Hopp til innhold

Over 1700 avvik i pasienttransporten ved OUS

Alexander Henningsen Moen har gitt opp hele ordningen med pasienttransport, og bestiller heller drosje privat. I løpet av årets 11 første måneder har Pasientreisekontoret ved Oslo universitetssykehus registrert over 1700 avvik.

Alexander Henningsen Moen

ULLEVÅL SYKEHUS: Alexander Henningsen Moen velger heller å bestille drosje privat til og fra behandling fremfor pasienttransport. – Sånn burde det ikke være, sier han.

Foto: Tore Linvollen / NRK

Tross tett oppfølging av taxiselskapene, fortsetter utfordringene for pasienter som er avhengig av drosje til og fra behandling i Oslo-området.

Fra januar til november registrerte Pasientreisekontoret 1741 avvik. Tall NRK har fått innsyn i, viser at av disse ble 768 registrert som «forsinkelser eller ikke ledige biler» – det vil si biler som er mer enn 45 minutter forsinket.

Avvikstallene for 2018 er ikke endelige, og det er ventet at antall forsinkelser vil øke betraktelig når desember-tallene er klare. Det er allerede registrert tidvis store problemer.

Har gitt opp

– Jeg har gitt opp hele ordningen, sier Alexander Henningsen Moen.

Etter en stygg fallulykke i 2015, pådro han seg store skader i ryggen. Siden har han hatt kroniske ryggsmerter, og er helt avhengig av drosje når han skal til og fra sin ukentlige behandling hos fysioterapeut.

NRK møtte ham utenfor øyeavdelingen på Ullevål universitetssykehus tidligere denne måneden etter en kontrolltime. Da prøvde han ikke engang å få tak i en pasienttaxi som han har krav på etter loven.

– Det tar altfor lang tid. De dukker heller ikke opp til avtalt tid. Hvis jeg ikke bestiller privat, tar det hele ettermiddagen å komme hjem.

Ga opp etter én time

Pasient

ØYEOPERASJON: Alexander Henningsen Moen gjennomgikk en øyeoperasjon tidligere i desember. Da han skulle hjem fra kontrolltimen ved Ullevål sykehus, bestilte han taxi privat.

Foto: Tore Linvollen / NRK

Henningsen Moen gjennomgikk en øyeoperasjon tidligere samme uke. Da tok han sjansen og bestilte pasienttaxi etter å ha tilbrakt natten på sykehus. Været var fint, og han regnet med at det skulle gå bra.

– Jeg bestilte bil kl. 14.45 gjennom pasientreiseordningen. Tiden gikk, men ingen bil dukket opp. Klokken 15.30 fikk jeg en melding om at jeg måtte påregne mer enn 45 minutter venting.

Etter en time ringte han pasientreisekontoret, men fortsatt var det ingen bil på vei.

– Til slutt ble jeg så lei at jeg bestilte min egen taxi. Den kom etter få minutter.

Henningsen Moen mener situasjonen er uholdbar.

– Det er har egentlig vært sånn lenge, og det er ikke sånn det skal være. Meningen med ordningen er at man skal komme seg til og fra behandling med pasienttaxi, ikke at man skal bestille privat. Det er veldig frustrerende.

Store problemer

Egil Johannessen

FORTSATT FOR MANGE AVVIK: Avdelingsleder Egil Johannessen ved Pasientreisekontoret ved OUS sier at de registrerer altfor mange avvik.

Foto: Helle Fjelldalen / NRK

I fjor vinter opplevde OUS, i likhet med flere sykehus i landet, store problemer med pasienttransporten. Da var også avvikstallene langt større.

I flere reportasjer satte NRK fokus på problemene. Det var spesielt i desember 2017 problemene toppet seg, da enkelte kreftpasienter måtte vente i timevis på drosje etter behandling.

Da beklaget taxiselskapene og skyldte blant annet på været, sykdom og motvilje blant en del sjåfører på grunn av dårlig betaling.

I samarbeid med OUS lovet de å løse problemene.

– For mange avvik

Det er Pasientreisekontoret ved OUS som har ansvaret for pasientreiseordningen i Oslo og Akershus. Kontoret holder til ved Ahus i Lørenskog, og samler avviksmeldinger fra både taxisentraler og sykehus.

Avdelingsleder Egil Johannessen sier de har hatt stort fokus på å løse tidligere utfordringer, og at avvikstallene nå er lavere enn tidligere.

– Avviksprosenten er ikke spesielt stor med tanke på at dette er fordelt på nærmere 500.000 oppdrag.

Samtidig er han klar på at det fortsatt er for mange avvik.

– En del avvik kan forklares med trafikale forhold. Alle vet jo hvordan det er i Oslo-trafikken når det er stort snøfall. Men det vi er bekymret for, er om det er nok kapasitet i markedet til å løse det store volumet med oppdrag vi har.

(Grafen viser sanksjoner mot sjåfører)

Pasienter leveres feil

Det er Christiania Taxi og Norgestaxi som kjører pasienter til og fra behandling i Oslo og Akershus.

Ett av selskapene har gitt 80 advarsler til sjåførene sine. Hva tenker du om det?

– Det er beklagelig at det skal være nødvendig.

Ifølge avvikstallene NRK har fått innsyn i, har Norgestaxi og Christiania Taxi levert pasienter på feil sted 25 ganger i løpet av årets 11 første måneder.

– Det er for mange. Vårt mål er null, sier Johannessen.

Lav konkurranse

Christiania Taxi og Norgestaxi har nærmest spesialisert seg på pasienttransport og leverte de to eneste tilbudene da Pasientreiser i Oslo og Akershus la oppdraget ut på anbud tidligere i år.

Johannessen sier de ville ha stått uten leverandør dersom de ikke inngikk kontrakt med de to taxiselskapene.

– Jeg skulle gjerne hatt litt flere å spille på. I Oslo er det flere drosjesentraler som konkurrerer, men de har andre oppdrag. De mindre sentralene klarer ikke å levere det vi har behov for, og da sitter vi igjen med disse to store aktørene.

Dag Kibsgaard-Petersen

GODE TILTAK: Ny administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen, sier tiltakene de har satt inn, gir en bedre leveranse enn tidligere.

Foto: Hanne Pernille Andersen

– Bedre leveranser

Dag Kibsgaard-Petersen, som i august startet som ny administrerende direktør i Norgestaxi, svarer i en e-post til NRK at selskapet ikke kan si seg fornøyd før alle kunder og brukere er fornøyde.

– Samtidig ser vi at de tiltakene vi har satt inn i tett samarbeid med Pasientreiser, sjåfører, løyvehavere og pårørende har gitt en mye bedre leveranse. I Oslo og Akershus gjennomfører vi ca. 250.000 turer i året, og forsinkelser eller avvik er nå nede på ca. 3 promille, skriver han.

Hvorfor har 80 sjåfører fått advarsel og 12 blitt utestengt?

– Avvik relatert til tjenesten følges opp gjennom et offentlig sanksjonsreglement. Dette er alle parter enige om, og resultatene viser seg gjennom bedre leveranser.

234 ganger har ikke sjåføren fått kontakt med pasienten. Er det såkalte bomturer?

– Dette har ikke noe med reelle bomturer å gjøre. Det er et uttrykk relatert til feiltrykk på taksameter, og har ikke nødvendigvis sammenheng med om pasienten er transportert eller ikke. På dette området har vi i godt samarbeid med Pasientreiser etablert nye rutiner som minimaliserer risikoen til transportavvik knyttet til dette, skriver Kibsgaard-Petersen.

NRK har vært i kontakt med ledelsen i Christiania Taxi, men de har ikke hatt anledning til å svare på NRKs spørsmål til denne saken på grunn av ferie.

AKTUELT NÅ