Foto: Jon Olav Nesvold / NTB
  • Enda dyrere i Ryfast

    Ferde har gjort vedtak om nye takster, som gir elbiler over 50 prosent prisøkning, skriver Stavanger Aftenblad.

    Det er styret i Ferde som fredag morgen fattet et enstemmig vedtak. Dette vil bli endelig vedtatt, hvis Vegdirektoratet i Statens vegvesen gir klarsignal. Ifølge avisa er dette etter alt å dømme en formalitet.

    Slik blir de nye prisene i Ryfast:

    110 kroner for elbil med brikke. (39 kroner mer enn i dag).

    157 kroner for fossilbil med brikke. (Opp 14 kroner).

    580 kroner for tunge kjøretøy. (Opp 53 kroner).

    I februar åpnet fylkestinget for høyere elbilandel, slik at Ryfast ble det første bompengeprosjektet i landet hvor elbilene må betale mer enn 50 prosent.

    Ingen bompengeinnkreving i Ryfast, her fra Ryfylketunnelen på Strand-siden
    Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK
  • Fortsatt økning i trafikken i Oslo

    Fjellinjens bomstasjoner i Oslo ble passert over 29 millioner ganger i februar.

    Hvis en ser bort fra vinterferieuken økte trafikken 2,6 prosent sammenligned med februar i fjor.

    – 12. februar i fjor ble de siste koronarestriksjonene opphevet. Det var derfor forventet at trafikken i år skulle være noe høyere enn i fjor, sier Stian Strøm Arnesen, analyseansvarlig i Fjellinjen i en pressemelding.

    Tunge nullutslipps-kjøretøy har økt med 56 prosent, fra 109.000 passeringer til 170.000 passeringer.

    Også andelen elbiler fortsetter å øke på veiene i Stor-Oslo. Nå er mer enn hver tredje bil elektrisk.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no