Hopp til innhold

Slik skal SAS reddes – dagens aksjonærer mister alt

Air France–KLM, Lind Invest og den danske stat går inn med nye penger i SAS. Men dagens aksjonærer mister alt.

SAS har innhentet nærmere 13 milliarder svenske kroner, og får med det inn Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat på eiersiden.

FORNØYD STYRELEDER: SAS og styreleder Carsten Dilling har hentet nærmere 13 milliarder svenske kroner, og får inn Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat på eiersiden.

Selskapene går inn med nesten 13 milliarder svenske kroner, ifølge en børsmelding.

Frode Steen, professor ved Norges Handelshøyskole

Frode Steen sier det er overraskende at Air France-KLM vil kjøpe seg inn i SAS.

Foto: Alf-Jørgen Tyssing

– Jeg tenker at det er kjempespennende. Jeg tror ikke at noen så at Air France-KLM skulle komme inn som en femtedel av selskapet, sier Frode Steen, professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøgskole.

Det nye eierskapet, om det blir godkjent, ser slik ut:

  • Investeringsfondet Castlelake: 32 prosent.
  • Den danske staten: 25,8 prosent.
  • Air France-KLM: 19,9 prosent.
  • Investeringsfondet Lind Invest: 8,6 prosent.

I dag eier den danske stat og den svenske stat omtrent en femtedel av aksjene hver.

– Det var veldig nytt. Det som er bra med det, er at de får inn flykompetanse. Og det er overraskende at Apollo (amerikansk kapitalfond) ikke var med til slutt, men det er tydeligvis andre som er villige til å bruke mer penger her, sier Steen.

– Milepæl

SAS har slitt med store økonomiske problemer, særlig etter koronapandemien. Da tapte flyselskapet flere milliarder på grunn av kansellerte flyvninger.

SAS har nå latt investorer by på helt nye aksjer i selskapet.

Målet var å skaffe 9,5 milliarder svenske kroner i ny egenkapital. Det har de altså nå klart med god margin. SAS får tilført 12,9 milliarder svenske kroner.

– Dette er en viktig milepæl i vår SAS Forward-plan, og det viser at våre nye investorer tror på SAS og potensialet vårt, sier konsernsjef Anko van der Werff.

SAS' konsernsjef Anko van der Werff (t.v.) og styreleder Carsten Dilling la fram redningsplanen litt etter klokken 18.

SAS' konsernsjef Anko van der Werff (til venstre) og styreleder Carsten Dilling la fram redningsplanen litt etter klokken 18.

Foto: CHRISTINE OLSSON/TT / AFP

Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen er enig i at dette er gode nyheter for SAS.

– Det er veldig positivt at SAS har klart å få finansielle investorer som ønsker å satse på selskapet. De har jo vært under konkursbeskyttelse og trengte en finansiering, så at de har fått det på plass, gjør at SAS er reddet som flyselskap, sier Jacobsen til NRK.

Dagens aksjonærer mister alt

Morselskapet SAS AB vil søke om å rekonstruere selskapet i Sverige i 2024.

Det vil innebære at aksjene tas av børs og at dagens aksjonærer mister alle verdiene.

Nyheten rammer om lag 255.000 aksjonærer, hvor rundt 23.000 er norske.

Når man skal ha så store kapitalbeløp inn for å styrke selskapets robusthet, er det en naturlig ting. Vi forsøkte først hos våre eksisterende aksjonærer, forklarer styreleder Carsten Dilling til NRK.

SAS-toppene sa på dagens pressekonferanse at det er en omfattende prosess.

SAS skriver at handelen i aksjene vil fortsette som normalt inntil videre, men det er ventet at de nærmest er verdiløse på grunn av planene framover.

VIDEO: SAS' konsernsjef Anko van der Werff og styreleder Carsten Dilling presenterte nyhetene klokken 18 tirsdag ettermiddag.

SAS skylder den norske staten 1,5 milliarder kroner etter at flyselskapet fikk norsk krisehjelp under pandemien.

– Vi er ikke helt sikre på hva som skjer med Norges lån til SAS. Det er noen av kreditorene som vil få delvis dekning. Men det aller viktigste er ikke om Norge får tilbake pengene, men at man nå sikrer SAS som flyselskap, med alle sine ansatte, og som en viktig del av infrastrukturen i Skandinavia. At det fortsetter som før, er utelukkende positivt, mener Hans-Erik Jacobsen.

Siste handelsdag på børsen før avnotering skal kunngjøres i god tid før godkjenningen av rekonstruksjonen i Sverige i andre kvartal, ifølge SAS.

Kan svekke konkurransen

Som følge av nytt eierskap går flyselskapet ut av Star Alliance.

På pressekonferansen fikk van der Werff spørsmål om medlemmene i SAS' Eurobonusprogram skal inn i Aire France-KLMs bonusprogram Flying Blue.

– Når vi går ut av Star Alliance og inn i Sky Team skal vi sørge for å ta godt vare på Eurobonus-medlemmene våre, svarte han, uten å presisere hva overgangen innebærer.

Frode Steen sier det er spennende å se hvordan rutestrukturen utvikler seg nå, siden KLM er en veldig viktig konkurrent når det gjelder utenlandsturer fra Norge.

– De har nok ikke noe intensjon om å koble seg altfor mye mot SAS. Antageligvis vil de fortsette å fly, men at de sammen med SAS blir en «ny alliansen» som flyr. Altså at de vil dele flighten seg imellom, sier Steen.

Dermed kan konkurransen bli dårligere for norske kunder.

– Det er spennende om konkurransen i Norge blir dårligere ut av landet, rett og slett fordi KLM nå er i samarbeid med SAS. Men Norwegian finnes jo fremdeles, sier han.

Vernet mot kreditorer

I juli 2022 søkte SAS konkursbeskyttelse, såkalt «Chapter11», ved en domstol i New York i USA for å unngå å bli slått konkurs.

Det skjedde dagen etter at 900 SAS-piloter gikk ut i streik, fordi det ikke ble enighet i lønnsforhandlingene mellom flyselskapet og fire pilotforeninger.

På den måten skulle selskapet få «arbeidsro» fra kreditorer til å lage en plan for å hente inn de 9,5 milliarder svenske kronene som de trengte.

Ingen kreditorer – banker og andre som SAS skylder penger – har kunnet kreve penger tilbake eller begjære SAS konkurs så lenge selskapet har vært under domstolens beskyttelse.

AKTUELT NÅ