Hopp til innhold
Ladestasjoner
Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Elbil

Oppsummert

Over 70 prosent av nybilsalget i Norge er nå elektrisk. Parallelt øker uroen over at politikerne kutter i elbil-fordelene. Mange elbileiere er også frustrert over mangel på ladeplasser.

  • Tesla kutter prisene i flere land

    Dårligere salg gjør at Tesla kutter prisene i flere land, blant annet Tyskland og Kina.

    Nylig senket elbilselskapet prisene også i USA som følge av sviktende salg og priskrig mot andre produsenter. Toppsjef Elon Musk opplyste denne måneden at salget gikk ned i første kvartal, for første gang på snaut fire år.

    F.eks. Teslas Model 3 blir nå 2000 euro billigere i Tyskland, der prisen blir 40.990 euro, tilsvarende litt over 480.000 norske kroner.

  • Den kinesiske elbil-giganten BYD med rekordoverskudd i 2023

    Den kinesiske batteri- og elbilprodusenten BYD har levert rekordtall for 2023, til tross for intens konkurranse på hjemmemarkedet. Selskapet har hovedkvarter i byen Shenzhen, men har raskt erobret markeder i Sørøst-Asia, Latin-Amerika og Europa.

    BYD passerte i fjerde kvartal i fjor Tesla som verdens største produsent av elbiler. Nettogevinst i 2023 lyder på 4,16 milliarder dollar, en økning på over 80 prosent fra året før.

    (NTB)

    BYD. kinesisk elbil
    Foto: AP
  • Krangel om elbiler i kommunene

    Når det er kaldt, får elbilene redusert rekkevidde og lader saktere. Stortingsrepresentant for Frp, Frank Sve, mener at elbiler ikke fungerer for kommuneansatte. Frp går inn for å fjerne kravet om at det offentlige må kjøpe inn nullutslippsbiler. Unni Berge, kommunikasjonssjef i Elbilforeningen mener dette er feil veg å gå. Hun viser til at fossilbiler også har startproblemer i kulda, og de også har problemer hvis veiene ikke brøytes.

    Frank Sve
    Foto: Tore Ellingseter
  • Oppgang i det europeiske nybilsalget

    Nybilsalget i Europa styrket seg i 2023 med 13,9 prosent. For første gang ble det solgt flere elbiler enn dieselbiler.

    Salget av nye elbiler økte med 37 prosent i fjor og utgjorde 14,6 prosent av nybilsalget, opplyser de europeiske bilprodusentenes bransjeforening.
    Det vil si at hver sjuende nye bil som ble solgt i Europa i fjor, var elektrisk.

    Salget av hybridbiler steg med nesten 30 prosent.

    Bilbransjen har dermed gjort en snuoperasjon fra 2022, da nybilsalget var på det laveste nivået siden 1993 som følge av at bilprodusenter slet med å få tak i viktige bildeler.

  • Det ble bygd rekordmange hurtigladere i fjor

    I fjor ble det bygd 2129 nye hurtigladere for elbiler i Norge. Det er ny rekord, ifølge Norsk elbilforening.

    – Ladetilbudet har aldri vært bedre enn det er nå, og vi er godt i rute for å dekke behovet som skapes av stadig flere nordmenn som kjøper seg elbil, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

    Ved utgangen av 2023 var det 7741 hurtigladere langs norske veier. Mens det var 114 elbiler per hurtiglader i 2021, er tallet nå på rekordlave 93 elbiler per hurtiglader.

    – Det betyr mindre kø og kortere avstand mellom ladestasjonene, sier Bu.

    (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no