Hopp til innhold
Black Friday salgs-plakater
Foto: Sarah Silbiger / AFP/NTB Scanpix

Black Friday

Oppsummert

Rekordmange har valt å handle på nett under Black Week i år. Fredag 27. november hadde omsettinga med Vipps i netthandelen auka med meir enn 160 prosent samanlikna med same periode i 2019.

  • Prisjakt: Lavere snittrabatt under årets Black Friday

    Snittrabatten gikk ned fra 16 til 7 prosent fra fjorårets Black Friday til årets, ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt.

    19 prosent av de 6,1 millioner prisene som tjenesten overvåker, hadde sitt bunnivå fredag. Det er en nedgang på 2 prosentpoeng fra i fjor, skriver Din Side.

    Blant varene med størst prisnedgang var gryter og kasseroller (-33 prosent), bøker (-33 prosent) og vaskemaskiner (-32 prosent), ifølge Prisjakt. (NTB)

    Men ikke alt var på tilbud. 59 prosent av prisene sammenligningstjenesten overvåker, hadde sin høyeste pris i år fredag, opplyser tjenesten.

    Fra 1. oktober i år ble det innført regler som gjør at bedriftene er forpliktet til å vise den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene før salget. Prissammenligningstjenesten opplyser at de registrerte en uvanlig høy andel produkter med prisoppgang i oktober, 30 dager før Black Friday og Black Week.

    Ifølge Prisjakt gjaldt dette 11 prosent av prisene.

  • Kraftig prisauke på varer før Black Friday

    Om lag 33 prosent av alle varene tenesta Prisjakt følger med på har så langt i oktober auka i pris, skriv E24. 13 prosent, eller rundt 800.000 varer, har auka med meir enn 10 prosent. Ifølge Christoffer Reina i Prisjakt Norge har det aldri vore fleire prisaukar før Black Fridag-salet, som i år er 24. november. Han trur det kan ha samanheng med den nye marknadsføringslova, som krev at annonsert førpris skal vere den lågaste prisen produktet har hatt i butikken dei siste 30 dagane før kampanjen.

  • En av tre nordmenn planlegger Black Friday-handling

    Ifølge en undersøkelse bestilt av prissammenligningstjenesten Prisjakt, svarer 33 prosent av de spurte at de trolig kommer til å handle på Black Friday i år, melder E24.

    Det er en framgang på 1 prosentpoeng fra i fjor. Da handlet nordmenn for 2,4 milliarder kroner.

    Av dem som ikke planlegger handling 24. november, svarer 43 prosent at det er fordi de ikke stoler på butikkenes tilbud. Det er en økning på 8 prosentpoeng fra i fjor. Menn er mer skeptiske enn kvinner, og eldre menn er mer skeptiske enn yngre.

    Sammen med «ikke behov» er manglende tillit grunnen som flest oppgir.

    (NTB)

  • Black week: Nedgang i butikksalget

    Årets black week endte med nedgang i butikkhandelen. Sammenlignet med i fjor var det 1,4 prosent færre kjøp og en nedgang på 1,8 prosent for pengebruk.

    Tross nedgangen totalt, mener Kjetil Bøe, leder for betalingssystemet Bankaxept, likevel at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå.

    – At vi ikke fikk noen omsetningsrekord i butikkene i år, har sammenheng med at vi kjøpte rimeligere varer enn i fjor, og at mange handler på nett, sier Bøe i en pressemelding der salgstallene for butikkene legges fram.

    Black week fikk i år en del negativ omtale i forkant,

    – Nordmenn er skeptiske til black week-tilbudene. Tilliten til black week som fenomen vil bli høyere hvis butikkene gir reelle tilbud som monner fremover, sier Bøe. (NTB)

  • Vart tidenes største netthandelsdag

    Netthandelen gjennom betalingstenesta Klarna auka med 17 prosent på Black Friday frå same dag i fjor, melder selskapet i ei pressemelding. Det gjer gårsdagen til den største netthandelsdagen for selskapet nokosinne.

    Kvinner sto for 63 prosent av kjøpa. Dei i alderen 25–40 år kjøpte mest, medan 18–24 åringar sto berre for sju prosent av kjøpa.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no