Hopp til innhold
SAS Airbus A320neo
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Flyselskapet SAS

  • SAS tapte 2,1 milliardar svenske kroner i fjerde kvartal

    SAS tapte 2, 1 milliardar i det rekneskapsmessige fjerde kvartal. Det kjem fram av pressemeldinga til flyselskapet.

    Til NRK seier konserndirektør Kjetil Håbjørg at resultatet ber preg av at SAS framleis er i ei omstillingsfase etter pandemien. Han peiker dessutan på dyr valuta og høge drivstoffprisar, i tillegg til at SAS er under konkursbeskyttelse i USA, ein såkalla Chapter 11-prosess.

    – Me har ein prosess pågåande i USA, og me kan ikkje kostnadsføra dei forbetringane me får i Chapter 11 før me er ute av prosessen.

    – Det viktigaste kriteriet for å koma ut av ein slik prosess er nye eigarar og ny kapital som kan sikra selskapet for framtida, seier han.

    I starten av oktober kunngjorde selskapet at det skulle takast av børsen, og at Air France-KLM, Castlelake, Lind Invest og den danske staten går inn på eigarsida.

  • E24: Domstol i USA godkjenner SAS' milliardavtale

    En domstolen i New York har godkjent vinnerbudet på SAS. Det har en verdi på 1,2 milliarder dollar, skriver E24.

    Med det er konkursrammede flyselskapet er dermed ett skritt nærmere å komme seg på gjennom rekonstruksjonen, ifølge Bloomberg.

    Avtalen må fremdeles godkjennes av myndigheter i EU og Sverige.

  • SAS' siste ruteflygning med Boeing 737 er gjennomført

    Søndag gjennomførte SAS den siste flyturen med flytypen Boeing 737. Framover er det kun fly fra Airbus i selskapets flystall.

    Arbeidshesten Boeing 737 har vært i bruk i SAS gjennom 25 år, men søndag kveld var det slutt for flytypen da den siste ruteflygningen ble gjennomført.

    Etter en nesten tre timer lang spesialtur fra Stockholm til Oslo, med en sving via København for å vinke farvel, er det over for Boeing 737 i kommersiell tjeneste hos SAS, skriver E24.

    (NTB)

  • SAS åpner for retur til børs i 2025

    Flyselskapet SAS skal etter planen ut av konkursbeskyttelsen i USA sommeren 2024. Det kan åpne for ny børsnotering året etter.

    I oktober ble det klart at Air France-KLM, den danske staten og to investeringsfond går inn på eiersiden i SAS, og at flyselskapet dermed ble tatt av børs.

    Avtalen innebærer at SAS vil bli lastet opp med 8 milliarder kroner i en ny type gjeld som de nye aksjonærene låner selskapet. Dette er et såkalt konvertibelt lån, med pant i eierandeler i SAS, som senere kan gjøres om til aksjer.

    Nå viser det seg at avtalen åpner for ny, ganske snarlig børsnotering, skriver E24.

    SAS er under konkursbeskyttelse i USA, en såkalt Chapter 11-prosess, som etter planen vil bli avsluttet i juni 2024 nå som investeringsavtalen er i boks. Det kommer fram i rettspapirer som SAS nylig har sendt inn til domstolen i USA.

    (NTB)

  • Rekordresultat for Air France-KLM

    Air France-KLM, som tar sikte på å kjøpe seg inn i SAS, fikk et rekordresultat på 1,34 milliarder euro i tredje kvartal. et løft på 31 prosent.

    Det viser kvartalsresultatet, som dekker høysesongen i juli til september.

    I regnskapet nevnes også budet som det fransk-nederlandske selskapet har lagt inn på SAS sammen med en rekke andre investorer. Hvis budet godtas, kan Air France-KLM få en eierandel på 19,9 prosent.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no