– Dette er noe lureri. Rett og slett svineri!
Bjørn Heiberg er snart 90 år og på vei til hytta på Vikersetra i Buskerud for å hugge ved og oppleve høstfjellet.
For å komme dit må han passere en automatisk bom.
Inni skogen står kameraet, som registrer alle som kjører forbi. Det koster 100 kroner for hver passering.
Men som hytteeier skal Bjørn bare betale 70 kroner.
Hvis han ikke betaler innen 48 timer får han tilsendt faktura med opptil 79 kroner i gebyr i tillegg til prisen for bompasseringen.
Fram til i sommer hadde Bjørn en god løsning på dette. Han hadde registrert bankkortet sitt hos Finter, slik at alle passeringene ble trukket automatisk, uten gebyr.
– Det var jo helt utmerket, sier 88-åringen.
– Men så kom det en ny løsning?
– Ja, og den var ikke utmerket.
Gebyr for å slippe gebyr
I begynnelsen av juni fikk Bjørn Heiberg og de andre registrerte brukerne et brev fra Finter.
For å beholde automatisk trekk på betalingskort, måtte brukerne innen ti dager tegne et abonnement, kalt «Youpark Pluss».
Det skulle Finter ha 39 kroner i måneden i gebyr for, eller 468 kroner i året. Hvis ikke ble brukernes kort slettet fra brukerprofilen.
Bjørn er på hytta noen få ganger i året og aksepterte ikke dette.
– Det jeg reagerer mest på er at for å få lov til å betale bomavgift på 70 kroner gebyrfritt, så må jeg betale 468 kroner i året.
Da Bjørn kom hjem fra ferie lå det faktura i posten fra Finter på 179 kroner. 100 kroner for bompasseringen og 79 kroner i fakturagebyr.
– Det er jo grådig. Rett og slett grådig, sier Bjørn, som kontaktet Forbrukerrådet om saken.
Han var ikke den eneste.
Årets teknologiselskap
Finter krever inn penger med automatisk skiltgjenkjenning på over 400 private bomveier her i landet. I fjor ble selskapet kåret til landets hurtigst voksende teknologiselskap.
Forbrukerrådet har laget en rapport om selskap som har innkreving av gebyr som en viktig del av forretningsmodellen sin. Finter er ett av de verste, ifølge forbrukernes vaktbikkje.
– Det har vært en eksplosjonsartet vekst i henvendelser på akkurat dette selskapet siden i sommer, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Henvendelsene om Finter har handlet om alt fra størrelsen på gebyret, til stadig nye løsninger for innkreving, at betalingskort har blitt slettet, den korte betalingsfristen på 48 timer og at selskapet sender én faktura med ett gebyr for hver eneste passering, istedenfor å sende samlefaktura.
– I sum betyr det at forbrukerne blir lurt til å betale langt mer enn det selve bompasseringen koster, sier Blyverket.
Forbrukerrådet mener kravet om abonnement og gebyr for å registrere bankkort er urimelig og at fakturagebyret du får ved betaling etter 48 timer er ulovlig høyt.
– Det er faktisk ikke lov til å ta seg så godt betalt. Loven presiserer dette ettertrykkelig. Du kan ikke ta mer betalt enn det koster å utstede regningen og da vet vi at det ligger et sted mellom 5 og 10 kroner, sier Blyverket.
Klaget til Forbrukertilsynet
Da Finter la om betalingssystemet i sommer, fikk brukerne et tilbud om en ny, gratis betalingsmetode. Registrerte brukere kunne få en betalingslenke på SMS eller e-post.
Slett ikke alle syns det fungerte bra.
På nettstedet Trustpilot har det strømmet inn misfornøyde anmeldelser. Nesten samtlige gir Youpark og Finter bunnkarakter – én av fem mulige stjerner.
Sonja Sjølie (48) er en av dem som har klaget, etter at hun hadde vært på hytta i Rendalen.
– Jeg fikk to fakturaer i posten – hver med 79 kroner i fakturagebyr. Selve bompasseringene kostet 62 kroner, sier hun.
Hun sier at selskapet aldri sendte henne noen betalingslenke. Ifølge Finter var det fordi hun ikke hadde knyttet betalingskortet opp mot bilnummeret på kontoen sin.
Sjølie har selv klaget Finter inn til Forbrukertilsynet.
Hun håper lovgiver kan presisere loven og sette et tak på hvor mye man kan ta i fakturagebyr.
– Det må gjøres helt klart for alle i samfunnet at det ikke går an å kreve fakturagebyrer etter fantasiens innfallsmetode, sier Sjølie.
En gammel Nokia
På Vikerfjellet har Bjørn Heiberg kommet fram til hytta – uten innlagt strøm og vann. Han kjenner til løsningen med betalingslenke på SMS, men den kan ikke han bruke. Da må han nemlig ha smarttelefon eller internett på hytta. Det har han ikke.
– Det fungerer kanskje utmerket for de som er yngre sier 88-åringen.
Han trekker opp en svært velbrukt Nokia-telefon av ukjent årgang fra lomma.
– Den kan du ikke motta betalingslenke på?
– Nei, jeg tror ikke det. Jeg vet ikke. Så digital er jeg ikke, sier 88-åringen.
Han kommer seg likevel til hytta gebyrfritt denne dagen. Men bare hvis datteren husker å betale innen 48 timer. Det er nemlig hun som får betalingslenken på sin smarttelefon når han bruker veien.
– Trist
Finter ønsker ikke å stille til intervju med NRK.
Daglig leder Magnus Pedersen skriver i en e-post at deres bomløsninger spiller en viktig rolle i veilagenes finansiering av veivedlikeholdet.
Han skriver videre at ni av ti brukere passerer bommene deres uten at det påløper ekstra gebyr, og at dette viser at det finnes gebyrfrie alternativer som brukerne forstår hvordan de skal bruke.
Pedersen synes er trist at enkelte reagerer negativt på omleggingen i sommer. Han skriver at omleggingen har ført til lavere gebyrer, færre fakturaer og 90 prosent reduksjon i avviste korttransaksjoner.
Han er uenig i at fakturagebyret er ulovlig.
– Administrasjonsgebyret dekker kostnader ved utstedelse og inndrivelse av ubetalte krav, lagring av dokumentasjon på passering og identifikasjon av kjøretøyets eier og fakturaadresse, skriver Pedersen i en e-post.