Hopp til innhold
Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrettigheter

Oppsummert

EU har vedtatt nye rettigheter for forbrukere som kjøper digitale tjenester og innhold. De vil også gjelde i Norge, opplyser Forbrukertilsynet. Ifølge de nye reglene skal garantier gjelde så lenge man er abonnent og kan ikke vare kortere enn to år.

  • Forbrukertilsynet: Svært små priskutt kan være villedende markedsføring

    Det kan være villedende etter markedsføringsloven dersom butikker annonserer en prisreduksjon som i realiteten viser å være ubetydelig, sier Forbrukertilsynet.

    Rema 1000 har nylig lansert en ny priskutt-kampanje som har vekket reaksjoner, der de reklamerer for å ha kuttet prisen på 200 varer. Flere av kuttene er imidlertid på kun 10, 20 og 30 øre.

    Overfor TV 2 vil ikke Forbrukertilsynet kommentere den konkrete priskutt-kampanjen fra Rema 1000, men underdirektør i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling Marit Evensen sier følgende på generelt grunnlag:

    – Regelverket oppstiller i utgangspunktet ingen krav til størrelsen på prisnedsettelsen. Men etter en konkret vurdering kan det likevel anses villedende etter markedsføringsloven dersom næringsdrivende annonserer en prisreduksjon, som i realiteten viser å være ubetydelig, skriver hun til kanalen.

    Rema 1000 forsvarer kampanjen overfor samme kanal.

    – Etter vi gikk ut av prisvinduene forhandler vi kontinuerlig med våre leverandører, og når vi får lavere priser inn så tar vi de rett ut til kundene, enten det er ett kutt på 19 prosent eller 0,1 prosent, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye i butikkjeden.

    Hun viser til at kjeden er transparente om både førpris og nåpris for alle priskuttene i kampanjen, slik de er pålagt å gjøre gjennom nye regler om førpriser.

    (NTB)

  • Selskaper med ulovlige fakturagebyrer trues med millionbøter

    Forbrukertilsynet varsler forbud og høye ukebøter til selskaper med ulovlige fakturagebyrer.

    Etter Forbrukertilsynets syn krever Convene AS, Telenor Norge AS og Telia Norge AS ulovlig høye fakturagebyrer fra forbrukere. Det skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

    Nå har de varslet selskapene om at de vil fatte vedtak som forbyr den ulovlige praksisen.

    – Vi ser alvorlig på at mange næringsdrivende ikke følger lovens regler som begrenser størrelsen på fakturagebyrer. Her er det åpenbart mange bransjer og selskaper som må sette seg inn i lovverket og snarest mulig endre sin praksis for å unngå lovbrudd, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet.

    Ice Communication AS valgte å endre sin praksis etter at Forbrukertilsynet åpnet en tilsynssak mot dem tidligere i høst.

    De tre andre selskapene har fått frist til å endre sin praksis senest 18. januar 2024.

    Om de ikke overholder fristen, vil de risikere høye ukebøter.

    (NTB)

  • Forbrukarrådet og fleire klagar Meta inn til EU

    Forbrukarrådet og 18 europeiske systerorganisasjonar har klaga inn Meta sin «ja eller betal»-modell til EUs forbrukartilsynsnettverk (CPC) for urimeleg handelspraksis, melder NTB.

    Selskapet Meta som eig Facebook og Instagram krev at ein anten må godta overvaking og tilpassa reklame, eller betala seg ut av det.
    – Informasjonen fra Meta er uklar, misvisande og gir forbrukarane ei falsk kjensle av kontroll over eige personvern. Selskapet stresser også brukarane til å velja før dei får tilgang til kontoane sine, seier fagdirektør Finn Lützow-Holm Myrstad i Forbrukerrådet til NTB.

  • Senker prisen på fakturagebyr etter flere klager

    I flere saker har NRK satt lys på det Forbrukertilsynet mener er ulovlig: Å ta mer i gebyr enn det koster å sende en regning.

    – Vi mener at det kun er faktiske kostnader knyttet til selve utsendelsen av fakturaen som kan regnes inn i et fakturagebyr, sa Trond Rønning i Forburkertilynet til NRK i september.

    I sommer tok Berit Hedemann opp kampen mot gebyrene, og nå er bedriften Lyse, som eier både Viken Fiber og mobilselskapet Ice, det første selskapet som retter seg etter Forbukertilsynet.

    Til nå har det kostet 79 kroner å få tilsendt papirfaktura fra Ice, men fra desember 2023 er prisen 7 kroner og 69 ører.

    – Vi valgte ganske raskt å tolke reglene i samsvar med forbrukertilsynet sin tolking, og har valgt å sette ned våre fakturagebyr for papirfaktura, sier Andreas Veggeland, kommunikasjonssjef tele, Lyse As.

    Norges største teleselskap Telenor endrer foreløpig ikke gebyrene, de skriver til NRK at de mener deres gebyrer er innenfor regelverket.

  • Kraftig prisauke på varer før Black Friday

    Om lag 33 prosent av alle varene tenesta Prisjakt følger med på har så langt i oktober auka i pris, skriv E24. 13 prosent, eller rundt 800.000 varer, har auka med meir enn 10 prosent. Ifølge Christoffer Reina i Prisjakt Norge har det aldri vore fleire prisaukar før Black Fridag-salet, som i år er 24. november. Han trur det kan ha samanheng med den nye marknadsføringslova, som krev at annonsert førpris skal vere den lågaste prisen produktet har hatt i butikken dei siste 30 dagane før kampanjen.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no