Hopp til innhold

Det blir SAS-streik – vil ramme 30.000 reisende daglig

SAS og pilotene ble ikke enige. Nå blir 900 piloter tatt ut i streik.

Det er fare for pilotstreik i SAS

PILOTSTREIK: Halvparten av SAS-flyvninger innstilles når 900 piloter tas ut i streik.

Foto: Ismail Burak Akkan / NRK

Fire timers mekling mandag morgen strakk ikke til. Ved fristen klokken 12 ble det klart at SAS-pilotene tas ut i streik.

– Dette er hovedsakelig veldig dårlige nyheter. Vi er knust, sier administrerende direktør i SAS Anko van der Werff.

– Dette skulle være sommeren der alle endelig skulle reise igjen.

SAS har store økonomiske utfordringer. Selskapet forsøker for tiden å finne investorer.

– Vil selskapet overleve dette?

– Hvordan i all verden skal en streik i høysesongen – mens vi leter etter investorer – hjelpe oss?

Vil ramme tusenvis daglig

Det er til sammen rundt 900 piloter, fra Norge, Sverige og Danmark, som tas ut i streik.

I Norge har Norsk Flygerforbund levert plassfratredelse for 254 piloter, mens Parat har levert for 148.

En storstreik blant SAS-pilotene vil ramme rundt 250 avganger, ifølge nyhetsbyrået TT.

Sjef i SAS Norge Kjetil Håbjørg opplyser at 30.000 reisende vil rammes daglig, og at omtrent 15.000 vil komme seg frem.

SAS skriver i en uttalelse at streiken vil føre til kanselleringer av rundt halvparten av alle deres flyvninger.

Analytikere har kommet fram til at en streik vil koste SAS 80–100 millioner. Hver dag.

Har fått permitteringsvarsel

SAS-ansatte i hele Norge har mottatt permitteringsvarsel. Det melder kommunikasjonssjef i SAS Norge, Tonje Sund, til TV 2.

Hun kjenner ikke til hvor mange det gjelder.

Et permitteringsvarsel er en mulighet arbeidsgiver har for å beskytte selskapet i forbindelse med en streik, opplyser Sund.

– Dette er dramatisk, ikke bare for reisende, men også for de ansatte. Det setter hele selskapet i fare, seier hun til TV 2.

Fulltallig streik innen 24 timer

Forhandlingsleder for SAS, Marianne Hernæs, forklarer at pilotene har fått gjenansettelse, men ikke i morselskapet.

Det er kompensasjon og fleksibilitet de ikke vil møte oss på.

SAS skal ha avtalt med pilotene at de ikke er i streik før de er i sine hjemmebaser.

Så vi vil oppleve at det er noen fly som går, men innen 24 timer vil samtlige piloter være i streik.

Les også: Dette har du krav på når det er streik i SAS

Folkemengde foran SAS sin skranke på Oslo lufthavn mandag.
Folkemengde foran SAS sin skranke på Oslo lufthavn mandag.

Unikt omfang av utsettelser

– Det er en tung dag for alle som har holdt på.

Det sier riksmekler Mats Wilhelm Ruland om de intense forhandlingene i pilotkonflikten.

Han påpeker at omfanget av utsettelser i forhandlingen er unikt.

– Jeg kjenner ikke til situasjoner i nyere tid der det er gjort tilsvarende utsettelser, sier Ruland.

Det skyldes kompleksiteten i meklingen, men også at partene har ønsket å fortsette arbeidet, forklarer riksmekleren.

Nå er konflikten i gang, og det er opp til partene å løse den. Riksmekleren vil være tilgjengelige på kort varsel hvis partene ønsker å gjenoppta dialogen.

Etter hvert vil også Riksmekleren vurdere å ta opp kontakten med partene.

– Det er ikke et alternativ at partene ikke blir enige. Det blir de alltid og det blir de også her, sier Ruland.

– Ansvaret ligger hos SAS

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening (NSF), sier at de startet en dialog med SAS-ledelsen i november for å løse konflikten.

Vi kan ikke strekke oss lenger for å komme ledelsen i møte. Ansvaret ligger 100 prosent hos SAS-ledelsen, sier Klokset til NRK.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to datterselskaper, som ble opprettet samtidig som 560 piloter mistet jobben. SAS-pilotene mener at selskapet omgår sine forpliktelser ved å hente inn nye piloter, fremfor å ansette de som mistet jobben.

Roger Klokset og Martin Lindgren

Roger Klokset og Martin Lindgren representerer den norske og den svenske pilotforeningen.

Foto: CHRIS ANDERSON /TT / NTB

Martin Lindgren i den svenske pilotforeningen, sier mye handler om hvordan SAS har behandlet sine ansatte de siste årene.

– Vi har kommet hit med ambisjon om å trygge våre arbeidsplasser og bidra til SAS Forward, uten å lykkes. Vi har opplevd at målet har blitt flyttet gang på gang.– Tror vi tar toget

Vurderer tog

Kort tid etter klokken 12 begynte kanselleringene.

Maja Wilhelmsen og familien skulle til Kroatia. Der venter feriehuset de har leid med to andre familier.

– Nå blir flyet vårt til Split mest sannsynlig også kansellert, så jeg aner ikke hvordan vi skal komme oss dit.

Maja Wilhelmsen, Birk Hansen Wilhelmsen, Snorre Hansen Wilhemsen og Thomas Helge Hansen

Maja Wilhelmsen, Snorre Hansen Wilhelmsen, Birk Hansen Wilhelmsen og Thomas Helge Hansen ble stående på Gardermoen mandag.

Foto: Veronica Westhrin / NRK

Håpet er nå å finne en alternativ rute. Både tog og leiebil vurderes for å komme fram til destinasjonen.

– Jeg tror vi tar toget. Det går på bakken, trygt og fint, sier Thomas Helge Hansen.

– Siste uka har egentlig bare vært nervøsitet

Lars Svartdal skulle også reise til Kroatia med familien. Turen har vært planlagt i om lag 200 dager. De har gledet seg til første langtur siden start av koronapandemien.

Jeg kaldsvetter og er litt kvalm, og synes ikke dette er noe gøy. Vi skulle ha gledet oss lenge, og den siste uka har egentlig bare vært nervøsitet, sier Svartdal på Gardermoen rett før meklingsfristen.

Hvor sikker er du på at flyet faktisk går?

– Jeg tør ikke å håpe. Jeg håper de klarer å bli enige begge parter, og at de ikke ødelegger ferien for oss og veldig mange andre.

Lars Svartdal med familie på Gardermoen.

Lars Svartdal med familien på Gardermoen. De har fått sjekket inn, men vet ikke om flyet til Kroatia faktisk går.

Foto: Veronica Westhrin / NRK

Ville sitte gjennom natten

Ved 22-tiden søndag ble det klart at pilotforeningene avsluttet meklingen for kvelden.

– Vi synes det er hensiktsmessig å få litt søvn og hvile før vi går inn i den avgjørende fasen, sa NSF-leder Roger Klokset.

SAS-forhandlingsleder Marianne Hernæs var oppgitt over at pilotforeningene ikke ville forhandle utover natt til mandag.

Jeg blir veldig, veldig overrasket. For vi hadde indikert at vi var villige til å sitte hele natten gjennom. Hver time teller. Så det skuffet, rett og slett, sa Hernæs på vei inn i forhandlingslokalene mandag.

Marianne Hærnes

Forhandlingsleder i SAS, Marianne Hernæs.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Ba om avklaring

NSF-leder Klokset sa ved oppstart mandag morgen at de kunne være med på å forhandle videre etter klokken 12.

Om situasjonen krever det, gjør selvfølgelig vi det. Det er for dumt å bare forlate lokalet og sende 900 piloter ut i streik fordi en frist løp ut.

Hernæs var derimot ikke positiv til en videre utsettelse av fristen.

Det skal veldig mye til for at vi velger å utsette ytterligere en gang. Det må komme en avklaring, av hensyn til våre passasjerer.

Det er ikke noe poeng i å utsette og utsette hvis man står langt fra hverandre. Da er det nok bedre å bare rive av plasteret.

Reisende på Oslo lufthavn.

Det var lange køer på Oslo lufthavn fredag. Streik er blant mange faktorer som har skapt trøbbel for reisende over hele Europa. SAS-streiken kan gjøre vondt verre.

Foto: Kari Stokke Nilsen / NRK

Fire meklingsfrister

Lørdag ble ny meklingsfrist satt for fjerde gang.

Partene tok da en pause, men startet opp igjen med forhandlingene søndag.

Den opprinnelige fristen var 29. juni, men partene ble enige om å mekle til fredag 1. juli klokken 24.00.

Da fristen begynte å nærme seg fredag kveld, gjorde forhandlingsleder det klart at partene var i ferd med å bryte enda en meklingsfrist.

Ny frist ble satt til lørdag 2. juli klokken 11, men som kjent ble også denne videre utsatt til mandag 4. juli klokken 12.

Les også: Reisekaos på flyplassene: – Jeg er kvalm og kaldsvetter

Storfamilie på vei til Kroatia
Storfamilie på vei til Kroatia

Lyspunkt

AKTUELT NÅ