Hopp til innhold
Stadig flere elbiler ankommer Drammen Havn
Foto: Ole Berg-rusten / NTB

Bilbransjen

Oppsummert

EU har bestemt at fossilbiler skal forbys i EU etter 2035. Målet er å kutte minst 55 prosent av klimautslippene innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990. Om lag en firedel av EUs utslipp stammer fra transport.

  • 45 prosent av elbileierne i Norge er skuffet

    Nordmenn er frustrert over vinterrekkevidden til elbil.

    En undersøkelse fra Naf viser at 45 prosent av elbileierne i landet er skuffet og frustrert over dette. Én av fem sier de ikke vil kjøpe elbil, nettopp på grunn av vinterrekkevidden.

    – Inntil EU blir ferdig med en standard for å måle vinterrekkevidde, bør myndighetene nå sette krav om at markedsføringen i det minste må inkludere informasjon om reduksjonen i rekkevidde i kulda.

    Det sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet Thomas Iversen til Nationen. Forbrukerrådet reagerer på mangelfull informasjon om elbilers reelle rekkevidde på vintertid.

  • Frp om EUs nei til fossilbiler: – Galskap å forby bensinbiler

    Fossilbiler skal forbys i EU etter 2035, besluttet EU-landene tirsdag. Nå forventer Frp at regjeringen avklarer at vedtaket ikke får konsekvenser for Norge.

    – Det er galskap å forby bensinbiler i en situasjon der strømprisen allerede er helt ute av kontroll. Jeg forventer at regjeringen raskt avklarer at vedtaket i EU ikke får konsekvenser for Norge, sier Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til NTB.

    EU vedtok tirsdag, etter flere uker med tautrekking med Tyskland, at fossilbiler skal forbys i EU etter 2035. EU-kommisjonen ønsket i utgangspunktet et forbud mot alle biler med forbrenningsmotorer. Men Tyskland ba om unntak for biler som bruker såkalt klimanøytralt drivstoff.

    EUs energikommissær Kadri Simson mener utfasingen av fossilbiler vil være viktig for å nå EUs klimamål. Unionen har som mål å kutte minst 55 prosent av klimautslippene innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990. Om lag en firedel av EUs utslipp stammer fra transport. (NTB)

  • EU-landene har vedtatt utfasing av fossilbiler innen 2035

    Etter at en uenighet mellom Tyskland og EU-kommisjonen ble løst, har EU-landene tirsdag vedtatt at fossilbiler skal fases ut innen 2035.

    Tyskland og EU har inngått et kompromiss som går ut på at det vil bli tillatt også etter 2035 å selge biler med forbrenningsmotor som bruker såkalt e-fuel.

    E-fuel er et syntetisk drivstoff som er laget av CO₂ og hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder.

    Selv om det tilsynelatende høres klimavennlig ut, er det stor uenighet om hvor klimavennlig e-fuel er i praksis.

  • IEA: SUV-er slipper ut like mye CO₂ som fly

    Verdens samlede bilpark av SUV-er (store stasjonsvogn-lignende biler) slipper årlig ut nesten 1 milliard tonn CO₂. Det går frem av en oversikt fra Det internasjonale energibyrået IEA.

    *Utslippene tilsvarer rundt 2,7 prosent av verdens totale CO₂-utslipp fra industri og fossile brennstoffer.

    *Utslippene fra SUV-ene er omtrent like store som fra verdens luftfartsindustri.

    *Utslippene fra SUV-ene tilsvarer omtrent 20 ganger Norges årlige CO₂-utslipp.

    *Hvis SUV var et land, ville det vært nummer seks på listen over land som slipper ut mest CO₂.

    Salget av SUV-er har økt kraftig det siste tiåret. SUV-er utgjorde rundt 20 prosent av nybilsalget i 2012. I fjor utgjorde SUV-er 46 prosent av salget, skriver The Guardian. Totalt er det rundt 330 millioner SUV-er i verden

    En sjettedel av alle nye SUV-er var elektriske i fjor. IEA sier at selv om elektriske SUV-er øker i popularitet, er det ikke nok til å veie opp for økningen i bensinbruk og olje fra alle SUV-er.

     BMW X3 SUV
    Foto: Scott Mayerowitz / AP
  • Ford kutter 3800 stillinger i Europa

    Den amerikanske bilprodusenten Ford kutter 3800 jobber i Europa, i hovedsak i Tyskland og Storbritannia.

    I Tyskland forsvinner 2300 stillinger innen produktutvikling og administrasjon, mens 1300 stillinger kuttes i Storbritannia og 200 i resten av Europa. Nedskjæringene skal skje i løpet av de neste tre årene, opplyser selskapet.

    Selskapet sier målet med kuttene er å revitalisere virksomheten i Europa og styrke konkurranseevnen. Selskapet merker økt konkurranse fra flere aktører på elbilmarkedet.

    – Dette er en vanskelig avgjørelse vi ikke tar lett på. Vi forstår den usikkerheten dette skaper for våre ansatte, og jeg kan forsikre om at vi vil gi dem vår fulle støtte i månedene som kommer, sier europasjef Martin Sander for Ford Model e, selskapets elbildivisjon.

    (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no