Hopp til innhold
SAS flyhale
Foto: Annika Byrde / NTB

Flyselskapet SAS

Oppsummert

Resultatet av den 15 dager lange streiken blant pilotene i SAS er en ny femårig tariffavtale. 500 oppsagte piloter får tilbud om å komme tilbake til selskapet. Trafikktallene i juli sank med 32 prosent i forhold til junitrafikken.

  • Norwegian raser på liste over beste flyselskaper

    Norwegian er rangert som nummer 85 på listen over verdens beste flyselskaper som Skytrax offentliggjorde mandag.

    Det er ned fra 75. plass i fjor, mens selskapet i 2019 var på 39. plass.

    Rangeringen er gjort ved hjelp av en kundeundersøkelse på nettet som varte fra september 2021 til august 2022.

    Til tross for sommerens flystreik faller SAS bare to plasser, fra 62. plass i fjor til 64. plass i år.

    Som i fjor er Qatar Airways rangert på førsteplass, med Singapore Airlines på plassen bak.

  • SAS får gebyr av Stockholm-børsen

    SAS får bot fra Stockholm-børsen som følge av pilotstreiken i juli, det skriver SAS i en pressemelding. Selskapet får bot for håndteringen av informasjonsflyt under streiken i sommer.

    SAS opplyser at de får gebyr fordi de var for sent ute med å publisere en børsmelding om streiken. Forsinkelsen skal ha skjedd på grunn av tekniske problemer.

    Gebyret tilsvarer tre ganger årsavgiften til børsen. Det er Nasdaq Stockholms disiplinærutvalg som har besluttet å gi gebyret.

  • SAS i Danmark: Snart refundert alle streikerammede

    SAS har refundert utgiftene til rundt 90 prosent av sine kunder i Danmark som ble rammet av flygerstreiken i juli.

    Trafikstyrelsen i Danmark fikk klager fra flere kunder og ba derfor SAS om en status på arbeidet med tilbakebetaling av billetter.

    – Som det ser ut nå, er vi i mål med nesten alle refunderinger. Det som tar tid, er de som skal gjøres manuelt, og der har vi et etterslep. Vi har satt inn ekstra medarbeidere, så vi arbeider med å løse det, sier SAS.

    Det er særlig de sakene der det også har vært andre utgifter enn billetter som tar tid.

    I Norge regner SAS med å ha refundert samtlige kunder innen 15. september. I Danmark er det ikke satt en spesifikk sluttdato, fordi det hele tiden er nye kunder som tar kontakt og krever tilbakebetaling, ifølge SAS.

    (NTB

  • SAS får 5 dager til å utbetale kompensasjon

    Luftfartstilsynet har gitt SAS fram til 15. september til å utbetale kompensasjon til norske kunder. Dette gjelder pengene tilbake for avlyste flyreiser, ikke erstatning for utgifter i forbindelse med avlysningene.

    – Skal kunden ha refundert ekstrautgifter for hotell og leiebil vil ta lengre tid, sier Tonje Sund i SAS til danske Extabladet.

  • Dommer godkjenner kriselån til SAS

    Kriselånet til SAS på sju milliarder kroner ble fredag godkjent av den amerikanske konkursdomstolen, melder Dagens Næringsliv.

    Lånet skal sikre SAS finansiering gjennom chapter 11-prosessen i domstolen, som kan vare fra 9 til 12 måneder. Lånet på 700 millioner dollar gis av oppkjøpsfondet Apollo Capital Management.

    Dommeren godkjente lånet under sterk tvil, og han forlangte at SAS-advokatene jobber gjennom helgen med justeringer av ordlyden i låneavtalen, rapporterer Dagens Næringsliv sent fredag kveld.

    Dommeren var betenkt fordi vilkårene i låneavtalen ga långiveren store fordeler i egenkapitalinnhentingen, som antas å skje etter gjeldssaneringen og en gang på forsommeren neste år.

    Natt til torsdag kom det fram i domstolen at lånet trengs for å ha penger til driften og betaling av erstatning til kundene etter sommerens pilotstreik.

    (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no